The physiology of stress and subjective well-being in adolescents: self-knowledge is non-violence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/recape.v12i1.55046

Keywords:

Stress physiology, Problem-based learning, Active methodologies, Subjective well-being in adolescents, Nonviolence

Abstract

Stress, anxiety and violence are increasingly common in the school context and need a better understanding. Objectives: This study aimed to investigate the results of promoting self-knowledge through the teaching of stress physiology using Problem-Based Learning (PBL) and its impacts on Subjective Well-Being in Adolescents (SWB-A), with high school students in a public school in Paraná. Method: Cross-sectional quantitative research. The analysis of the data together shows that, with the approach promoted by the PBL, students not only manage to perceive stressful situations in their own lives (Self - self-knowledge), but they can choose to deal them nonviolently. The conclusion is that self-knowledge favors a non-violent stress response.

References

AGÊNCIA BRASIL, Brasil reúne histórico recente de tragédias em escolas. Disponível em: http://agenciabrasil.ebc.com.br/geral/noticia/2019-03/brasil-reune-historico-recente-de-tragedias-em-escolas. Acesso em abril de 2019.

American Psychological Association. The road to resilience. 2013. Disponível em: http://www.apa.org/helpcenter/road-resilience.aspx Acesso em 03 de fevereiro de 2018.

CASAS, F. Social indicators and child and adolescent well-being. Child Indicators Research, 4, 2011.

DELISLE, R. Como realizar a Aprendizagem Baseada em Problemas. Porto: ASA, 2000.

DIENER, E. Assessing subjective well-being: progress and opportunities. Social Indicators Research, 31 (2), 1994.

INSTITUTO DE PESQUISA ECONÔMICA APLICADA – Ipeadata. Atlas da Violência. Disponível em: http://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/ . Acesso em 17 mai. 2019.

LIMA, J.D., Juliana Domingos de Lima. Atentado a tiros em Suzano. Disponível em: https://www.nexojornal.com.br/expresso/2019/03/13/Atentado-a-tiros-em-Suzano-o-massacre-na-escola-estadual. Acesso em abril de 2019. © 2019 NEXO JORNAL LTDA. Usado com permissão.

Lipp, M., Arantes, J. P., Buriti, M. S., & Witzig, T. O estresse em escolares. Psicol. Esc. Educ. SP, 4(1), 2003.

LIPP. M.E.N. O stress da criança e suas consequências. 3ª edição. Campinas: Papirus, 2004.

LOPES, R.M.; SILVA FILHO. M.V.; MARSDEN, M.; ALVES, N.G. Aprendizagem Baseada Em Problemas: Uma Experiência No Ensino De Química Toxicológica. Química Nova, v.34, n.7, 2011.

McLaughlin, K. A., Garrad, M. C., & Somerville, L. H. What develops during emotional development? A component process approach to identifying sources of psychopathology risk in adolescence. Dialogues in Clinical Neuroscience, 17, 403-410, 2015.

MENDES A. R., Educação emocional na escola: uma proposta possível. Tese (Doutorado) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul / Escola de Humanidades / Programa de Pós-Graduação em Educação, Porto Alegre, 2016.

NEUFELD, Carmem Beatriz. Terapia Cognitivo-Comportamental para Adolescentes: Uma Perspectiva Transdiagnóstica e Desenvolvimental. Artmed - Grupo A Educação S.A., 2017 Edição do Kindle

PAVOT, W., & DIENER, E. Review of the Satisfaction With Life Scale. Psychological Assessment, 5(2), 1993.

RIBEIRO, J. L., & GALINHA, I. (2005). História e evolução do conceito de bem-estar subjectivo. Psicologia, Saúde & Doenças, 6 (2), 203-214.

RILLERO, P., THIABALT, M., MERRITT, J., & JIMENEZ-SILVA, M. (no prelo). Bears in a Boat: Science Content and Language Development through a Problem-Based Learning Experience. Science Activities, 2018.

Teixeira, Paulo M.M., Problematizando as concepções dos professores de biologia sobre a questão da cidadania. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/591/485. Acesso em 03 de Fev. de 2018.

Tricoli V.A.C. Estresse na Adolescência: Problema e Solução: A possibilidade de jovens estressados se tornarem adultos saudáveis. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010.

SAVIN-BADEN, M.; MAJOR, C. Foundations of Problem-Based Learning. New York: Open University Press. 2004.

SILVA, érika Correia. Qualidade de Vida e Bem-Estar Subjetivo de Estudantes Universitários 81 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia da saúde) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do campo, 2012.

SILVA, érika Correia. Qualidade de Vida e Bem-Estar Subjetivo de Estudantes Universitários 81 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia da saúde) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do campo, 2012.

Wu, G., Feder, A., Cohen, H., Kim, J. J., Calderon, S., Charney, D. S., & Mathe, A. A. (2013). Understanding resilience. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 7, 1-15. doi:10.3389/fnbeh.2013.00010 In Estudos de Psicologia, 20(2), abril a junho de 2015, 72-81.

Published

2022-01-03