Opus Sectile and Romanization in Judea

An analysis based on the collection of the Biblical Archeology Museum of the Adventist University Center of São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2176-4174.34.2025e68773

Keywords:

Opus Sectile, Herodes, o Grande, Monte do Templo, Romanização na Judeia

Abstract

The Museum of Biblical Archaeology (MAB) collection at the Centro Universitário Adventista de São Paulo, located in Engenheiro Coelho, São Paulo, features a mosaic created using the opus sectile technique in its long-lasting exhibition area. This technique, dating back to the Roman period, especially the late 1st century BCE, represented a form of sophisticated and technically complex decoration. Present in aristocratic villas, temples, and palaces, opus sectile symbolized an artistic innovation compared to traditional mosaics. Although associated with the Roman context, archaeological records documented by Ehud Netzer (2006) reveal the presence of sectile floors in places such as Masada, Cyprus, Jericho, and Jerusalem. This study aims to analyze the technique and patterns of Roman and Herodian sectile floors, with particular attention to the floors of the Temple of Jerusalem, and to evaluate the importance of reproducing these floors at the MAB as an educational and research resource. The methodology of the study was divided into two stages: first, a historiographic analysis of Roman opus sectile mosaics and Herodian innovations, based on the classifications of Federico Guidobaldi (2009), Ehud Netzer (2006; 2018), and Frankie Snyder (2020; 2021); second, an investigation into the process of reproducing the Herodian floors at the MAB and their didactic functions in introducing archaeological theory and material culture to the community. The results showed that Herod the Great stood out as an innovative architect in antiquity, promoting Romanization by adopting and adapting Roman techniques such as opus sectile. His unique approach, evidenced by the use of the Herodian triangle and variations in square modules, left a distinctive mark on the architecture of his time. The reconstruction of the floor at the Museum of Biblical Archaeology not only advances knowledge of Roman architecture but also contributes to the preservation of the identity of the Temple of Jerusalem, offering a valuable educational resource.

Author Biographies

Sergio Henrique Micael Santos, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Historiador do Museu de Arqueologia Bíblica do UNASP - MAB. Licenciado em História pelo Centro Universitário Adventista de São Paulo - UNASP. Mestrando em História pela Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP. Graduando em Teologia pelo UNASP. Foi redator da Enciclopédia Adventista do Sétimo DIa - ESDA (2019-2021). Foi bolsista do Programa PIBID da Capes (2018-2020). Pesquisador do Grupo de Estudos da Antiguidade - GEAN e do Laboratório de Estudos em Cultura e Arte - LABECA. Desenvolve pesquisas nas áreas de Ensino de História e Historiografia, História da Educação, Patrimônio Cultural, Museologia e História da Vida Privada.

Dayana Oliveira Formiga, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Doutora em História Social da Ciência pela Universidade de São Paulo (2018). Mestra em História Social da Ciência pela Universidade de São Paulo (2007). Licenciatura em História pela Universidade Estadual de Londrina (2003), atuando nas áreas de História da Ciência e Tecnologia, Genética, Teoria da História e Ensino de História. Desde 2010 atuou como docente e orientadora de estágio no curso de Licenciatura em História e Pedagogia do Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP). Atualmente é coordenadora da Pós-Graduação em História e Arqueologia do Unasp e mestranda em História e Ensino na Universidade do Porto.

Carina Pereira de Oliveira Prestes

Atualmente é professora do Centro Universitário Adventista de São Paulo. Tem experiência na área de Arqueologia, com ênfase em Arqueologia do período bizantino e mulheres nos registros arqueológicos.

Rodrigo Pereira Silva, Centro Universitário Adventista de São Paulo

Possui graduação em Teologia pelo Instituto Adventista de Ensino do Nordeste (1992), graduação em Filosofia pelo Centro Universitário Assunção (1999), mestrado em Teologia Histórica pelo Centro de Estudos Superiores da Companhia de Jesus - atual Faculdade Jesuíta de Filosofia e Teologia - FAJE (1996). Especialização em arqueologia pela Universidade Hebraica de Jerusalém (1998). Doutorado em Teologia Bíblica pela Pontifícia Faculdade de Teologia N. S. Assunção - atualmente vindulada à PUC SP (2001). Estudos pós doutorais com concentração em arqueologia bíblica pela Andrews University, EUA (2008). Doutor em arqueologia clássica pela Universidade de São Paulo com bolsa da Capes a partir de novembro de 2010 a março de 2011. É professor de Teologia e Arqueologia do Centro Universitário Adventista de São Paulo - Campus Engenheiro Coelho, SP (UNASP-ec), curador do MAB, Museu de Arqueoologia Bíblica do UNASP e apresentador do documentário semanal "Evidências", transmitido pela TV Novo Tempo.

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Published

2025-01-14

How to Cite

Micael Santos, S. H., Formiga, D. O., Prestes, C. P. de O., & Silva, R. P. (2025). Opus Sectile and Romanization in Judea: An analysis based on the collection of the Biblical Archeology Museum of the Adventist University Center of São Paulo. Cordis: Revista Eletrônica De História Social Da Cidade, (34), e68773. https://doi.org/10.23925/2176-4174.34.2025e68773