Curriculum Creation Processes

“The Possible Must Be Invented”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2022v20i4p1729-1749

Keywords:

education, curriculum, philosophies of difference.

Abstract

The study, when diverting through ‘between’ spaces of education and philosophy, composes an erratic and a little freer trace, in writing and in educational thought. The positions taken throughout the essay engender forms of provisional organization that give rise to attempts to escape the linearity and naturalization of curricular thinking. It is a theoretical-conceptual study whose interest is to problematize the “identity-thought” and its mirroring in education. As a theoretical scope, the philosophies of difference are accepted, with Deleuze (2006), Deleuze and Guattari (2010, 2012) and Larrosa (2011) being some of the main interlocutors of the discussion. As a result, we inscribe as possible an educational curriculum affected by inflections, which takes place through singular compositions, associations and lines of flight, when experiencing an education through the bias of difference instead of identity.

Author Biography

Cláudia Aparecida dos Santos, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), 2020. Mestre em Educação pela Universidade Comunitária da Região de Chapecó (UNOCHAPECÓ), 2015. Graduação- Bacharelado em Artes Visuais pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), 2010. Graduação em Desenho e Plástica - Licenciatura Plena pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), 2008. Graduação- Licenciatura Plena em Pedagogia (UNICESUMAR), 2020. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Arte, Educação e Cultura (GEPAEC-UFSM). Editora da Revista Digital do LAV (Qualis B1 em Artes e B2 em Educação). E-mail: claudiasartes@yahoo.com.br

References

BOBBITT, John Franklin. O currículo. Lisboa: Didática, 2004.

CARVALHO, Alexandre Filordi de. Por que a educação deveria parar na quarentena. Jornal GGN, 5 maio 2020. Disponível em: https://jornalggn.com.br/artigos/por-que-a-educacao-deveria-parar-na-quarentena-por-alexandre-filordi/. Acesso em: 14 jun. 2021.

CARVALHO, Alexandre Filordi de; GALLO, Silvio Donizetti de Oliveira. Defender a escola do dispositivo pedagógico: o lugar do experimentum scholae na busca de outro equipamento coletivo. ETD-Educação Temática Digital, Campinas, v. 19, n. 4, p. 622-641, out./dez. 2017. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/etd/article/view/8648756. Acesso em: 8 jun. 2021.

CORAZZA, Sandra Mara. Pesquisar o currículo como acontecimento: em V exemplos. In: 27.ª REUNIÃO ANUAL DA ANPED, 27., 2004, Caxambu. Anais eletrônicos. Caxambu: ANPED, 2004. Disponível em: https://www.anped.org.br/biblioteca/item/pesquisar-o-curriculo-como-acontecimento-em-v-exemplos. Acesso em: 14 jun. 2021.

CORAZZA, Sandra Mara. O que Deleuze quer da educação? Revista Educação, São Paulo, Especial Deleuze Pensa a Educação, v. 4, p. 16-27, 2007. Disponível em: https://www.ufrgs.br/escrileiturasrede/sanmarcorartigos/. Acesso em: 14 jun. 2021.

CORAZZA, Sandra Mara. Contribuições de Deleuze e Guattari para as pesquisas em educação. Revista Digital do LAV, v. 5, n. 8, p. 1-19, mar. 2012. Disponível em: file:///C:/Users/morin/Downloads/vcardonetti,+artigo-sandra.pdf. Acesso em: 27 mar. 2021.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Rio de Janeiro: Graal, 2006.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Rio de Janeiro: 34, 2010.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs 3: capitalismo e esquizofrenia. São Paulo: 34, 2012.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Kafka: por uma literatura menor. Belo Horizonte: Autêntica, 2017.

DELIGNY, Fernand. O aracniano e outros textos. São Paulo: N-1 edições, 2015.

DELIGNY, Fernand. Os vagabundos eficazes, operários, artistas, revolucionários: educadores. São Paulo: N-1 edições, 2018.

FOUCAULT, Michel. História da loucura. São Paulo: Perspectiva, 1972.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 1996.

GALLO, Silvio Donizetti de Oliveira. Em torno de uma educação menor. Revista Educação e Realidade, v. 27, n. 2, p. 169-178, jul./dez. 2002. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/25926. Acesso em: 13 maio 2021.

GALLO, Silvio Donizetti de Oliveira. Deleuze e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

KOHAN, Walter Omar. O mestre inventor. Relatos de um viajante educador. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.

LARROSA, Jorge. Experiência e alteridade em educação. Reflexão e Ação, v. 19, n. 2, p. 4-27, 2011. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2444. Acesso em: 12 maio 2021.

MARTINS, Raimundo. Hipervisualização e territorialização: questões da cultura visual. Educação & Linguagem, São Paulo, v. 13, n. 22, p. 19-31, jul./dez. 2010. Disponível em: https://www.metodista.br/revistas/revistas-metodista/index.php/EL/article/view/2437. Acesso em: 12 maio 2021.

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.

NIETZSCHE, Friedrich. Considerações extemporâneas. In: NIETZSCHE, Friedrich. Obras incompletas. São Paulo: Nova Cultural, 1999. p. 267-298.

NIETZSCHE, Friedrich. Humano demasiado humano: um livro para espíritos livres. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.

NIETZSCHE, Friedrich. A genealogia da moral. Petrópolis: Vozes, 2013.

OLIVEIRA, Marilda Oliveira de. Como produzir clarões nas pesquisas em educação? Revista Educação Pública, Cuiabá, v. 24, n. 56, p. 443-454, maio/ago. 2015. Disponível em: https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/educacaopublica/article/view/2441. Acesso em: 18 maio 2021.

OLIVEIRA, Marilda Oliveira de et al. Revezamentos entre teoria e prática: movimentos que acionam outros modos de pensar o ensino da arte. Revista Portuguesa de Educação, Minho, v. 31, n. 1, p. 94-107, jun. 2018. Disponível em: https://revistas.rcaap.pt/rpe/article/view/14061. Acesso em: 23 maio 2021.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Pesquisas pós-críticas em educação no Brasil: esboço de um mapa. Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 122, p. 283-30, maio/ago. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/JrF5H8r96wRTvTDLSzhYpcM/abstract/?lang=pt. Acesso em: 26 maio 2021.

PARAÍSO, Marlucy Alves. Diferença no currículo. Cadernos de Pesquisa, v. 40, n. 1, p. 587-604, maio/ago. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/MnrBfYmbrZ4zfVqD3C5qkYp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 27 maio 2021.

PLATÃO. A república. São Paulo: Martin Claret, 2007.

ROLNIK, Suely. Esferas da insurreição notas para uma vida não cafetinada. São Paulo: N-1 edicões, 2018.

SCHÉRER, René. Infantis: Charles Fourier e a infância para além das crianças. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.

SERRES, Michel. O nascimento da física no texto de Lucrécio: correntes e turbulências. São Paulo: Editora UNESP; São Carlos: EdUFSCAR, 2003.

SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2000.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

VOLTAIRE, François-Marie Arouet. Contos, tradução de Mário Quintana. São Paulo: Abril Cultural, 1983.

Published

2022-12-28

Issue

Section

Artigos