Evaluation of the impact of social isolation during the COVID-19 pandemic on the development of children in the school system of Piracicaba, SP, Brazil

Authors

  • Gabriela Cateb Ramos Universidade Anhembi Morumbi
  • Leonardo Aparecido Motta Mendes Universidade Anhembi Morumbi
  • Carolina Elias Universidade Anhembi Morumbi
  • Juliana Candea Leite dos Santos Universidade Anhembi Morumbi
  • Laura Scott Campos Universidade Anhembi Morumbi
  • Patricia Ucelli Simioni Universidade Anhembi Morumbi https://orcid.org/0000-0002-6951-5040
  • Cecília Oliveira Barbosa Buck Universidade Anhembi Morumbi

DOI:

https://doi.org/10.23925/1984-4840.2024v26a12

Keywords:

Pandemic, COVID-19, Social isolation, Child development, Social change, Economic factors

Abstract

Objective: COVID-19 pandemic affected children's lives, specifically child development and learning. Understanding the impact of this isolation allows us to establish measures to manage the deficits caused during this period. This research aimed to evaluate the impact of social isolation during the COVID-19 pandemic on family income, teaching activities and learning. Methods: In this context, this article is a descriptive, analytical, and prospective study, carried out by completing a socioeconomic and lifestyle questionnaire, during the period of isolation, by those responsible for children aged between 24 and
72 months enrolled in daycare centers/public schools in Piracicaba, SP, Brazil. Results: From a total of 1,763 electronic forms distributed to the target population, a response rate of 72% was obtained, with 1,283 individuals completing the questionnaire completely. Data collection showed that during the pandemic, the families of 77% of the children participating in the research were in social isolation. Based on the data reported, according to those responsible, only 15% of children did not show any change in behavior during the pandemic, although 63% described that the child had no change in sleep. However, only 8% of children stopped playing, while most children interviewed maintained some form of physical activity during the pandemic. Around 7% of those responsible reported having observed educational difficulties, such as learning, and 11% described observing social difficulties, such as interaction difficulties in these children. Conclusion: These findings suggest that social isolation directly and indirectly affected the child development of preschoolers in the Public Education Network of ...

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Patricia Ucelli Simioni, Universidade Anhembi Morumbi

Possuo graduação em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Campinas, mestrado em Biologia (Imunologia) pela Universidade Estadual de Campinas, doutorado em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Estadual de Campinas e pós-doutorado em Imunologia no Departamento de Genética, Evolução e Bioagentes, do Instituto de Biologia da UNICAMP. Orienta alunos de Treinamento técnico e de mestrado. Dedico-me à Imunologia Básica e Aplicada, com ênfase nos seguintes temas: imunoregulação, envelhecimento, doenças autoimunes, células dendríticas, envelhecimento e anticorpos monoclonais

References

Gurgel AM, Santos CCS, Alves KPS, Araujo JM, Leal VS. Estratégias governamentais para a garantia do direito humano à alimentação adequada e saudável no enfrentamento à pandemia de COVID-19 no Brasil. Ciênc Saúde Coletiva. 2020;25:4945-6. doi: 10.1590/1413-812320202512.33912020.

Braga AK, Rodovalho JC, Formiga CK. Evolução do crescimento e desenvolvimento neuropsicomotor de crianças pré-escolares de zero a dois anos do município de Goiânia (GO). Rev Bras Cresc Desenv Hum. 2011;21(2):230-9. doi: https://doi.org/10.7322/jhgd.20011.

Bastos TBBF, Sousa T de O, Torres AKL, Cardoso HA, Santos AL dos, Nascimento CEM do, Soares FA de F. O impacto de uma era pandêmica e isolamento social na saúde mental: uma revisão integrativa. RSD. 2021;10(1):e41910111905. doi: https://doi.org/10.33448/rsd-v10i1.11905.

Almeida ILL, Rego JF, Teixeira ACG, Moreira MR. Isolamento social e seu impacto no desenvolvimento de crianças e adolescentes: uma revisão sistemática. Rev Paul Pediatr. 2022;40:e2020385. doi: 10.1590/1984-0462/2022/40/2020385.

Brasil. Ministério da Saúde. Secretaria de Políticas de Saúde. Departamento de Atenção Básica. Saúde da criança: acompanhamento do crescimento e desenvolvimento infantil. Brasília (DF): Ministério da Saúde, 2002. 100 p. (Série Cadernos de Atenção Básica; n. 11) (Série A. Normas e Manuais Técnicos).

Giacomo IS. A constituição de meios inovadores: uma análise do parque tecnológico de Piracicaba-SP [trabalho de conclusão de curso]. Piracicaba: UNESP; 2021. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/214072.

