GENDER, BODY AND SEXUALITY DISCOURSES AT COLÉGIO DE APLICAÇÃO AT THE FEDERAL UNIVERSITY OF SERGIPE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2019v17i2p492-512

Keywords:

Gender Relationships, Sexualities, Teaching Work.

Abstract

This article is the result of a research carried out within the scope of Colégio de Aplicação at the Federal University of Sergipe, in order to analyze the discourses produced by teachers and students about the issues of gender and sexual diversity.The methodological approach applied was influenced by the poststructuralist studies, using as a strategy for data generation interviews with six teachers (three males and three females), six students (three males and two females) and an educational technician. In the first and second part we discuss the participants' gender and sexuality conceptions. In the fourth part we reflect on the pedagogical work with the themes of gender and sexuality. At the end of the analyzes and discussions undertaken, we discuss how the biological, religious, pedagogical, scientific and moralist discourses cross the lines of the research participants, producing heteronormative and regulatory discourses on bodies, genders and sexualities from the school space.

Author Biographies

Anselmo Lima de Oliveira, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Sergipe. Técnico Administrativo da Universidade Federal de Sergipe. Membro do Grupo de Pesquisa: Educação, Processo de Trabalho e Relações de Gênero – CNPq.

Alfrancio Ferreira Dias, Universidade Federal da Sergipe - UFS

Doutor em Sociologia (UFS). Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação - PPGED e do Departamento de Educação - DEDI da Universidade Federal da Sergipe - Campus Itabaiana. 

References

CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de; et al. Direitos Humanos das Mulheres e das Pessoas LGBTQI: inclusão da perspectiva da diversidade sexual e de gênero na educação e na formação docente. João Pessoa: EDUFPB, 2016.

DIAS, Alfrancio Ferreira; AMORIM, Simone. Body, gender and sexuality in teacher training: a meta-analysis. Educa. Rev., Curitiba, n. 56, p. 193-206, jun. 2015.

FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso: aula inaugural no Collège de France, em 1970. São Paulo, Edições Loyola, 1996.

______. História da sexualidade 1: A vontade de saber. 2. ed. – São Paulo, Paz e Terra, 2015a.

______. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2015b.

LE BRETON, David. Corpo, Gênero, Identidade. In: FERRARI, Anderson et al. Corpo, Gênero e Sexualidade. Lavras: UFLA, 2014.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, Sexualidade e Educação. Uma perspectiva Pós-Estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997.

LOURO, Guacira Lopes. O CORPO EDUCADO Pedagogias da sexualidade. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

SAFFIOTI, Heleieth O poder do macho. São Paulo: Moderna, 1987.

SEFFNER, Fernando. Um bocado de sexo, pouco giz, quase nada de apagador e muitas provas: cenas escolares envolvendo questões de gênero e sexualidade. Revista Estudos Feministas. Florianópolis, v. 19, n. 2, 2011, p. 561-572.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidades Terminais: as transformações na Política da Pedagogia e na Pedagogia da Política. Petrópolis: Vozes, 1996.

WOLFF, Cristina Scheibe; SALDANHA, Rafael Araújo. Gênero, sexo, sexualidade: categorias do debate contemporâneo. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 9, n. 16, p. 29-46, jan./jun. 2015.

Published

2019-06-28

Issue

Section

Artigos