When the digital game affects relationships
a mapping of pedagogical mediations in a network
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2023v21e56990Keywords:
digital game; mediation; teaching-learning; IraMuTeQ; Actor-Network TheoryAbstract
The objective of this paper was to map associations, actions and consequences of the incorporation of a game in Physics classes with the theme of Electrostatics. Empirical data were produced from observations of the teaching-learning process and contributions from 93 high school students who interacted with the game AmPets. This corpus was worked on in the IraMuTeQ, which processed two Similitude Analyzes which were interpreted based on the theoretical-methodological foundations of the Actor-Network Theory and digital games. It was inferred that the agencies triggered by AmPets expressed an educational-formative performativity that allowed thinking of the game as a mediator that mobilizes teachers, students, knowledge, electronic media, etc., establishing a pedagogical reality that favored the situated understanding of a topic of interest curriculum and its relationships with the world.
References
Alves, Lynn. Jogos digitais. In: MILL, Daniel (Org.). Dicionário crítico de educação e tecnologias e de educação a distância. São Paulo: Papirus, 2018. p. 381-384.
Callon, Michel. Entrevista com Michel Callon: dos estudos de laboratório aos estudos de coletivos heterogêneos, passando pelos gerenciamentos econômicos. Sociologias, Porto Alegre, ano 10, n. 19, p. 302-321, jan./jun. 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/soc/a/vMsR5ShpxsdscW9yfF9j94L/. Acesso em: 16 out. 2023.
Callon, Michel. Some Elements of a Sociology of Translation: domestication of the Scallops and the Fishermen of St Brieuc Bay. In: Law, John (Org.). Power, action and belief: a new Sociology of knowledge. London: Routledge e Kegan Paul, 1986. p. 196-233.
Camargo, Brigido Vizeu; Justo, Ana Maria. IRAMUTEQ: um software gratuito para análise de dados textuais. Temas em Psicologia, Ribeirão Preto, v. 21, n. 2, p. 513-518, 2013. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/tp/v21n2/v21n2a16.pdf. Acesso em: 23 dez. 2021.
Coutinho, Francisco Ângelo; Goulart, Maria Inês Mafra; Munford, Danusa; Ribeiro, Natália Almeida. Seguindo uma lupa em uma aula de ciências para a educação infantil. IENCI - Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 19, n. 2, p. 381-402, 2016. Disponível em: https://www.if.ufrgs.br/cref/ojs/index.php/ienci/article/view/85. Acesso em: 21 jun. 2023.
Egenfeldt-Nielsen, Simon. The challenges to diffusion of educational computer games. In: Connolly, Thomas (Ed.). Leading issues in Games Based Learning. Readink: Academic Publishing International Ltd, 2011. p. 141-158.
Fenwick, Tara. Knowledge circulations in inter-para/professional practice: a sociomaterial enquiry. Journal of Vocational Education and Training, v. 66, p. 264-280, 2014. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13636820.2014.917695. Acesso em: 14 jul. 2021.
Heinsfeld, Bruna Damiana; Pischetola, Magda. Cultura digital e educação, uma leitura dos Estudos Culturais sobre os desafios da contemporaneidade. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, v. 12, n. esp. 2, p. 1349-1371, ago. 2017. Disponível em: http://seer.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/10301/6689. Acesso em: 29 jul. 2020.
Huizinga, Johan. Homo ludens. São Paulo: Perspectiva, 2000.
Latour, Bruno. On Technical Mediation: Philosophy, Sociology, Genealogy. Common Knowledge, v. 3, n. 2, p. 29-64, 1994. Disponível em: https://sixyears2011.files.wordpress.com/2011/03/latour-bruno-on-technical-mediation.pdf. Acesso em: 16 out. 2023.
Latour, Bruno. Por uma antropologia do centro. Mana, Rio de Janeiro, v. 10, n. 2, p. 397-413, 2004. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-93132004000200007&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 20 jan. 2021.
Latour, Bruno. Reagregando o social: uma introdução à teoria do Ator-Rede. Salvador: EDUFBA, 2012.
Latour, Bruno. Faturas/Fraturas: da noção de rede à noção de vínculo. Ilha Revista de Antropologia, Florianópolis, v. 17, n. 2, p. 123-146, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/ilha/article/view/2175-8034.2015v17n2p123. Acesso em: 27 maio 2021.
Latour, Bruno. A esperança de Pandora: ensaios sobre a realidade dos estudos científicos. São Paulo: Unesp, 2017.
Latour, Bruno; Woolgar, Steve. A vida de laboratório: a produção dos fatos científicos. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1997.
Law, John. After method: mess in social science research. London: Routledge, 2004.
Lemos, André. A tecnologia é um vírus: pandemia e cultura digital. Porto Alegre: Sulina, 2021.
