Grasp of consciousness and autonomy in pedagogical contexts

A state-of-the-art

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2021v19i3p1316-1341

Keywords:

Grasp of consciousness, Autonomy, Jean Piaget, Pedagogical Practices

Abstract

This paper presents a state-of-the-art study about the outreach and usage of Jean Piaget’s theories on autonomy and the grasp of consciousness in Brazilian academic works related to the field of education. To do that, we have mapped publications found on the Scientific Electronic Library Online (SCIELO) and the database of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel of Brazil (CAPES in Portuguese), as well as the genetic psychology and epistemology magazine Schème - Revista Eletrônica de Psicologia e Epistemologia Genéticas, focusing on scientific papers that have been published over the last ten years (2009-2019). The works that mention Piagetian concepts are mostly from the South and Southeast regions of Brazil. The shortage of papers that use this theoretical framework raises a series of questions about the access to and study of Piaget’s late work and challenges genetic epistemology researchers to expand their outreach.

Author Biographies

Rosely Danin, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Linha de pesquisa: Aprendizagem e Ensino

PPGEDU/FACED/UFRGS

Luciana Pinto Rangel, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Linha de pesquisa: Aprendizagem e Ensino

PPGEDU/FACED/UFRGS

Maria Luiza Rheingantz Becker, Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS

Graduada em habilitação em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Especialista e Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora Titular do Departamento de Estudos Básicos - DEBAS - da Faculdade de Educação da UFRGS e Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRGS.

Linha de pesquisa: Aprendizagem e Ensino

PPGEDU/FACED/UFRGS

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Published

2021-09-29

Issue

Section

Artigos