Kulak LETSL. Impacto do isolamento social provocado pela pandemia de COVID-19 no desempenho ocupacional de mães de crianças com desenvolvimento típico e atípico no Brasil [dissertação]. Belo Horizonte: UFMG; 2022. Disponível em: http://hdl.handle.net/1843/53357.

Matheus D, Ferrer AP, Grisi SJ. Impactos econômicos e emocionais da pandemia em famílias de crianças e adolescentes com COVID-19: reflexões para o cuidado integral. Resid Pediatr. 2022;12(1):1-6. doi:10.25060/residpediatr-2022.v12n1-704.

Nunes JR, Barbosa FR, Silva CM, Carvalho FA, Gonçalves LA, Almeida MJ. Impacts of social isolation caused by COVID-19 on families’ daily lives. RSD. 2022;11(10):e588111033216. doi: 10.33448/rsd-v11i10.33216.

Brandão V. O papel do Estado como garantidor de emprego e renda durante a pandemia do novo Coronavírus. Bol FINDE. 2020;ed. Esp.:50-4. Disponível em: https://finde.uff.br/wp-content/uploads/sites/43/2020/05/Relat%C3%B3rio-Finde-01-maio-2020.pdf.

Perlroth NH, Castelo Branco CW. Current knowledge of environmental exposure in children during the sensitive developmental periods. J Pediatr (Rio J). 2017;93(1):17-27. doi: 10.1016/j.jped.2016.07.002.

Grantham-McGregor S, Cheung YB, Cueto S, Glewwe P, Richter L, Strupp B; International Child Development Steering Group. Developmental potential in the first 5 years for children in developing countries. Lancet. 2007;369(9555):60-70. doi: 10.1016/S0140-6736(07)60032-4.

Cardoso DF, Domingues E, Magalhães A, Simonato T, Miyajima D. Pandemia de COVID-19 e famílias: impactos da crise e da renda básica emergencial. Pol Soc. 2021:(28):539-59. doi: 10.38116/bps28/notadepoliticasocial2.

Balbino ES. Pandemia, educação e deficiência: narrativas de pais e professores. Divers J. 2022;7(4):2912-29. doi:10.48017/dj.v7i4.2039.

Rocha RV. A relevância do reforço escolar no enfrentamento dos déficits de aprendizagem durante a pandemia da COVID-19 [trabalho de conclusão de curso]. João Pessoa: UFPB, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/handle/123456789/25578.

Yamamoto L, Santos EH, Pinto LS, Rocha MC, Kanunfre KA, Vallada MG, et al. SARS-CoV-2 infections with emphasis on pediatric patients: a narrative review. Rev Inst Med Trop São Paulo. 2020;62. doi: 10.1590/S1678-9946202062065.

Yoneyama SM, Lente FA. O brincar e a interdisciplinaridade na aprendizagem após isolamento social no ensino fundamental. Cad Macambira. 2023;7(3):203-9.

Fonseca AA, Carneiro APV, Batista ACFF, Soares WD, Freitas RF, Reis VMCP. Hábitos de vida de escolares durante a pandemia da COVID-19: repercussões no peso corporal. RBONE. 2022;16(103):752-61.

Silva AR. Impacto do confinamento na composição corporal, níveis de sedentarismo e qualidade de vida das crianças, pela perspectiva dos pais e professores [dissertação]. Melgaço: Instituto Politécnico de Viana do Castelo, 2022. Disponível: http://hdl.handle.net/20.500.11960/2753.

Lunardi NMSS, Nascimento A, Sousa JB, Silva NRM, Pereira TGN, Fernandes JSG. Aulas remotas durante a pandemia: dificuldades e estratégias utilizadas por pais. Educ Realid. 20121;46:e106662. doi: 10.1590/2175-6236106662.

Salazar BA. O direito à educação, no contexto da pandemia do coronavírus: consequências do isolamento social no acesso ao ensino por alunos de rede pública [relatório de pesquisa]. São Paulo: Universidade Presbiteriana Mackenzie, 2022.

Santos CL, Gomes EG, Silva FAB, Matos JSG. O impacto da pandemia na aprendizagem da matemática nas turmas de 9º ano de 2021 da rede municipal de Canindé. Rev Missioneira. 2022;24(1):21-33. doi: 10.31512/missioneira.v24i1.901.

Published

2024-09-09

How to Cite

1.
Ramos GC, Mendes LAM, Elias C, Santos JCL dos, Campos LS, Simioni PU, Buck COB. Evaluation of the impact of social isolation during the COVID-19 pandemic on the development of children in the school system of Piracicaba, SP, Brazil. Rev. Fac. Ciênc. Méd. Sorocaba [Internet]. 2024Sep.9 [cited 2024Nov.19];26(Fluxo contínuo):e65452. Available from: https://revistas.pucsp.br/index.php/RFCMS/article/view/65452

Issue

Section

Original Article