Lemos, André. Epistemologia da comunicação, neomaterialismo e cultura digital. Galáxia, São Paulo, n. 43, p. 54-66, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gal/a/DvNQBjKxf4hBZf3cQHBL5FL/?lang=pt. Acesso em: 16 jun. 2020.
Lemos, André. Mídia, tecnologia e educação: atores, redes, objetos e espaço. In: Linhares, Ronaldo Nunes; Porto, Cristiane; Freire, Valeria (Orgs.). Mídia e educação: espaços e (co)relações de conhecimentos. Aracaju: EdUNIT, 2014. p. 11-28.
Lemos, André. Os desafios atuais da cibercultura. Jornal Correio do Povo, Porto Alegre, 15 jul. 2019. Disponível em: http://www.lab404.ufba.br/os-desafios-atuais-da-cibercultura. Acesso em: 16 jul. 2023.
Lima, Marcio Roberto de. Performance: operador teórico no campo da Educação a partir da Teoria Ator-Rede. Linhas Críticas, Brasília, v. 28, p. 1-16, 2022. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/linhascriticas/article/view/43415. Acesso em: 26 jan. 2023.
Lima, Marcio Roberto de. Quando o jogo “faz-fazer” e acontece: afetações de um gameplay de Plants vs. Zombies. Revista Temática, João Pessoa, v. 19, n. 3, p. 191-205, 2023. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/tematica/article/view/65899. Acesso em: 30 jun. 2023.
Lima, Marcio Roberto de; Leal, Murilo Cruz. Ciberpedagogia: indicativos para o rompimento com a lógica da transmissão. Vertentes, São João del-Rei, v. 1, n. 35, p. 24-35, 2010.
Lima, Marcio Roberto de; Nascimento, Silvania Sousa do. Pensar e agir ‘fora da caixa’: jogo digital e produção de afetações pedagógicas na formação inicial de professores. Ciência & Educação, Bauru, v. 27, p. 1-17, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ciedu/a/Dnpfvb4wf9yb7CLStGyyTcm/?lang=pt. Acesso em: 6 out. 2021.
Melo, Maria de Fátima Aranha de Queiroz. Mas de onde vem o Latour? Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João del-Rei, v. 2, n. 2, p. 258-268, 2008. Disponível em: https://ufsj.edu.br/portal-repositorio/File/revistalapip/queiroz_melo_artigo.pdf. Acesso em: 11 nov. 2022.
Mol, Annemarie. Política ontológica: algumas ideias e várias perguntas. In: Nunes, João Arriscado; Roque, Ricardo (Orgs.). Objectos impuros: experiências em estudos sociais da ciência. Porto: Edições Afrontamento, 2008. p. 63-78. E-book. Disponível em: https://pure.uva.nl/ws/files/899834/77537_310751.pdf. Acesso em: 25 maio 2022.
Oliveira, Andersen Caribé de; Santos, William de Souza. Pokémon Go: trilhas para a aprendizagem. In: Alves, Lynn; Torres, Velda (Orgs.). Jogos digitais, entretenimento, consumo e aprendizagens: uma análise do Pokémon Go. Salvador: Edufba, 2017. p. 99-122.
Oliveira, Kaio Eduardo de Jesus; Porto, Cristiane de Magalhães. Educação e teoria ator-rede: fluxos heterogêneos e conexões híbridas. Ilhéus: Editus, 2016.
Ratinaud, Pierre; Marchand, Pascal. Application de la méthode ALCESTE à de “gros” corpus et stabilité des “mondes lexicaux”?: analyse du “CableGate” avec IRaMuTeQ. In: JOURNÉES INTERNATIONALES D’ANALYSE STATISTIQUE DES DONNÉES TEXTUELLES - JADT, 11, 2012, Liège. Anais […]. Liège: JADT, 2012. p. 835-844. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/285890730_Application_de_la_methode_ALCESTE_a_de_gros_corpus_et_stabilite_des_mondes_lexicaux_analyse_du_CableGate_avec_IRaMuTeQ. Acesso em: 24 dez. 2021.
Santaella, Lucia. A cultura digital na berlinda. In: Lopes, Maria Immacolata Vassallo de; Kunsch, Margarida Maria Krohling (Orgs.). Comunicação, Cultura e Mídias Sociais. São Paulo: ECA-USP, 2015. p. 93-101.
Schell, Jesse. Arte de game design: o livro original. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011.
Silva, Marco; Claro, Tatiana. A docência online e a pedagogia da transmissão. Boletim Técnico do Senac, Rio de Janeiro, v. 33, p. 81-89, 2007. Disponível em: https://www.bts.senac.br/bts/article/view/301. Acesso em: 16 out. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista e-curriculum
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.