Review

GOMES-DA-SILVA, Pierre Normando. Semiótica dos jogos infantis. João Pessoa: Ed. Universitária da UFPB, 2015.

Authors

  • Leys Eduardo dos Santos Soares Universidade Federal da Paraíba
  • Rodrigo Wanderley de Sousa-Cruz Universidade Federal da Paraíba
  • José Everaldo dos Santos Neto Universidade Federal da Paraíba

DOI:

https://doi.org/10.23925/2316-5278.2024v25i1:e67349

Keywords:

Semiotics, Physical Education, Pedagogy of Corporeity

Abstract

In his book Semiotics of Children's Games, Pierre Normando Gomes-da-Silva places human movement and, consequently, Physical Education, in the field of language, specifically semiotics (French, American and Russian). He presents a theoretical framework and semiotic analysis designs that allow us to visualize and follow the production of meaning or semiosis that takes place in different children's games. The subject of learning was taken as the sign configuration of lived experiences, naming it corporeality. Movement as a motor sign is described as communicative occurrences, situations of movement which produce an affective ambience, temporality in which learning takes place, producing effects of interpretation in the participants, changing existential configurations.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Leys Eduardo dos Santos Soares, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Educação Física. Membro do Grupo de Pesquisas em Pedagogia da Corporeidade (GEPEC/UFPB).

Rodrigo Wanderley de Sousa-Cruz, Universidade Federal da Paraíba

Doutor em Educação Física. Membro do Grupo de Pesquisas em Pedagogia da Corporeidade (GEPEC/UFPB).

José Everaldo dos Santos Neto, Universidade Federal da Paraíba

Mestrando em Educação Física (UPE/UFPB). Membro do Grupo de Pesquisas em Pedagogia da Corporeidade (GEPEC/UFPB). 

References

GOMES-DA-SILVA, Pierre Normando. Cultura corporal burguesa: história e sistematização pedagógica. 1998. 303f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 1998.

GOMES-DA-SILVA, Pierre Normando. Educação física pela Pedagogia da corporeidade: um convite ao brincar. Curitiba: CRV, 2016.

GOMES-DA-SILVA, Pierre Normando. O jogo da cultura e a cultura do jogo: por uma semiótica da corporeidade. 2003. 350f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2003.

GOMES-DA-SILVA, Pierre Normando. Por uma ontologia do movimento comunicativo. In: GUEDES, Onacir Carneiro (Org.). Atividade física e esportes: contextos e perspectivas evolutivas. João Pessoa: UNIPÊ, 2001. p. 47-65.

GOMES-DA-SILVA, Pierre Normando. Semiótica dos jogos infantis. João Pessoa: Ed. Universitária da UFPB, 2015.

Published

2024-09-17

How to Cite

Soares, L. E. dos S., Sousa-Cruz, R. W. de, & Santos Neto, J. E. dos. (2024). Review: GOMES-DA-SILVA, Pierre Normando. Semiótica dos jogos infantis. João Pessoa: Ed. Universitária da UFPB, 2015 . Cognitio: Revista De Filosofia, 25(1), e67349. https://doi.org/10.23925/2316-5278.2024v25i1:e67349