The common world, the world of no one
a commitment to a deconstructive movement of Democracy
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e69009Keywords:
democracy, difference, common, curriculumAbstract
This theoretical study argues that the historical construction of modern democracy reinforces a particular notion of the “common” that underlies reality projects in various curricular proposals. Drawing on post-structural and post-foundational references, it is pointed out that hegemonic orders are in constant dispute over meaning within education. It is important to engage with that which escapes control in order to sustain democracy as a horizon yet to come, affirming the inclusion of the other as pure alterity. The fantasy of changing the world by educating children for a non-existent future is questioned, as the present is constantly being rewritten and contested. Discursivity is adopted as a way to broaden meanings, with tensions serving as productive forces for reflecting on the impossible demands of positions committed to openness to difference within educational processes and curricular policies.
References
ARENDT, Hannah. The crisis in education. In: ARENDT, Hannah. Between past and future: Six exercises in political thought. New York: Viking Press, 1961. p. 173–196.
ARENDT, Hannah. Responsabilidade e Julgamento. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
BHABHA, Homi. O Local da cultura. Belo Horizonte: UFMG, 2001.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: A educação é a Base. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/mec/pt-br/escola-em-tempo-integral/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal.pdf. Acesso em: 07 nov. 2024.
BUTLER, Judith. Quadros de Guerra: quando a vida é passível de luto. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.
BUTLER, Judith. Vidas precárias: os poderes do luto e da violência. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
CHERRYHOLMES, Cleo. Power and criticism: poststructural investigations in education. New York: Teachers College Press, 1988.
COSTA, Hugo Heleno Camilo. Conhecimento como resposta curricular à alteridade. 2018. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.
COSTA, Hugo Heleno; LOPES, Alice Casimiro. O conhecimento como resposta curricular. Revista Brasileira de Educação, v. 27, e270024 2022, p. 1-23, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-24782022270024. Acesso em 07 nov. 2024.
CUNHA, Érika Virgílio Rodrigues da. Conexão entre currículo e avaliação como ficção de controle da identidade. In: FRANGELLA, Rita de Cássia (org.). Currículo, formação e avaliação – redes de pesquisa em negociação. Curitiba: CRV, 2016. p. 111-128.
DERRIDA, Jacques. Margens da filosofia. Campinas: Papirus, 1991.
DERRIDA, Jacques. Pensar a desconstrução. São Paulo: Estação Liberdade, 2005.
DERRIDA, Jacques. Torres de Babel. Belo Horizonte: UFMG, 2006.
DERRIDA, Jacques. Força de lei: o fundamento místico da autoridade. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
DERRIDA, Jacques. Memórias de Cego: O auto-retrato e outras ruínas. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2010.
DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. São Paulo: Perspectiva, 2014.
GIMENO SACRISTÁN, José. Poderes instáveis em educação. Porto Alegre: Artmed Sul, 1999.
LACLAU, Ernesto. Emancipação e Diferença. Rio de Janeiro: EDUERJ, 2011.
LACLAU, Ernesto. A razão populista. São Paulo: Três Estrelas, 2013.
LACLAU, Ernesto; MOUFFE, Chantal. Hegemonia e estratégia socialista: por uma política democrática radical. São Paulo, Intermeios, 2015.
LEMOS, Guilherme Augusto Rezende; PEREIRA, Talita Vidal. Sobre a arbitrariedade das decisões pedagógicas: currículo e economía como campo semântico. In: PEREIRA, Talita Vidal. (org.). Avaliação Pedagógica. Limites e possibilidades. Curitiba: CRV, 2021. p. 109-127.
LONTRA, Viviane. Travessias de (des)formação: encantos, descobertas, invenções e(m) encontros com o outro. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
LOPES, Alice Casimiro. Teorias Pós-Críticas, Política e Currículo. Educação, Sociedade & Culturas, n. 39, p. 7-23, 2013. Disponível em: https://ojs.up.pt/index.php/esc-ciie/article/view/311/291. Acesso em: 07 nov. 2024.
LYOTARD, Jean-François. O pós-moderno. 2. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1986.
MACEDO, Elizabeth. Currículo: Política, Cultura e Poder. Currículo sem Fronteiras, v. 6, n. 2, p. 98-113, 2006. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol6iss2articles/macedo.pdf. Acesso em: 07 nov. 2024.
MACEDO, Elizabeth. Base nacional curricular comum: novas formas de sociabilidade produzindo sentidos para educação. Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 12, n. 03, p.1530-1555, 2014. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/article/viewFile/21666/15916. Acesso em: 07 nov. 2024.
MACEDO, Elizabeth. Currículo, cultura e diferença. In: LOPES, Alice C.; De ALBA, Alícia. (org.). Diálogos curriculares entre Brasil e México. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014. p. 83-101.
MACEDO, Elizabeth. Mas a escola não tem que ensinar? Conhecimento, reconhecimento e alteridade na teoria do currículo. Currículo sem fronteiras, v. 17, n. 3, p. 539-554, 2017. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol17iss3articles/macedo.pdf. Acesso em: 07 nov. 2024.
MACEDO, Elizabeth. Fazendo a Base virar realidade: competências e o germe da comparação. Retratos Da Escola, v. 13, n. 25, p. 39–58, 2019. Disponível em: https://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde/article/view/967. Acesso em: 07 nov. 2024.
MOUFFE, Chantal. O regresso do político. Lisboa: Gradiva, 1996.
MOUFFE, Chantal. Por um modelo agonístico de democracia. Rev. Soc. Polit., Curitiba, n. 25, p. 165-175, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rsocp/a/k5cVRT5zZcDBcYpDCTxTMPc/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 07 nov. 2024.
PEREIRA, Talita Vidal. Gramática e Lógica: jogo de linguagem que favorece sentidos de conhecimento como coisa. Currículo sem Fronteiras, v. 17, n. 3, p. 600-616, 2017. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol17iss3articles/pereira.pdf. Acesso em: 07 nov. 2024.
PEREIRA, Talita Vidal. Políticas e práticas avaliativas: outras possibilidades de interpretar antigos problemas. Currículo sem Fronteiras, v. 23, e1151, 2023. Disponível em: https://www.curriculosemfronteiras.org/vol23articles/1151.pdf. Acesso em: 07 nov. 2024.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. São Paulo: Cortez, 1984.
SOUZA, Paulo Rogério de; FERREIRA, Magda Mariade Marchi; BARROS, Marta Silene Ferreira. História da educação pública como instrumento da formação burguesa. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO - EDUCERE, 9, 2009, Curitiba. Anais... Curitiba: PUCPR, 2009, p. 488-498. Disponível em: http://www.pucpr.br/eventos/educere/educere2009/anais/pdf/2475_1142.pdf. Acesso em: 05 jan. de 2024.
YOUNG, Michael. Teoria do currículo: o que é e por que é importante. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 44, n. 151, p. 190-202, 2014. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/cp/article/view/2707/2659. Acesso em: 03 jul. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista e-curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






