Contributions of generational diversity for organizational learning

Authors

  • Daniela Siqueira Colet Universidade de Passo Fundo
  • Anelise Rebelato Mozzato Universidade de Passo Fundo

DOI:

https://doi.org/10.23925/recape.v11i3.48300

Keywords:

Generational diversity, Intergenerational learning, Organizational learning

Abstract

The main objective of this article is to propose an analytical conceptual scheme that facilitates the understanding of the contributions of generational diversity to organizational learning (OL), under the practice-based approach in the sociological perspective. A qualitative multiple case study was carried out, with an exploratory and descriptive nature. With the application of the analytical conceptual scheme, the results reveal that, in daily work practices, learning occurs through social relationships and interactions. In a procedural relationship, knowledge transfer, sharing, creation and reconstruction take place, resulting in intergenerational learning that contributes to OL.

References

Abreu-Cruz, L., Oliveira-Silva, L. C., Werneck-Leite, C. D. S. (2019) As novas gerações não têm comprometimento? Diferenças no comprometimento organizacional ao longo dos grupos geracionais. Revista de Carreiras & Pessoas – ReCaPe, 9(2), 192 – 208.

Antonacopoulou, E. P. (2001). Desenvolvendo Gerentes Aprendizes dentro de Organizações

de Aprendizagem. In: Easterby-Smith, Mark et al.(Org.). Aprendizagem organizacional e organização de aprendizagem. São Paulo: Atlas, 15-34.

Antonello, C. S. (2011). Saberes no singular? Em discussão a falsa fronteira entre aprendizagem formal e informal. In: Antonello, C. S., & Godoy, A. S. (Ed.). Aprendizagem organizacional no Brasil. Porto Alegre: Bookman, 225-245.

Antonello, C. S., & Godoy, A. S. (2010). A Encruzilhada da Aprendizagem Organizacional: Uma visão Multiparadigmática. Revista de Administração Contemporânea, 14(2), 310-332.

Azevedo, D. (2013). Aprendizagem Organizacional e Epistemologia da Prática: Um Balanço de Percurso e Repercussões. Revista interdisciplinar de gestão social, 2(1), 35- 55.

Bardin, L. (2009). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.

Bertolin, R. V., Cappelle, M. C. A., & Brito, M. J. (2014). Corporeidade e estética na aprendizagem organizacional: insights emergentes. Revista de administração Mackenzie, 15(2), 15-37.

Bispo, M. S. (2013). A aprendizagem organizacional baseada no conceito de prática: contribuições de Silvia Gherardi. Revista de Administração Mackenzie, São Paulo, 14(6), 133-162.

Bova, B., & Kroth, M. (2001). Workplace learning and Generation X. Journal of Workplace Learning, 13(2), 57-65.

Colet, D. S., & Mozzato, A. R. (2019). Nativos digitais? características atribuídas por gestores à geração Z. Desenvolve - Revista de gestão do Unilasalle, Rio Grande do Sul, 8(2), 5-40.

Collistochi, C. C., da Fonseca, T. L., da Silva, A. N., Watanabe, C. G., Bertoia, N., & Nakata, L. E. (2012). A relação entre as gerações e o processo de aprendizagem em uma organização bancária. Encontro Da Associação Nacional De Pós-graduação E Pesquisa Em Administração, 36.

Cordeiro, H. T. D., Freitag, B. B., Fischer, A. L., & Albuquerque, L. G. (2013). A questão das gerações no campo da gestão de pessoas: tema emergente?. Revista de Carreiras e Pessoas, 3(2), 2-18.

Corradi, G., Gherardi, S., & Verzelloni, L. (2010). Through the practice lens: Where is the bandwagon of practice-based studies heading? Management Learning, 41(3), 265-283.

Costa, L. A. (2011). Ambiente organizacional e sua influência no processo de aprendizagem dos indivíduos. In: Antonello, C. S., & Godoy, A. S. (Ed.). Aprendizagem organizacional no Brasil. Porto Alegre: Bookman, 301-328.

Culpin, V., Millar, C., & Peters, K. (2015). Multi-generational frames of reference: Managerial challenges of four social generations in the organisation. Journal of managerial psychology, 30(1).

D’amato, A., & Herzfeldt, R. (2008). Learning orientation, organizational commitment and talent retention across generations: a study of european managers. Journal of Managerial Psychology, 23(8), 929-953.

Dencker, J. C., Joshi, A., & Martocchio, J. J. (2007). Employee benefits as context for intergenerational conflict. Human Resource Management Review, 17(2), 208-220.

Denzin, N., & Lincoln, Y. 4. Ed. (2011). Handbook of qualitative research. San Diego: Sage publications.

Durante, D., Veloso, F., Machado, D., Cabral, A., & Santos, S. (2019). Aprendizagem Organizacional na Abordagem dos Estudos Baseados em Prática: Revisão da Produção Científica. Revista de Administração Mackenzie, 20(2), 1-28.

Flach, L., & Antonello, C. (2011). Organizações culturais e a aprendizagem baseada em práticas. Cadernos EBAPE. BR, 9(1), 156-175.

Flick, U. (2009). Introdução à Pesquisa Qualitativa-3. Artmed Editora.

Gagliardi, P. (2009). Explorando o lado estético na vida organizacional. In: Clegg, S. R., Hardy, C., & Nord, W. R. Handbook de Estudos Organizacionais. São Paulo: Atlas, 2.

Garvin, D. A. (2000). Learning in action: a guide to putting the learning organization to work. Boston: Harvard Business.

Gerpott, F. H., Lehmann-Willenbrock, N., & Voelpel, S. C. (2016). Intergenerational learning in organizations: A framework and discussion of opportunities. In The aging workforce handbook: Individual, organizational, and societal challenges, 241-267.

