For a classroom grammar in basic education
revisiting contributions from Basil Bernstein’s sociology
DOI:
https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e60451Keywords:
Basil Bernstein, classroom, basic educationAbstract
This article discusses contributions from Basil Bernstein’s sociological theory to the understanding of the internal logics that underpin the functioning and social organization of the classroom in basic education, based on three interdependent dimensions: pedagogy, curriculum, and school knowledge. Using a bibliographic research methodology, the study analyzed the sociologist’s original works in English, as well as texts translated into Spanish and Portuguese. The analyses indicate that the author’s theoretical constructs, which form a sociological grammar of the classroom, contribute to understanding the pedagogical, curricular, social, and cultural logics embedded in educational processes and their relationship with contemporary educational inequalities.
References
ATKINSON, Paul. From structuralism to discourse: Bernstein’s structuralism. In: SADOVNIK, A. R. Knowledge and pedagogy: the sociology of Basil Bernstein. Norwood: Ablex Publishing Corporation, 1995. p. 83-95.
BERNSTEIN, Basil. Class, code and control. Londres: Routledge & Kegan Paul, 1971.
BERNSTEIN, Basil. Codes, modalities and the process of cultural reproduction: A model. Language and Society, 10, p. 327-363, 1981. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/4167260. Acesso em: 19 maio 2025.
BERNSTEIN, Basil. Classes e Pedagogia: visível e invisível. Cadernos de Pesquisa, n. 49, p. 26-42, 1984.
BERNSTEIN, Basil. Class, Codes and Control. Vol. IV: The Structuring of Pedagogic Discourse, Londres: Routledge, 1990.
BERNSTEIN, Basil. On the Classification and Framing of Educational Knowledge. In: FORQUIN, Jean-Claude. Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artmed, 1993. p.85-115
BERNSTEIN, Basil. A estruturação do discurso pedagógico - classe, códigos e controle. Petrópolis: Vozes, 1996.
BERNSTEIN, Basil. Pedagogia, control simbólico e identidad. Madrid: Ediciones Morata, 1998.
BERNSTEIN, Basil. Vertical and horizontal discourse: An essay. British Journal of Sociology of Education, v. 20, n. 2, p. 157-173, 1999. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1393106. Acesso em: 19 mai 2025.
BERNSTEIN, Basil. Das pedagogias aos Conhecimentos. In: Simpósio Towards a Sociology of pedagogy: The contribution of Basil Bernstein to Research. Lisboa, 2000. Documento interno. Universidade de Lisboa. Departamento de Educação, 2000.
DOMINGOS, Ana Maria; BARRADAS, Helena; RAINHA, Helena; NEVES, Isabel Pestana. A teoria de Bernstein em sociologia da educação. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1986.
FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura - as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artmed, 1993.
FORQUIN, Jean-Claude. Saberes escolares, imperativos didáticos e dinâmicas sociais. Teoria e Educação, v. 5, p. 28-49, 1992.
FORQUIN, Jean-Claude. As abordagens sociológicas do currículo - orientações teóricas e perspectivas de pesquisa. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 187-198, 1996. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/71652. Acesso em: 19 maio 2025.
LOPES, Alice Ribeiro Casimiro. Conhecimento escolar: ciência e cotidiano. Rio de Janeiro. UERJ., 1999.
MORAIS, Ana Maria. Basil Bernstein at the Micro Level of the Classroom. British Journal of Sociology of Education, v. 23, n. 4, 2002. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1393312. Acesso em: 19 maio 2025.
NOGUEIRA, Marlice de Oliiveira e. A apropriação do conhecimento em sala de aula: relações com o currículo em uma escola de ensino fundamental. 2004. Dissertação ((Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2004.
SADOVNIK, Alan R. Knowledge and pedagogy: the sociology of Basil Bernstein. Norwood: Ablex Publishing Corporation, 1995.
SILVA, Tomás Tadeu da. A dialética da interioridade e da exterioridade em Bernstein e em Bourdieu. Revista Teoria e Educação, v. 5, p.133-148, 1992.
TINOCO, Dhienes Charla Ferreira, RIBEIRO; Dayana Serena Barreto; RISSE, Lea Sandra. Comunicação e linguagem na sala de aula: algumas contribuições de Bernstein. In: DEPS, Vera Lúcia (org.). Cognição, cultura e linguagem: uma perspectiva interdisciplinar na educação. Campos dos Goytacazes: Brasil Multicultural, 2018. p. 60-75.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista e-curriculum

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores concedem à revista todos os direitos autorais referentes aos trabalhos publicados. Os conceitos emitidos em artigos assinados são de absoluta e exclusiva responsabilidade de seus autores.Todo o conteúdo da Revista e-Curriculum é aberto para acesso público, propiciando maior visibilidade, alcance e disseminação dos trabalhos publicados.






