The Theory of Evolution in the Brazilian National Common Core Curriculum and in the Curricular Document for Goiás

an analysis based on the conceptual structure of Biology

Authors

  • Gabriel da Rocha Barbosa Universidade Federal de Goiás (UFG)
  • Mel de Oliveira Duarte Universidade Federal de Goiás (UFG)
  • Simone Sendin Moreira Guimarães Universidade Federal de Goiás (UFG)

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e64871

Keywords:

evolution teaching, history and philosophy of biology, Brazilian National Common Core Curriculum, Curricular Document for Goiás, historical-critical pedagogy

Abstract

This study investigated the presence and approach of the Theory of Evolution in the Brazilian National Common Core Curriculum (BNCC) and the Curricular Document for Goiás – Upper Secondary Education (DCGO-EM). Its objectives include analyzing these documents in order to identify conceptual and political aspects. Based on the Conceptual Structure of Biology, the Statutes of Biological Knowledge, and Historical-Critical Pedagogy, this text adopts a documentary analysis that considered the ontological, epistemological, historical-social, and conceptual dimensions. With regard to the BNCC, the study identified the erasure of the Biology subject, which unfolds in the lack of emphasis on the Theory of Evolution. As for the DCGO-EM, conceptual weaknesses were found, particularly in failing to address the gradual and contingent nature of the evolutionary process. Based on these results, the study reflects on the need for a more contextualized, conceptual, and epistemologically comprehensive approach to the Theory of Evolution in curricula.

Author Biographies

Gabriel da Rocha Barbosa, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Mestrando no Programa de Pós-graduação em Educação em Cências e Matemática pela Universidade Federal de Goías (PPGECM-UFG). Graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas pela mesma istituição. É bolsista da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Goiás (FAPEG). É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa Colligat- repensando a formação de professores de ciências e biologia no Laboratório de História, Filosofia e Ensino de Biologia na Educação Escolar (LaHFiEBEE-UFG), no qual participa de pesquisas voltadas para história e filosofia da biologia e suas implicações para o ensino de biologia. É professor de biologia da ação de extenção "Cursinho Popular Comunidade FazArte" (UFG).

Mel de Oliveira Duarte, Universidade Federal de Goiás (UFG)

     

Simone Sendin Moreira Guimarães, Universidade Federal de Goiás (UFG)

Doutora em Educação Escolar - Formação de Professores pela Universidade Estadual Paulista "Julio de Mesquita Filho" - UNESP (Campus Araraquara) (2010), mestre em Educação - Ensino de Ciências pela Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP (2003), especialista em Educação Ambiental e Recursos Hídricos pela Universidade de São Paulo - USP (São Carlos) (2001) e licenciada em Ciências Biológicas pela Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP (1998). Atualmente é professora Associada II do Instituto de Ciências Biológicas (ICB) da Universidade Federal de Goiás (UFG) e coordena o PIBID Biologia (2022-2024). É professora e vice coordenadora (2022/2024) do Programa de Pós-Graduação (Stricto Sensu) em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM) da UFG. Coordena o Grupos de Pesquisa Colligat - (re)pensando a formação de professores de ciências na natureza (UFG) e participa, como pesquisadora, do grupo de Pesquisa em História da Biologia e Ensino (USP). Tem experiência na área de Educação em Ciências, com ênfase na Formação de Professores de Ciências e Biologia, atuando principalmente nos seguintes temas: História e Filosofia da Ciência/Biologia e Ensino de Ciências e Biologia (a partir da Pedagogia Histórico Crítica).

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Published

2025-05-30

How to Cite

Barbosa, G. da R. ., Duarte, M. de O., & Guimarães, S. S. M. (2025). The Theory of Evolution in the Brazilian National Common Core Curriculum and in the Curricular Document for Goiás: an analysis based on the conceptual structure of Biology. Revista E-Curriculum, 23, e64871. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e64871