Affirmative action and the diverty of academic knowledge in the new public university student landscape
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-4174.35.2025e72777Keywords:
Affirmative Actions;, Documentary Archive;, Sociology;, Epistemic Pluralism.Abstract
The aim of this research is to investigate the effects of the affirmative action on the organization of the curriculum in the Sociology program at the Universidade Federal Fluminense starting in 2012. To achieve this objective, the documentary analysis method was chosen to examine the syllabi and course programs of the undergraduate Sociology program between 2012.1 and 2024.1. The study correlated the organization of courses with the new student demographics at UFF and further identified epistemological shifts in the curriculum after the admission of students through the quota system. On the other hand, it was also observed that there was a lack of institutionalization of significant changes to the academic curriculum, since the innovations introduced in the program stem from isolated initiatives by some professors, with no structured modification in the syllabi of the mandatory courses.
References
Fontes
BRASIL. Lei nº 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Disponível https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm . Acesso em: 8 jul. 2025.
BRASIL. Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências (Lei de Cotas). Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12711.htm Acesso em: 7 jul. 2025.
BRASIL. Lei nº 14.723, de 13 de novembro de 2023. Altera a Lei nº 12.711, de 29 de agosto de 2012, para dispor sobre o programa especial para o acesso às instituições federais de educação superior e de ensino técnico de nível médio de estudantes pretos, pardos, indígenas e quilombolas e de pessoas com deficiência, bem como daqueles que tenham cursado integralmente o ensino médio ou fundamental em escola pública. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2023/lei/l14723.htm Acesso em: 7 jul. 2025.
Bibliografia
BACELLAR, C. A. P. Fontes Documentais. Uso e mau uso dos arquivos. In: PINKSY, Carla Bassanezi (Org.). Fontes históricas. 2.ed., Iª reimpressão. São Paulo - Contexto, 2008. cap. 2, p. 23-80.
COSTA, Andréa Lopes da. Ações afirmativas e transformações no campo intelectual: uma reflexão. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 43, e254899, 2022, Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES.254899 Acesso em: 7 jul. 2025.
DAFLON, V.T., FERES JÚNIOR, J, CAMPOS, L.A., Race-Based Affirmative Actions in Brazilian Public Higher Education: An Analytical Overview. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v.43, n.148, p.302-327, jan./abr. 2013.
DIETRICH, Erich. Ambition with Resistance: Affirmative Action in Brazil’s Public Universities. In.: HERINGER, R. R. et al. (Orgs.) Race, politics, and education in Brazil: affirmation action in higher education. 1. ed. New York: Palgrave Macmillan, 2015. v. 1, cap. 7, p. 155-177.
FERES JÚNIOR, J.; CAMPOS, L.A.; DAFLON, V.T.; VENTURINI, A.C. Ação afirmativa: conceito, história e debates [online]. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2018, 190 p. Sociedade e política collection. ISBN: 978-65-990364-7-7. https://doi.org/10.7476/9786599036477 Acesso em: 26 jan. 2025.
GUIMARÃES, A. S. A.. Democracia racial: o ideal, o pacto e o mito. Estudios Sociológicos, São Paulo, v. 3, n.61, p. 147-162, nov., 2001.
HERINGER, R. R.. Affirmative Action and the Expansion of Higher Education in Brazil. In.: HERINGER, R. R. et al. (Orgs.) Race, politics, and education in Brazil: affirmation action in higher education. 1. ed. New York: Palgrave Macmillan, 2015. v. 1, cap. 5, p. 111-131.
KARNAL, L.; TATSH, F. G. Documento e História. A memória evanescente. In: PINKSY, Carla Bassanezi et al. (Orgs.). O Historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, 2009. cap. 1, p. 9-28.
MAY, Tim. Pesquisa social: questões, métodos e processos. Porto Alegre: Artmed, 2004.
PAES, M. L. Arquivo: teoria e prática. 3.ed. rev. ampl. Rio de Janeiro: Editora FGV, 2004.
SALIBA, E. T. Pequena história do documento. Aventuras modernas e desventuras pós-modernas. In: PINKSY, Carla Bassanezi et al. (Orgs.). O Historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, 2009. cap. 12, p. 309-328.
SANTOS, H. E; COSTA, F. O.; SILVÉRIO, Valter Roberto. Racismo acadêmico e formação das Ciências Sociais na América: W.E.B. Du Bois e a interseccionalidade entre ciência e política. Revista Abpn, Curitiba, v. 12, n. 32, p. 333-366, mar./mai., 2020.
SILVA, A. C. C. D., CIRQUEIRA, D. M., RIOS, F., ALVES, A. L. M. Ações Afirmativas e formas de acesso no Ensino Superior Público: O caso das comissões de heteroidentificação. Novos Estudos CEBRAP, v. 39, n. 2, p. 329–347, set./dez. 2020.
SILVA, A. C. C. da, LEITE, D. G., RIOS, F., & VINUTO, J. Comissões de heteroidentificação e universidade pública: processos, dinâmicas e disputas na implementação das políticas de ação afirmativa. Mana, Rio de Janeiro, v. 28, n. 3, p. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1678-49442022v28n3a0405 Acesso em: 7 jul. 2025.
TOSTE, Verônica; SORJ, Bila. Clássicas do pensamento social: mulheres e feminismos no século XIX. 1ª ed. Rio de Janeiro: Rosa dos Tempos, 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Flávia da Silva Barbosa, Juliana Vinuto

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

