The Theory of Evolution in the Brazilian National Common Core Curriculum and in the Curricular Document for Goiás
an analysis based on the conceptual structure of Biology
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e64871Keywords:
evolution teaching, history and philosophy of biology, Brazilian National Common Core Curriculum, Curricular Document for Goiás, historical-critical pedagogyAbstract
This study investigated the presence and approach of the Theory of Evolution in the Brazilian National Common Core Curriculum (BNCC) and the Curricular Document for Goiás – Upper Secondary Education (DCGO-EM). Its objectives include analyzing these documents in order to identify conceptual and political aspects. Based on the Conceptual Structure of Biology, the Statutes of Biological Knowledge, and Historical-Critical Pedagogy, this text adopts a documentary analysis that considered the ontological, epistemological, historical-social, and conceptual dimensions. With regard to the BNCC, the study identified the erasure of the Biology subject, which unfolds in the lack of emphasis on the Theory of Evolution. As for the DCGO-EM, conceptual weaknesses were found, particularly in failing to address the gradual and contingent nature of the evolutionary process. Based on these results, the study reflects on the need for a more contextualized, conceptual, and epistemologically comprehensive approach to the Theory of Evolution in curricula.
References
ALMEIDA, Argus Vasconcelos de; FALCÃO, Jorge Tarcísio da Rocha. As teorias de Lamarck e Darwin nos livros didáticos de Biologia no Brasil. Ciência & Educação, v. 16, n. 3, p. 649-665, 2010. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/s1516-73132010000300010 Acesso em: 18 jan. 2024.
BIZZO, Nelio; EL-HANI, Charbel Niño. Darwin and Mendel: evolution and genetics. Journal of Biological Education, v. 43, n. 3, p. 108-114, jun. 2009. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1080/00219266.2009.9656164. Acesso em: 18 jan. 2024.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 18 jan. 2024.
BRASIL. Medida Provisória MPV 746/2016. Brasília, 22 set. 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/Mpv/mpv746.htm. Acesso em: 14 nov. 2022.
BRASIL. Ministério da Educação. Novo ensino médio: perguntas e respostas. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=40361. Acesso em: 14 nov. 2022.
CACHAPUZ, Antonio; GIL-PÉREZ, Daniel; CARVALHO, Anna Maria Pessoa; PRAIA, João.; VILCHES, Amparo (orgs.). Superação das visões deformadas da ciência e da tecnologia: um requisito essencial para a renovação da educação científica. In: CACHAPUZ, Antonio; GIL-PÉREZ, Daniel; CARVALHO, Anna Maria Pessoa; PRAIA, João.; VILCHES, Amparo. (comp.). A Necessária Renovação do Ensino de Ciências. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2011. p. 35-68.
CAVALLO, Ann M. L.; MCCALL, David. Seeing may not Mean Believing: examining students' understandings and beliefs in evolution. The American Biology Teacher, v. 70, n. 9, p. 522-530, 2008. Disponível em: http://dx.doi.org/10.2307/27669336. Acesso em: 18 jan. 2024.
DALAPICOLLA, Jeronymo; SILVA, Victor de Almeida; GARCIA, Junia Freguglia Machado. Evolução Biológica como Eixo Integrador da Biologia em Livros Didáticos do Ensino Médio. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 17, n. 1, p. 150-173, 2015. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/1983-211720175170107. Acesso em: 16 nov. 2023.
DARWIN, Charles Robert. A Origem das Espécies. São Paulo: Martin Claret, 2014.
DUARTE, Newton. As pedagogias do "aprender a aprender" e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista Brasileira de Educação, n. 18, p. 35-40, dez. 2001. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/s1413-24782001000300004. Acesso em: 18 jan. 2024.
DUARTE, Newton. O Currículo em Tempos de Obscurantismo Beligerante. Revista Espaço do Currículo, v. 2, n. 11, p. 139-145, 31 ago. 2018. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22478/ufpb.1983-1579.2018v2n11.39568. Acesso em: 18 jan. 2024.
