Review
GOMES-DA-SILVA, Pierre Normando. Semiótica dos jogos infantis. João Pessoa: Ed. Universitária da UFPB, 2015.
DOI:
https://doi.org/10.23925/2316-5278.2024v25i1:e67349Keywords:
Semiotics, Physical Education, Pedagogy of CorporeityAbstract
In his book Semiotics of Children's Games, Pierre Normando Gomes-da-Silva places human movement and, consequently, Physical Education, in the field of language, specifically semiotics (French, American and Russian). He presents a theoretical framework and semiotic analysis designs that allow us to visualize and follow the production of meaning or semiosis that takes place in different children's games. The subject of learning was taken as the sign configuration of lived experiences, naming it corporeality. Movement as a motor sign is described as communicative occurrences, situations of movement which produce an affective ambience, temporality in which learning takes place, producing effects of interpretation in the participants, changing existential configurations.
Metrics
References
GOMES-DA-SILVA, Pierre Normando. Cultura corporal burguesa: história e sistematização pedagógica. 1998. 303f. Dissertação (Mestrado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 1998.
GOMES-DA-SILVA, Pierre Normando. Educação física pela Pedagogia da corporeidade: um convite ao brincar. Curitiba: CRV, 2016.
GOMES-DA-SILVA, Pierre Normando. O jogo da cultura e a cultura do jogo: por uma semiótica da corporeidade. 2003. 350f. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal, 2003.
GOMES-DA-SILVA, Pierre Normando. Por uma ontologia do movimento comunicativo. In: GUEDES, Onacir Carneiro (Org.). Atividade física e esportes: contextos e perspectivas evolutivas. João Pessoa: UNIPÊ, 2001. p. 47-65.
GOMES-DA-SILVA, Pierre Normando. Semiótica dos jogos infantis. João Pessoa: Ed. Universitária da UFPB, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.