The Popular education as a counterpoint to neoliberal policies for education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1982-6672.2023v16i46p68-93

Keywords:

Education, Popular Education, Neoliberalism

Abstract

Education has been an element of many discussions, especially as an important dimension for the development of any society. It is known that the challenges are many and that it is necessary to problematize certain forms of how it, the education, presents itself, and what its intentions. In this sense, this work seeks to revisit some thoughts that influenced the educational contexts of some historical moments of society, however, with a more focused look at the challenges and perspectives of Popular Education in contemporary times. As a methodology, the bibliographical review on the discussions about Education, Society and Popular Education was used, based on the contributions of the sociology of education with Durkheim (2009), and other reflections made by scholars in the area of Education as Gadotti (2000), Cortella (2009) Tonet (2006), Graciani (1999), Freire (1987), among others. As results, we realize that there are many challenges of Popular Education. However, the neoliberal perspective of society stands out as a very fluent reality today, since it compromises quality education and demonstrates aversion to an educational practice that defends the agenda of social practice.

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Author Biographies

Ricardo Santos de Almeida, Universidade Federal de Santa Maria

Doutorado: Educación pela UI (2022) reconhecido pela UNIVALI (2022). Doutorando em Geografia na UFSM. Mestrado: Geografia pela UFS (2016). Especializações: Cartografia e Sensoriamento Remoto pela FAMEESP (2022); Práticas Assertivas da Educação Profissional Integrada à Educação de Jovens e Adultos - com Ênfase em Didática pelo IFRN (2020), Geografia Humana e Econômica pela UNINTER (2019), Administração Pública pela UCAM (2016); Geografia e Meio Ambiente pela UCAM (2014); Educação do Campo pela UCAM (2013); Formação para a Docência do Ensino Superior (2011). Graduações: Pedagogia pela UNINTER (2018), Geografia Licenciatura pela UFAL (2014), Gestão de Pequenas e Médias Empresas pela FAA (2009). Lattes: http://lattes.cnpq.br/5955679764505968.

Emerson Rodrigues Bezerra, Universidade Federal de Alagoas

Graduado em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Campus do Sertão (2019). Participou como colaborador do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação a Docência (PIBID/MEC/CAPES) (2017 - 2018). Participou como colaborador no projeto de extensão "Observatório das Escolas do/no Campo no Alto Sertão de Alagoas." (2016 - 2017). Lattes: http://lattes.cnpq.br/6189580669285782.

Franciele dos Santos Fausto, Universidade Federal de Alagoas

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Federal de Alagoas (UFAL) - Campus do Sertão. Participou do Programa Institucional de Bolsas em Iniciação à Docência (PIBID/CAPES) no período de 2017/2018. Participa do grupo de estudos em Educação do/no Campo, no qual se encontra desde 2016. Realiza pesquisa em Educação do/no Campo. Lattes: http://lattes.cnpq.br/5590070029474642.

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Published

2023-05-16