The secondaryization of Philosophy in the National Common Curricular Base (NCCB)
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2024v22e65482Keywords:
philosophy, teaching philosophy, philosophy of education, intercultural philosophyAbstract
The article provides an analysis of the Philosophy curricular component within the National Common Curricular Base (NCCB), specifically in High School. Based on the specific skills and abilities for the Humanities and Social Sciences applied to High School, a text that provides elements for the direction of Philosophy in the school curriculum, it is clear that this is secondary to the detriment of historical, social and geographical knowledge. Through bibliographical and documentary research, a critical discussion is held about the role of Philosophy in Basic Education, highlighting, among other aspects, the importance of including other philosophies, such as African, Amerindian and Asian, given their necessary contribution to the training of high school students.
References
ANTUNES, Celso. Piaget, Vygotsky, Paulo Freire e Maria Montessori em minha sala de aula. São Paulo: Ciranda Cultura, 2008.
ASANTE, Molefi Kete. Afrocentricidade: a teoria de mudança social. Afrocentricidade Internacional, 2014.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC, 2021. Disponível em http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=79601-anexo-texto-bncc-reexportado-pdf. Acesso em: 2 fev. 2024.
DIOP, Cheikh Anta. The African Origin of Civilization: mith or reality? Westport: Lawrence Hill, 1974.
DUARTE JUNIOR, João Francisco. Fundamentos estéticos da educação. 7. ed. Campinas: Papirus, 2002.
DUSSEL, Enrique. Ética da libertação na idade da globalização e da exclusão. Petrópolis: Vozes, 2000.
DUSSEL, Enrique. Filosofía de la liberación. 7. ed. México: Primero Editores, 2001.
FORNET-BETTANCOURT, Raúl. La filosofia intercultural. In: DUSSEL, Enrique; MENDIETA, Eduardo; BOHÓRQUEZ, Carmen (orgs.). El pensamiento filosófico latinoamericano, del Caribe y “Latino” [1300-2000]. Ciudad de México: XXI, 2011. p. 639-646.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 4. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1981.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo: Unesp, 2000.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 36. ed. Paz e Terra, 2007.
GOUVEIA, Ana Paula Martins; LOUNDO, Dilip; FERRARO, Giuseppe; MONTEIRO, Joaquim; VIERA, Leonardo. Nāgārjuna: exame do ser e do não ser. Campinas: Phi, 2018.
GRAMSCI, Antônio. Concepção dialética da história. 9. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1991.
KANT, Immanuel. Sobre a pedagogia. Piracicaba: Unimep, 1996.
KOPENAWA, Davi; ALBERT, Bruce. A queda do céu. Palavras de um xamã yanomami. São Paulo: Companhia das Letras, 2015.
KRENAK, Aílton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
LARROYO, Francisco. História geral da pedagogia. São Paulo: Mestre Jou, 1974. t. I.
LOUNDO, Dilip. Índia: razão e religião. Café Filosófico, 2019. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=a1-OhSaJhxA&list=PLJoPGv7O36RUbpYVNyG-wfk5pCyOWhM5F&index=6. Acesso em: 4 fev. 2024.
LUCKESI, Cipriano. Filosofia, exercício do filosofar e prática educativa. Em Aberto, Brasília, ano 9, n. 45, jan./mar. 1990. Disponível em: https://emaberto.inep.gov.br/ojs3/index.php/emaberto/article/download/2087/1826/. Acesso em: 4 fev. 2024.
MACHADO, Adilbênia Freire. Ancestralidade e encantamento como inspirações formativas: filosofia africana mediando a história e cultura africana e afro-brasileira. 2014. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2014.
MARIN, Andreia Aparecida. Ética, estética e educação ambiental. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, n. 22, p. 109-118, jun. 2007. Disponível em: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/reveducacao/article/view/198. Acesso em: 4 fev. 2024.
NOGUERA, Renato. Denegrindo a educação: um ensaio filosófico para uma pedagogia da pluriversalidade. Revista Sul-Americana de Filosofia e Educação, n. 18, p. 62-73, maio/out. 2012. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/resafe/article/view/4523. Acesso em: 4 fev. 2024.
NOGUERA, Renato. Introdução à filosofia a partir da história e cultura dos povos indígenas. Revista Interinstitucional Artes de Educar, Rio de Janeiro, v. 1, n. 3, p. 394-407, 2015. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/riae/article/view/23786. Acesso em: 4 fev. 2024.
OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno de. Filosofia da educação: reflexões e debates. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2006.
RAMOSE, Mogobe. Sobre a legitimidade e o estudo de filosofia africana. Ensaios Filosóficos, v. IV, p. 6-25, out. 2011. Disponível em: https://www.ensaiosfilosoficos.com.br/Artigos/Artigo4/RAMOSE_MB.pdf. Acesso em: 4 fev. 2024.
REIS, Maurício de Novais. O nascimento da filosofia: discussão sobre a hipótese da pluriversalidade. Revista Humanidades e Inovação, v. 8, n. 65, p. 332-342, 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/3291. Acesso em: 4 fev. 2024.
RIOS, Terezinha. Ética e competência. São Paulo: Cortez, 1993.
SAVIANI, Dermeval. Educação: do senso comum à consciência filosófica. São Paulo: Cortez, 1980.
TREZZI, Clóvis. Estética e educação. Criar Educação, Criciúma, v. 6. n. 2, jul./nov. 2017. Disponível em: https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/criaredu/article/view/2360. Acesso em: 4 fev. 2024.
VIVEIROS DE CASTRO, Eduardo. Os pronomes cosmológicos e o perspectivismo ameríndio. Mana, v. 2, n. 2, p. 115-144, 1996. Disponível em: https://www.scielo.br/j/mana/a/F5BtW5NF3KVT4NRnfM93pSs. Acesso em: 4 fev. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Revista e-curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






