Disassembling Sanctitude: Social and Political Interferences During Mother Pauline’s Sanctification Process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2764-8389.2022v2i1p10-38

Keywords:

Romanization, Sanctity, Gender and Catholicism, Mother Pauline of the Agonizing Heart of Jesus

Abstract

The present article was produced as a partial requirement for obtaining a Bachelor's degree in Sociology and Politics at Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo (FESPSP).  The paper focuses on analyzing the construction of Mother Pauline of the Agonizing Heart of Jesus’ sanctity by considering the impacts of social and political elements in dispute during her lifetime which could have interfered on the efficiency of her canonical process, concluded in 2002. By collecting and organizing documental and historical evidence, this research aims to comprehend Mother Pauline’s activities and connections as part of the Church’s actions during the romanization process of Catholicism in Brazil. Another purpose of this paper is to identify how social markers of difference – with an emphasis on the aspects of agency – could have been articulated during her canonization, whilst using these impressions to organize new models of dispute combining the interpretations of Pierre Bourdieu and Peter Berger on the distribution of symbolic and sacred capital, both in our material world and in the cosmic realm of deity. Considering religious topics as eminently social, the present research therefore seeks to explain that not only there is sociological interference over the canonical process, but also that these interferences are frequent, diverse and can even derive from the individual action of those being sanctified.

Author Biography

Isabella Tritone Medeiros, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP).

Graduada em Sociologia e Política pela Fundação Escola de Sociologia e Política de São Paulo (FESPSP) e mestranda no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Religião da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). ORCID: 0000-0002-8998-0177. E-mail: isabellatritone@gmail.com. Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/9176958100350905. Brasil.

References

ALVES, Daniele Ribeiro. O gênero da devoção: corpo feminino, sofrimento e testemunho na devoção a Isabel Maria, a santa protetora das mulheres agredidas. Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2021.

ARAS, Lina Maria Brandão de; BRITO, Leandro Neri. Aspectos históricos da vida consagrada feminina no Brasil: ser freira antes e depois do Concílio Vaticano II. Florianópolis, Seminário Internacional Fazendo Gênero, 11 & 13th Women’s Worlds Congress (Anais Eletrônicos), 2017.

AZEVEDO, Thalies de. O Catolicismo no Brasil. Rio de Janeiro, MEC/Serviço de Documentação (Cadernos de Cultura 87), 1955.

AZZI, Riolando. Presença da Igreja Católica na sociedade brasileira - 1921/1979. Rio de Janeiro, Tempo e Presença (Cadernos do ISER 13), 1981.

BERGER, Peter. O dossel sagrado. Elementos para uma teoria sociológica da religião. São Paulo: Paulus, 2004.

BERGER, Peter. Um rumor de anjos. A sociedade moderna e a redescoberta do sobrenatural. Petrópolis: Vozes, 1973.

BOURDIEU, Pierre. Esboço de uma teoria da prática. In: ORTIZ, R. (org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Pulo: Ática, 1994, p. 46-81.

BOURDIEU, Pierre. O campo científico. In: ORTIZ, R. (org.). Pierre Bourdieu: sociologia. São Paulo: Ática, 1994, p. 122-156.

CUBAS, C. J. Memórias de formação: Sentidos e sensibilidades durante o início da vida religiosa na Congregação das Irmãzinhas da Imaculada Conceição (1960 – 1990). Revista Tempo e Argumento, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 44 - 60, 2010.

CUBAS, C. J. O processo de recepção do Concílio Vaticano II: Algumas experiências de formação na Congregação das Irmãzinhas da Imaculada Conceição (1960 – 1990). Fronteiras, [S. l.], v. 12, n. 21, p. 227-245, jun. 2010.

CUSTÓDIO, Maria Aparecida Corrêa; HILSDORF, Maria Lucia Spedo. Artes de fazer de uma congregação católica: uma leitura certeausiana da formação e trajetória das Filhas da Imaculada Conceição (1880-1909). Universidade de São Paulo, São Paulo, 2011.

DURKHEIM, Émile. Formas elementares da vida religiosa: o sistema totêmico na Austrália. Tradução Joaquim Pereira Neto. São Paulo: Edições Paulinas, 1989.