ECHALAR, Adda Daniela Lima Figueredo; PARANHOS, Rones de Deus; GUIMARÃES, Simone Sendin Moreira. A formação de professores de Biologia no contexto das pesquisas acadêmicas brasileiras. Revista de Educação Pública, [s. l], v. 29, n. 1, p. 1-24, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.29286. Acesso em: 18 jan. 2024.
ELDREDGE, Niles; GOULD, Stephen Jay. Punctuated Equilibria: an alternative to phyletic gradualism. Models In Paleobiology, v. 82, n. 1, p. 82-115, 1972.
FERRETTI, Celso João. A reforma do Ensino Médio e sua questionável concepção de qualidade da educação. Estudos Avançados, v. 32, n. 93, p. 25-42, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.5935/0103-4014.20180028. Acesso em: 18 jan. 2024.
FREEMAN, Scott; HERRON, Jon. Análise evolutiva. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FRY, Iris. The origins of research into the origins of life. Endeavour, v. 30, n. 1, p. 24-28, mar. 2006. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1016/j.endeavour.2005.12.002. Acesso em: 18 jan. 2024.
GOIÁS. Currículo Referência da Rede Estadual de Educação de Goiás. Goiânia: SEDUC-GO, 2013.
GOIÁS. Lei nº 18.969/2015. Plano Estadual de Educação. 2015. Disponível em: https://site.educacao.go.gov.br/orientacoes/plano-estadual-de-educacao.html. Acesso em: 16 nov. 2023.
GOIÁS. Secretaria de Estado da Educação. Documento Curricular para Goiás. 2022. Disponível em: basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/curriculos_estados/go_curriculo_goias.pdf. Acesso em: 14 nov. 2023.
GUIMARÃES, Simone Sendin Moreira; PRESTES, Maria Elice Brzezinski. História da Ciência na “Era das Revoluções”: pequenas contribuições para pensar o ensino. In: CHAGAS, Flomar Ambrosina Oliveira; PIRES, Luciene Lima de Assis; SOUZA, Marta; SILVA, João Francisco. Perspectivas para a educação em ciências e matemática: a pesquisa e a escola. Goiânia: Scotti, 2022, p. 21-38.
GOULD, Stephen Jay. Wonderful life: the Burgess Shale and the nature of history. New York: W.W. Norton & Company, 1989.
KOVALESKI, Aline Bottega; ARAÚJO, Maria Cristina Pansera. A história da ciência e a bioética no ensino de genética. Genética na Escola, v. 8, n. 2, p. 154-167, 28 set. 2013. Disponível em: http://dx.doi.org/10.55838/1980-3540.ge.2013.162. Acesso em: 18 jan. 2024.
KRITSKY, Mikhail S. Memoirs of Aleksandr Ivanovich Oparin. Applied Biochemistry and Microbiology, v. 41, n. 3, p. 316-318, 2005. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1007/s10438-005-0053-1. Acesso em: 18 jan. 2024.
LALAND, Kevin N.; ULLER, Tobias; FELDMAN, Marcus W.; STERELNY, Kim; MÜLLER, Gerd B.; MOCZEK, Armin; JABLONKA, Eva; ODLING-SMEE, John. The extended evolutionary synthesis: its structure, assumptions and predictions. Proceedings of the Royal Society: Biological Sciences, v. 282, n. 1813, 2015. https://doi.org/10.1098/rspb.2015.1019.
LEWONTIN, Richard. A Biologia como Ideologia: a doutrina do DNA. Ribeirão Preto: FUNPEC, 2010.
LEWONTIN, Richard; LEVINS, Richard. Acaso e Necessidade. In: LEVINS, R.; LEWONTIN, R. Dialética da Biologia: ensaios marxistas sobre ecologia, agricultura e saúde. São Paulo: Expressão Popular, 2022. p. 41-45.
LIMA, Iana Gomes; HYPOLITO, Moreira Hypolito. A expansão do neoconservadorismo na educação brasileira. Educação e Pesquisa, v. 45, p. 1-15, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/s1678-463420194519091. Acesso em: 18 jan. 2024.
