Teachers' perception about the curriculum in practice in a medical course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i2p826-844

Keywords:

curriculum, medical education, curricular change

Abstract

The medical course in analysis restructured its curriculum in 2006 and started to use active teaching methods. Objective: to evaluate the teachers' perception of the curriculum in practice. Methods: a semi-structured questionnaire was sent to all professors. Results: Teachers say they are motivated to work and satisfied with the course; they consider the course and the graduated professional to be good; positively evaluate the organization of students in small groups and insertion in activities in primary care since the beginning of the course. The physical facilities and equipment are adequate for 50.9% and 40.1% of the teachers. The pedagogical model, teachers and students’ motivation were considered facilitators of curriculum development. The difficulty in students’ assessment and the lack of continuous training of teachers were factors that hinder the progress of the curriculum.

Author Biographies

Maria Valéria Pavan, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutora em Educação pela Universidade de Sorocaba. Professora Assistente Doutora do Departamento de Saúde Coletiva e Professora Colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Educação nas Profissões da Saúde da Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Maria Helena Senger, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Pós-doutorado em Ensino Médico pela Universidade Estadual de Campinas. Doutora em Medicina (Endocrinologia clínica) pela Universidade Federal de São Paulo. Professora Titular do Departamento de Clínica e do Programa de Pós-graduação em Educação nas Profissões da Saúde da Faculdade de Ciências Médicas e da Saúde da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo.

Waldemar Marques, Universidade de Sorocaba (UNISO)

Doutor em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Foi Professor Associado da Universidade Federal de São Carlos. Atualmente é Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade de Sorocaba.

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Published

2022-06-29

Issue

Section

Artigos