Gherardi, S. (2000). Where learning is: metaphors and situated learning in a planning group. Human Relations, 53(8),1057-1080.

Gherardi, S. (2001). From organizational learning to practice-based knowing. Human Relations, 54(1), 131–139.

Gherardi, S. (2006). Organizational Knowledge: the texture of workplace learning. London: Blackwell.

Gherardi, S. (2008). Situated knowledge and situated action: what do practice-based studies promise? In: Barry, D., & Hansen, H. New approaches in management and organization. London.

Gherardi, S. (2009a). Introduction: the critical power of the practice lens. Management learning, 40(2), 115-128.

Gherardi, S. (2009b). Knowing and learning in practice-based studies: an introduction. The Learning Organization, 16(5), 352-359.

Gherardi, S. (2014). Conhecimento situado e ação situada: o que os estudos baseados em prática prometem. In: Gherardi, S., & Strati, A. Administração e aprendizagem na prática. Rio de Janeiro: Elsevier.

Gherardi, S. (2015). To start practice theorizing anew: The contribution of the concepts of agencement and formativeness. Organization, 1(19), 1-19. Doi: 0.1177/1350508415605174

Gherardi, S., & Nicolini, D. (2001). The sociological foundations of organizational learning. In:Dierkes, M. et al. (Org.) Organizational learning and knowledge. Oxford: Oxford University Press.

Gherardi, S., Nicolini, D., & Odella, F. (1998). Toward a social understanding of how people learn in organizations. Management Learning, 29(3), 273-297.

Gherardi, S., Nicolini, D., & Odella, F. (2001). The Sociological Foundations of Organizational Learning. In: DIERKES et al., Handbook of organizational learning and knowledge. Oxford: Oxford University.

Mannheim, K. (1993). El problema de las generaciones. Revista Española de Investigaciones Sociológicas (REIS), 62, 145-168.

Marsick, V., & Watkins, K. (1997). Lessons from informal and incidental learning. In: Burgoyne, J., & Reynolds, M. (Eds), Management Learning: Integrating Perspectives in Theory and Practice. Sage: Thousand Oaks, 295-311.

Mozzato, A. R.., & Grzybovski, D. (2011). Análise de conteúdo como técnica de análise de dados qualitativos no campo da administração: potencial e desafios. Revista de Administração Contemporânea, 15(4), 731-747.

Mozzato, A. R., Grzybovski, D., & Teixeira, A. N. (2016). Análises qualitativas nos estudos organizacionais: as vantagens no uso do software Nvivo®. Revista Alcance, 23(4), 578-587. Doi: alcance.v23n4.p578-587

Nascimento, N. M., dos Santos, J. C., Valentim, M. L. P., & Moro-Cabero, M. M. (2016). O estudo das gerações e a inteligência competitiva em ambientes organizacionais. Perspectivas em Gestão & Conhecimento, 6(1), 16-28.

Nakata, E. L. (2009). As expectativas de aprendizagem nas organizações que buscam e destacar pelo clima organizacional. Dissertação (Mestrado em Administração). Universidade de São Paulo, 2009.

Nicolini, D., Gherardi, S., & Yanow, D. (2003). Knowing in organizations: a practice based approach. Armonk: M. E. Sharpe.

Nogueira, R. A., & Odelius, C. C. (2015). Desafios da Pesquisa em Aprendizagem Organizacional. Cadernos EBAPE.BR, 13(1), 83-83.

Oliveira, S. R., Piccinini, V. C., & Bitencourt, B. M. (2012). Juventudes, gerações e trabalho: é possível falar em geração Y no Brasil? Organizações & Sociedade, 19(62), 551-558.

Orzea, I., & Bratianu, C. (2012). Intergenerational learning in ageing societies. In Proceedings of the 9 International Conference on Intellectual Capital, Knowledge Management and Organizational Learning-ICICKM, 193-200.

Panosso, O., Larentis, F., Fachinelli, A. C., Antonello, C. S., & Camargo, M. E. (2017). Processos de Aprendizagem Organizacional e Indicadores de Desempenho: Estudo com Gestores Empresariais. Revista de Negócios, 4(22), 19-39.

Parry, E., & Urwin, P. (2011). Generational differences in work values: A review of theory and evidence. International journal of management reviews, 13(1), 79-96.

Rodrigues, B., & Azevedo, D. (2013). Entre facas e chairas – um estudo sobre a aprendizagem baseada em prática de açougueiros. Desenvolve, Canoas, 2(2), 117-136.

Sandberg, J., & Tsoukas, H. (2001). Grasping the logic of practice: theorizing through practical rationality. Academy of Management Review. 36(2), 338-360.

Silva, R. C., Dutra, J., & Veloso, E. (2014). O conhecimento e a experiência em sobreposição à idade: a Gestão das gerações de uma organização industrial. Gestão Contemporânea, 15, p. 254-277.

Smola, K.W., & Sutton, C. D. (2002). Generational Differences: revisiting generational work values for the new millenium. Journal of Organizational Behavior, 23, 363-382.

Sprinkle, T. A., & Urick, M. J. (2018). Three generational issues in organizational learning: Knowledge management, perspectives on training and “low-stakes” development. The Learning Organization, 25(2), 102-112. https://doi.org/10.1108/TLO-02-2017-0021

Strati, A. Organização e estética. (2007). Rio de Janeiro: FGV.

Yin, R. K. (2005). Estudo de Caso: Planejamento e Métodos. Porto Alegre: Bookman.

Yin, R. K. (2016). Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso.

Published

2021-09-01