Projected lives and neoliberal curricula

modes of subjectivation in Life Project textbooks

Authors

  • Ana Gabriela da Silva Vieira Universidade Federal de Pelotas (UFPel)
  • Juliana Lazzaretti Segat Universidade Federal de Pelotas (UFPel)
  • Marcio Rodrigo Vale Caetano Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e69621

Keywords:

neoliberalism, life project, didactic material, curricula, modes of subjectivation

Abstract

This article reflects on the modes of subjectivation operating in the discourses of Life Project textbooks, through which ways of being tied to the advancement of a neoliberal rationality in curricula may be constituted. First, a theoretical framework is outlined that engages with debates on the impacts of neoliberalism and human capital theory in education, drawing on the works of Foucault and Laval. Next, based on this framework, six Life Project textbooks published by Moderna are analyzed. The results suggest that the modes of subjectivation at work in these discourses lead to forms of being self-entrepreneurial subjects—willing to constantly update themselves, capable of recognizing their skills and knowledge, and mobilizing them according to the demands of the labor market.

Author Biographies

Ana Gabriela da Silva Vieira, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Doutora em Educação no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFPel. Licenciado em História pela Universidade Federal de Pelotas e Mestre em Educação pela mesma instituição. Atua como Professora de História na Prefeitura Municipal de Pelotas.

Juliana Lazzaretti Segat, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Pelotas.

Marcio Rodrigo Vale Caetano, Universidade Federal de Pelotas (UFPel)

Docente da Universidade Federal de Pelotas (UFPel), atua no Departamento de Ensino e no momento é coordenador do Programa de Pós-graduação em Educação. É líder do Grupo de Pesquisa Políticas dos Corpos, Cotidianos e Currículos (POCs-UFPel) e Coordenador do Museu João Antônio Mascarenhas (UFPel, UFES & Grupo Arco-Íris-RJ). 

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Published

2025-07-08

How to Cite

Vieira, A. G. da S., Segat, J. L., & Caetano, M. R. V. . (2025). Projected lives and neoliberal curricula: modes of subjectivation in Life Project textbooks. Revista E-Curriculum, 23, e69621. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e69621

Issue

Section

Edição Temática ABdC 2025 “Subjetividades e subjetivações ..."