GARCIA, Martina M. E. González. Trajetórias e passagens na vida religiosa feminina. In: Revista REVER. Ano 14, n.02, 2014.

GIL, Ana Helena Correa de Freitas; GIL FILHO, Sylvio Fausto. O santuário de Santa Paulina em Nova Trento (Santa Catarina – Brasil): Formas simbólicas e institucionalidade do carisma de Amabile Lúcia Visintainer. Raega - O Espaço Geográfico em Análise, [S.l.], v. 20, dec. 2010.

GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais: Morfologia e História. 1ª reimpressão. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

GOFFMAN, Erving. Manicômios, Prisões e Conventos. Tradução de Dante Moreira. Leite. 7ª edição. São Paulo: Editora Perspectiva, 2001.

GROSSI, Miriam Pillar. Jeito de Freira: estudo antropológico sobre a vocação feminina. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n.73, p. 45-58, 1990.

GROSSI, Miriam Pillar. Conventos e celibato feminino entre camponesas do Sul do Brasil. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, v. 1, n.1, p. 47-60, 1995.

GROSSI, Miriam Pillar. Jeito de freira: uma etnografia da vocação religiosa feminina no século XX. 1ª Edição. Florianópolis: Tribo da Ilha, 2020.

LÉVI-STRAUSS, Claude. A estrutura dos Mitos. In: Antropologia estrutural. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1970, p. 221-248.

MAHMOOD, Saba. Teoria feminista, agência e sujeito liberatório: algumas reflexões sobre o revivalismo islâmico no Egito, Etnográfica [Online], vol. 23 (1), 2019.

MANOEL, Ivan A. O início da educação católica feminina no Brasil (1859-1919): os colégios das “freiras francesas”. Pág. Educ., Montevideo, v.5, n.1, p. 115-134, 2012.

MARIN, Jérri Roberto. História e historiografia da romanização: reflexões provisórias. Revista de Ciências Humanas, Florianópolis: EDUFSC, n. 30, p. 323-324, out. de 2001.

MAUSS, Marcel. A prece. In: Ensaios de Sociologia. São Paulo: Perspectiva, 1981, p. 229-273.

MICELI, Sergio. A elite eclesiástica brasileira: 1890-1930. Tese (livre-docência) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Campinas, SP, 1985.

MONTEIRO, Lorena Madruga. A romanização do catolicismo e os instrumentos de restauração católica dos Jesuítas no Brasil. Asociación Latinoamericana de Sociología, Buenos Aires, 2009.

PISCITELLI, Adriana. Interseccionalidades, categorias de articulação e experiências de migrantes brasileiras. Sociedade e Cultura, [S. l.], v. 11, n. 2, 2008.

ROMA. Madre Paulina, Biografia Comentada. Vol. 1. Positio sobre a vida e as virtudes, 1986.

ROSADO NUNES, Maria José F. Freiras no Brasil. In: PRIORE, Mary Del (Org). História das Mulheres no Brasil. São Paulo: Contexto, 2012, p. 482-509.

SANTOS LIMA, Y. Culto, devoção e santidade: um estudo bibliográfico sobre o processo santoral na religiosidade cristã. Nova Revista Amazônica, v. 1 n. 2, Jul./Dez. 2013.

SERBIN, Kenneth. Padres, celibato e conflito social – uma história da Igreja Católica no Brasil. Tradução Laura Teixeira Motta. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

SOUZA, Ney de. (org.). Catolicismo em São Paulo: 450 anos da presença da Igreja Católica em São Paulo (1554-2004). São Paulo: Paulinas, 2003.

SOUZA, Ney de. Catolicismo, Sociedade e Teologia no Brasil Império. Atualidade Teológica, vol. 46, Jan – Abr de 2013, p. 127-144.

TODARO, Margaret P. Pastors, prophets and politicians: a study of the brazilian Catholic Church - 1916/1945. New York, 1971.

VAUCHEZ, André. Santidade. In: Enciclopédia Einaudi vol. 12. Lisboa: Imprensa Nacional – Casa da Moeda, 1987.

WEBER, Max. Economia e Sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva. Vol. 1. Tradução Regis Barbosa e Karen Elsabe Barbosa. 4ª ed. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2000.

Published

2023-02-28 — Updated on 2023-02-28

Versions

Issue

Section

Artigos