Flamengo até morrer (1973) by Marcos Valle and Paulo Sérgio Valle
Popular music challenged the repressive brazillian military dictatorship
DOI:
https://doi.org/10.23925/2176-4174.35.2025e69865Keywords:
Músic, Censorship, ResistanceAbstract
In this research, we highlight the importance of music as a rich source of historical analysis. We focus on the song "Flamengo até morrer" to explore various aspects, including the political cultures of the time, the military government's cultural politics, and the categories of censorship. By analyzing the transition in Marcos Valle's musical production, we observe his shift from bossa nova themes to social and political issues after engaging with the political culture of resistance. This is subtly reflected in the mentioned song, which satirizes the military regime. In this dark context of Brazilian history, art stood out as a means of resistance, challenging state power.
References
BARROS, José D.'Assunção. História Cultural: um panorama teórico e historiográfico. Textos de história. Revista do Programa de Pós-graduação em História da UnB., v. 11, n. 1-2, p. 145-172, 2003.
BERSTEIN, Serge. A cultura política. In: RIOUX, Jean-Pierre; SIRINELLI, Jean-François (Ed.) Para uma história cultural. Lisboa: Estampa, 1998. p.349-363.
BERSTEIN, Serge. Culturas políticas e historiografia. In: AZEVEDO, Cecília e outros. Cultura política, memória e historiografia. Rio de Janeiro: FGV, 2009.
FALCON, F. J. C. História e Poder. In: CARDOSO, C. F. S. e VAINFAS, Ronaldo (Orgs.). Domínios da história: ensaios de teoria e metodologia. Rio de Janeiro: Campus, 1997. p. 61-89.
CARNEIRO, Glauco Moreira. O Tropicalismo: cultura de massa na década que não acabou. Rio de Janeiro: Sinergia, 2013.
CARNEIRO, Maria Luiza Tucci. Livros proibidos, ideias malditas: o DEOPS e as minorias silenciadas. Ateliê Editorial, 2002.
DE MORAES SALLES, Ana Cláudia; FERNANDES, Fernanda Surubi; MALUF-SOUZA, Olimpia. A MPB no regime militar: silenciamento, resistência e produção de sentidos. RUA, v. 21, n. 2, p. 341-361, 2015.
DE MENEZES, Leila Medeiros; ROCHA, Décio. Uma abordagem discursiva da censura no Brasil em tempos de ditadura: Gonzaguinha e a resistência pela música. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, v. 6, n. 12, 2014.
DE OLIVEIRA, D. T. V. O papel da cultura na ditadura militar brasileira: o soft power estadunidense e a música de protesto. O Cosmopolítico, 7(1), 15-34, 2021.
FICO, Carlos. Censura e propaganda: os pilares básicos da repressão. FERREIRA, Jorge; DELGADO, Lucília de Almeida Neves (Orgs). O tempo da ditadura: regime militar e movimentos sociais em fins do século XX. 2. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007.
FICO, Carlos. Ditadura militar brasileira: aproximações teóricas e historiográficas. Revista Tempo e Argumento, Florianópolis, v.9, n.20, p.05-74. Jan./abr. 2017.
GUTERMAN, Marcos. Médici e o futebol: a utilização do esporte mais popular do Brasil pelo governo mais brutal do regime militar. Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, v. 29, n. 01, 2004.
HOLLANDA, H. B. de e GONÇALVES, M. A. Cultura e participação nos anos 60. SP: Brasiliense, [1982] 1987.
KOSELLECK, Reinhart; HEDIGER, Markus. Histórias de conceitos: estudos sobre a semântica e a pragmática da linguagem política e social. Contraponto Editora, 2021.
KUSHNIR, Beatriz. Cães de Guarda. São Paulo: Boitempo Editorial, 2004.
MAGALHÃES, Lívia Gonçalves; CORDEIRO, Janaina Martins. O poder na torcida: consenso, futebol e ditadura no Brasil (1970) e na Argentina (1978). Faces de Clio, v. 2, n. 4, p. 1-19, 2016.
MAIA, Adriana Valério; STANKIEWICZ, Mariese Ribas. A música popular brasileira e a ditadura militar: vozes de coragem como manifestações de enfrentamento aos instrumentos de repressão. (Pós-Graduação em Letras), Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Curitiba, 2015.
MAIA, Tatyana de Amaral. As políticas culturais na ditadura civil-militar (1967-1974). Anais do XXVI Simpósio Nacional de História–ANPUH, 2011.
MORAES, José Geraldo Vinci de. História e música: canção popular e conhecimento histórico. Revista Brasileira de História, v. 20, p. 203-221, 2000.
NAPOLITANO, Marcos. História e música popular: um mapa de leituras e questões. Revista de História, n. 157, p. 153-171, 2007.
PARKER, Phyllis R. 1964: o papel dos Estados Unidos no golpe de estado de 31 de março. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1977.
PINHEIRO, Amanda Lima Gomes. Apesar de você: a arte como forma de liberdade de expressão durante a ditadura militar brasileira (1964-1985). Revista da Faculdade de Direito da UFMG, n. 64, p. 27-47, 2014.
QUINALHA, Renan. Censura moral na ditadura brasileira: entre o direito e a política. Revista direito e práxis, v. 11, p. 1727-1755, 2020.
RIDENTI, M. Em busca do povo brasileiro: artistas da revolução, do CPC à era da TV. Rio de Janeiro: Record, 2003
SÁ MOTTA, Rodrigo Patto. Cultura política e ditadura: um debate teórico e historiográfico. Tempo e Argumento, Florianópolis, 10, 23: 2018, 109 – 137.
SANTAYANA, Mauro. Prefácio. O Estado e a cultura. In: POERNER, Arthur J. Identidade cultural na era da globalização: Política federal de cultura no Brasil. Rio de Janeiro: Revan, 1997.
SETEMY, Adrianna Cristina Lopes. Vigilantes da moral e dos bons costumes: condições sociais e culturais para a estruturação política da censura durante a ditadura militar. Topoi (Rio de Janeiro), v. 19, p. 171-197, 2018.
VELOSO, Caetano. Verdade Tropical. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Josinei Martins de Oliveira, Edson Silva de Lima

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.

