The common world, the world of no one

a commitment to a deconstructive movement of Democracy

Authors

  • Matheus Saldanha do Amaral Reis Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
  • Gabriel Santos da Silva Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)
  • Pedro Ferreira de Lima Crespo Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e69009

Keywords:

democracy, difference, common, curriculum

Abstract

This theoretical study argues that the historical construction of modern democracy reinforces a particular notion of the “common” that underlies reality projects in various curricular proposals. Drawing on post-structural and post-foundational references, it is pointed out that hegemonic orders are in constant dispute over meaning within education. It is important to engage with that which escapes control in order to sustain democracy as a horizon yet to come, affirming the inclusion of the other as pure alterity. The fantasy of changing the world by educating children for a non-existent future is questioned, as the present is constantly being rewritten and contested. Discursivity is adopted as a way to broaden meanings, with tensions serving as productive forces for reflecting on the impossible demands of positions committed to openness to difference within educational processes and curricular policies.

 

Author Biographies

Matheus Saldanha do Amaral Reis, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutor pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (ProPEd/UERJ). Docente na Faculdade de Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ).

Gabriel Santos da Silva, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (PROPEd/UERJ). Professor Substituto da disciplina de Currículo, Avaliação em Educação e Didática na Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Mestre em Educação Brasileira pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2019), Bacharel e Licenciado em História pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2016). É membro do Grupo de Pesquisa Conhecimento, Currículo e Avaliação (UERJ-CNPQ) e da Rede Interinstitucional de Grupos de Pesquisa sobre Privação de Liberdade. Possui experiência como professor da educação básica e como pesquisador nas áreas de Educação de Jovens e Adultos em espaços de privação de liberdade, Políticas Públicas educacionais, Currículo e Criminologia.

Pedro Ferreira de Lima Crespo, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ)

Doutorando pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - ProPEd/UERJ. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação, Cultura e Comunicação da Faculdade de Educação da Baixada Fluminense, Universidade do Estado do Rio de Janeiro - PPGECC/FEBF/UERJ (2022). Licenciado em História pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO (2019). Integra o Grupo de Pesquisa Conhecimento, Currículo e Avaliação (CONCAVA/CNPQ). Servidor Técnico-Administrativo em Educação no Centro Federal de Educação Tecnológica Celso Suckow da Fonseca - CEFET/RJ. Membro da Comissão de Heteroidentificação (CHET) e da Comissão de Análise de Cotas de Povos Indígenas e Quilombolas (COADIQ) do Comitê de Políticas de Igualdade e Cotas Étnico-Raciais (CPICER/CEFET/RJ). Professor em Projetos de Educação Popular desde 2017.

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Published

2025-07-08

How to Cite

Reis, M. S. do A. ., Silva, G. S. da ., & Crespo, P. F. de L. . (2025). The common world, the world of no one: a commitment to a deconstructive movement of Democracy. Revista E-Curriculum, 23, e69009. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e69009

Issue

Section

Edição Temática ABdC 2025 “Subjetividades e subjetivações ..."