MUNICIPAL EDUCATION ASSESSMENT SYSTEM: EVALUATIVE RESEARCH ON THE BASIS OF THE QUADRIPOLAR METHODOLOGY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i1p180-199

Keywords:

Evaluative research, Quadripolar methodology, Municipal Education Assessment System in Jijoca de Jericoacoara

Abstract

This paper is a cutoff of the Master’s dissertation of the main author of this research, a study with a new approach, focusing on evaluative research considering the quadripolar methodology proposed by Bruyne et al. (1977). This study deals with the Municipal Education Assessment System in Jijoca de Jericoacoara, Ceará, Brazil, and its effects on the learning of students of the 2nd grade of the initial years of Elementary School. This primarily qualitative research appropriated quantitative and qualitative methodological resources, among them the quadripolar methodology. The analysis of quantitative data was conducted through the statistical program IBM SPSS Statistics 20 and the analysis of qualitative data through the program Atlas.ti 7. The main results showed that this systematics contributes to the equity between schools and the teaching practice guidance. However, educators from that city recognized the need of review aspects such as the method of disseminating the results and the level of questions of the assessments in order to make it more meaningful in terms of their contributions to the teaching-learning process of children.

Author Biographies

Rita de Fátima Muniz, Universidade Federal do Ceará (UFC) Programa de Pós-graduação em Educação Núcleo de Avaliação Educacional

Doutoranda e Mestra em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará – UFC. Licenciada em História pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro- PUC – Rio. Licenciada com habilitação em Português e Inglês – UVA. Pesquisadora/Bolsista (FUNCAP).

Sheila Maria Muniz, Universidade Federal do Ceará (UFC) Programa de Pós-graduação em Educação Núcleo de Avaliação Educacional

Mestra em Educação Brasileira (UFC).  Graduada em Pedagogia (UVA). Bacharel em Serviço Social (Universidade Anhanguera-Uniderp).  Especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica (INTA). Especialista em Educação Especial (INTA).

Marcos Antonio Martins Lima, Universidade Federal do Ceará (UFC) Programa de Pós-graduação em Educação Núcleo de Avaliação Educacional

Pós-doutor em Gestão e Avaliação (UFRN). Doutor em Educação Brasileira (UFC). Mestre em Administração (UECE). Graduado em Ciências Econômicas (UFC). Membro e coordenador do Grupo de Pesquisa em Avaliação e Gestão Educacional (GPAGE/NAVE/FACED/UFC).

Ana Paula Vasconcelos de Oliveira Tahim, Universidade Federal do Ceará (UFC) Programa de Pós-graduação em Educação Núcleo de Avaliação Educacional

Doutora e mestra em Educação Brasileira pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Especialista em Coordenação pedagógica pelo Centro Universitário Sete de Setembro (UNI7). Licenciada em Pedagoga pela Universidade Federal do Ceará (UFC)

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Published

2020-03-31

How to Cite

Muniz, R. de F., Muniz, S. M., Lima, M. A. M., & Tahim, A. P. V. de O. (2020). MUNICIPAL EDUCATION ASSESSMENT SYSTEM: EVALUATIVE RESEARCH ON THE BASIS OF THE QUADRIPOLAR METHODOLOGY. Revista E-Curriculum, 18(1), 180–199. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2020v18i1p180-199

Issue

Section

Artigos