For a classroom grammar in basic education

revisiting contributions from Basil Bernstein’s sociology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e60451

Keywords:

Basil Bernstein, classroom, basic education

Abstract

This article discusses contributions from Basil Bernstein’s sociological theory to the understanding of the internal logics that underpin the functioning and social organization of the classroom in basic education, based on three interdependent dimensions: pedagogy, curriculum, and school knowledge. Using a bibliographic research methodology, the study analyzed the sociologist’s original works in English, as well as texts translated into Spanish and Portuguese. The analyses indicate that the author’s theoretical constructs, which form a sociological grammar of the classroom, contribute to understanding the pedagogical, curricular, social, and cultural logics embedded in educational processes and their relationship with contemporary educational inequalities.

Author Biography

Marlice de Oliveira e Nogueira, Universidade Federal de Ouro Preto

Doutorado em Educação pela UFMG. Professora Associada do Departamento de Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Ouro Preto.

 

References

ATKINSON, Paul. From structuralism to discourse: Bernstein’s structuralism. In: SADOVNIK, A. R. Knowledge and pedagogy: the sociology of Basil Bernstein. Norwood: Ablex Publishing Corporation, 1995. p. 83-95.

BERNSTEIN, Basil. Class, code and control. Londres: Routledge & Kegan Paul, 1971.

BERNSTEIN, Basil. Codes, modalities and the process of cultural reproduction: A model. Language and Society, 10, p. 327-363, 1981. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/4167260. Acesso em: 19 maio 2025.

BERNSTEIN, Basil. Classes e Pedagogia: visível e invisível. Cadernos de Pesquisa, n. 49, p. 26-42, 1984.

BERNSTEIN, Basil. Class, Codes and Control. Vol. IV: The Structuring of Pedagogic Discourse, Londres: Routledge, 1990.

BERNSTEIN, Basil. On the Classification and Framing of Educational Knowledge. In: FORQUIN, Jean-Claude. Escola e Cultura: as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artmed, 1993. p.85-115

BERNSTEIN, Basil. A estruturação do discurso pedagógico - classe, códigos e controle. Petrópolis: Vozes, 1996.

BERNSTEIN, Basil. Pedagogia, control simbólico e identidad. Madrid: Ediciones Morata, 1998.

BERNSTEIN, Basil. Vertical and horizontal discourse: An essay. British Journal of Sociology of Education, v. 20, n. 2, p. 157-173, 1999. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1393106. Acesso em: 19 mai 2025.

BERNSTEIN, Basil. Das pedagogias aos Conhecimentos. In: Simpósio Towards a Sociology of pedagogy: The contribution of Basil Bernstein to Research. Lisboa, 2000. Documento interno. Universidade de Lisboa. Departamento de Educação, 2000.

DOMINGOS, Ana Maria; BARRADAS, Helena; RAINHA, Helena; NEVES, Isabel Pestana. A teoria de Bernstein em sociologia da educação. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1986.

FORQUIN, Jean-Claude. Escola e cultura - as bases sociais e epistemológicas do conhecimento escolar. Porto Alegre: Artmed, 1993.

FORQUIN, Jean-Claude. Saberes escolares, imperativos didáticos e dinâmicas sociais. Teoria e Educação, v. 5, p. 28-49, 1992.

FORQUIN, Jean-Claude. As abordagens sociológicas do currículo - orientações teóricas e perspectivas de pesquisa. Educação e Realidade, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 187-198, 1996. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/71652. Acesso em: 19 maio 2025.

LOPES, Alice Ribeiro Casimiro. Conhecimento escolar: ciência e cotidiano. Rio de Janeiro. UERJ., 1999.

MORAIS, Ana Maria. Basil Bernstein at the Micro Level of the Classroom. British Journal of Sociology of Education, v. 23, n. 4, 2002. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/1393312. Acesso em: 19 maio 2025.

NOGUEIRA, Marlice de Oliiveira e. A apropriação do conhecimento em sala de aula: relações com o currículo em uma escola de ensino fundamental. 2004. Dissertação ((Mestrado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2004.

SADOVNIK, Alan R. Knowledge and pedagogy: the sociology of Basil Bernstein. Norwood: Ablex Publishing Corporation, 1995.

SILVA, Tomás Tadeu da. A dialética da interioridade e da exterioridade em Bernstein e em Bourdieu. Revista Teoria e Educação, v. 5, p.133-148, 1992.

TINOCO, Dhienes Charla Ferreira, RIBEIRO; Dayana Serena Barreto; RISSE, Lea Sandra. Comunicação e linguagem na sala de aula: algumas contribuições de Bernstein. In: DEPS, Vera Lúcia (org.). Cognição, cultura e linguagem: uma perspectiva interdisciplinar na educação. Campos dos Goytacazes: Brasil Multicultural, 2018. p. 60-75.

Published

2025-05-30

How to Cite

Nogueira, M. de O. e. (2025). For a classroom grammar in basic education: revisiting contributions from Basil Bernstein’s sociology. Revista E-Curriculum, 23, e60451. https://doi.org/10.23925/1809-3876.2025v23e60451