The Uberization of Pedagogical Coordination in São Paulo State Schools: Strategies for Teacher Proletarianization?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2764-8389.2022v1i1p216-240

Keywords:

Pedagogical Coordination, Teacher Training, Public School

Abstract

This text aims to present reflections on the concepts of proletarianization and uberization of education, and, based on this, contextualize the current situation of pedagogical coordination in public schools of the state network of São Paulo, in order to understand that the absence of pedagogues in the coordinations of this educational network can be a pathway for the proletarianization of teachers. The methodology employed relied on documentary and literature analysis on the studied theme (LUDKE, ANDRÉ, 2018). We relied on Venco (2019), Contreras (2012) and Hypolito (1991) among other authors who gave us support for these reflections. With the discussion presented, it is possible to infer that there are signs of teacher uberization via Pedagogical Coordination at SEE SP, since the loss of autonomy, the fragmentation of the work, among other characteristics present in the Coordination studied, have a direct impact on the teaching work.

Author Biography

Michael de Oliveira Lemos, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP)

Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC SP) – 2021 Mestrando em Educação pela Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP) - 2021. Especialista em Educação pela Universidade de São Paulo (USP) - 2012 e em Gestão da Aprendizagem, pela Universidade Brás Cubas (UBC) - 2019. Licenciado em História, pela Universidade Metropolitana de Santos (UNIMES) - 2014 e em Pedagogia pela Faculdade Anhanguera de São Caetano - 2010. Atualmente é pesquisador no Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Escola Pública, Infâncias e Formação de Educadores (Gepepinfor). E mail: michael.lemos@unifesp.br. Curriculo Lattes: http://lattes.cnpq.br/8187756062966016. ORCID ID: https://orcid.org/0000-0001-5574-5534. Unifesp. Brasil

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Published

2022-07-31 — Updated on 2023-03-03

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