LIPORINI, Thalita Quatrocchio. A disciplina escolar Biologia na Base Nacional Comum Curricular do Ensino Médio: expressões da Pós-Modernidade e do Neoliberalismo. 2020. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”, Bauru, 2020.
LIPORINI, Thalita Quatrocchio; PRESSATO, Daiany; COELHO, Leandro Jorge; DINIZ, Renato Eugênio da Silva. Ensino de evolução biológica e o desenvolvimento de uma visão materialista, histórico e dialética acerca da realidade. Debates em Educação, [S.L.], v. 12, n. 26, p. 261, 6 abr. 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.28998/2175-6600.2020v12n26p261-282. Acesso em: 18 jan. 2024.
MALANCHEN, Júlia. Cultura, conhecimento e currículo: contribuições da Pedagogia Histórico-Crítica. Campinas: Autores Associados, 2016.
MARTINS, André Ferrer P. História e Filosofia da Ciência no Ensino: há muitas pedras nesse caminho… Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 24, n. 1, p. 112-11, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/6056/12761. Acesso em: 16 nov. 2023.
MAYR, Ernst. Biologia, ciência única: reflexões sobre a autonomia de uma disciplina científica. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
MEYER, Diogo.; EL-HANI, Charbel Niño. Evolução: o sentido da biologia. São Paulo: UNESP, 2005.
NASCIMENTO JR., Antônio Fernandes; SOUZA, Daniele Cristina; CARNEIRO, Marcelo Carbone. O Conhecimento Biológico nos Documentos Curriculares Nacionais do Ensino Médio: uma análise histórico-filosófica a partir dos estatutos da biologia. Investigações em Ensino de Ciências, v. 16, n. 2, p. 223-243, 2016. Disponível em: https://ienci.if.ufrgs.br/index.php/ienci/article/view/228. Acesso em: 16 nov. 2023.
NOBLE, Denis; JABLONKA, Eva; JOYNER, Michael J.; MÜLLER, Gerd B.; OMHOLT, Stig W.Evolution evolves: physiology returns to centre stage. The Journal of Physiology, v. 592, n. 11, p. 2237-2244, 2014. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1113/jphysiol.2014.273151. Acesso em: 18 jan. 2024.
PERONI, Vera Maria Vidal; CAETANO, Maria Raquel; ARELARO, Lisete Regina Gomes. BNCC: disputa pela qualidade ou submissão da educação? Revista Brasileira de Política e Administração da Educação - Periódico Científico Editado pela Anpae, v. 35, n. 1, p. 35-56, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.21573/vol1n12019.93094. Acesso em: 18 jan. 2024.
RIBEIRO, Eliziane; MATOS, Eloiza Aparecida Silva Avila de; BERTONI, Danislei. Sistemática filogenética em livro didático de biologia aprovado pelo PNLD. Ensino & Pesquisa, v. 19, n. 1, p. 39-64, 31 maio 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.33871/23594381.2021.19.1.39-64. Acesso em: 18 jan. 2024.
RIDLEY, Mark. Evolução. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2006.
SAVIANI, Demerval. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. rev. Campinas: Autores Associados, 2011.
SCHEINER, Samuel M. Toward a Conceptual Framework for Biology. The Quarterly Review of Biology, v. 85, n. 3, p. 293-318, set. 2010. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1086/655117. Acesso em: 18 jan. 2024.
SILVA, Noel Barbosa da; TEIXEIRA, Paulo Marcelo Marini. Evolução biológica. Evolução biológica. Revista de Ensino de Biologia da SBENBIO, p. 817-837, 2021. Disponível em: http://dx.doi.org/10.46667/renbio.v14i2.618. Acesso em: 18 jan. 2024.
SMOCOVITIS,Vassiliki Betty. Unifying biology: the evolutionary synthesis and evolutionary biology. Princeton-NJ: Princeton University Press, 1996.
TIDON, Rosa.; VIEIRA, Eli O ensino da evolução biológica: um desafio para o século XXI. ComCiência, Campinas, n. 107, 2009. Disponível em: http://comciencia.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-76542009000300008&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 16 nov. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista e-curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






