Hieronymus Bosch e análise das imagens
Composição, relação e iconologia
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-4174.36.2025e71406Keywords:
Hieronymus Bosch, Image analysis, Image-object, Composite images, IconologyAbstract
This article analyzes the visual representations in the works of Hieronymus Bosch, focusing on their symbolic complexity and the multiplicity of meanings evoked by his images. The objective is to demonstrate how different methodological approaches such as image-object, composite images, and iconology, can be applied to the interpretation of his work. The methodology adopted is a bibliographic review, grounded in authors such as Baschet (1996; 2015), Schmitt (2007), and Warburg. The results indicate that Bosch’s images operate not merely as visual representations, but as symbolic constructions deeply rooted in the cultural, religious, and social tensions of the fifteenth century. The analysis shows that the integrated interaction of visual elements gives rise to ambiguous narratives that resist singular interpretations. It is concluded that, by articulating these methodological tools, it becomes possible to access deeper layers of meaning in Bosch’s work, understanding his images as visual devices of critique, memory, and collective imagination.
References
BASCHET, Jérôme. Introdução: a imagem-objeto. In: BASCHET, Jérôme; SCHMITT, JeanClaude. L'image. Fonctions et usages des images dans l'Occident médiéval. Trad. Maria Cristina C. L. Pereira Paris: Le Léopard d'Or, 1996. p. 7-26.
BASCHET, Jérôme. Introdução: Pensée figurative et analyse des images. In: BASCHET, Jérôme; DITTMAR, Pierre-Olivier (Orgs.). Les images dans l’occident medieval. Turnhout: Brepols Publishers, 2015. p. 195-197.
BELTING, Hans. Semelhança e presença: a história da imagem antes da era da arte. Rio de Janeiro: Ars Urbe, 2010.
CHARTIER, Roger. Por uma sociologia histórica das práticas culturais. In: A história cultural: entre práticas e representações. Trad. Maria Manuela Galhardo. 2. ed. Lisboa: Difel, 1988. p. 13-28.
DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Editora Contraponto, 2013. p. 69.
GERVEREAU, Laurent. Ver, compreender, analisar as imagens. Tradução: Pedro Elói Duarte. Lisboa: Edições 70, 2000.
GOMBRICH, E.H. A História da Arte. 16. ed. São Paulo: Editora LTC & GEN, 2015.
GOOSEN, Louis. De Abadías a Zacarías: temas del antiguo testamento en la religión, las artes pláticas, la literatura, la música y el teatro. Madri: Ediciones Akal, 2006.
JANSON, H.W. Iniciação à História da Arte. 2. ed. São Paulo: Editora Martins Fontes, 1996.
NIETZSCHE, Friedrich. Sobre a verdade e a mentira no sentido extramoral. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2007.
OLIVEIRA, Laura Beatriz Alves de. O Sagrado e o Profano em Hieronymus Bosch. 2022. 175 f. Dissertação (Mestrado em História) – Escola de Formação de Professores e Humanidades, Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Goiânia, 2022.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & História Cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
PESAVENTO, Sandra Jatahy. Mudanças epistemológicas: a entrada em cena de um novo olhar. In: História & História Cultura. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2012. p. 21-36.
SCHMITT, Jean-Claude. O corpo das imagens: ensaios sobre a cultura visual na Idade Média. Tradução: José Rivair Macedo. Bauru, SP: EDUSC, 2007.
SERRÃO, Vitor. Aby Warburg (1866-1929) e a Iconologia. Teoria da História da Arte. Universidade de Lisboa: Faculdade de Letras, 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Laura Beatriz Alves de Oliveira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

