PLAY TO ASPIRE AND CREATE NEW REALITIES
DOI:
https://doi.org/10.1590/1678-460X202339253894Keywords:
Play, collaboration, engagement, affectusAbstract
This paper discusses core principles such as play, collaboration and engagement that support the online workshops offered by the Global Play Brigade (GPB), an international community of activists in different areas, who got together to fight against the global crisis that threatened the world in so many ways due to the covid-19 pandemic. To exemplify part of the theoretical and methodological approach involved in the plan, the workshop itself and its goals, one of the sessions will be described along with perspectives aligned to Spinoza, Vygotsky, Freire and some other authors in order to understand how people can be affected towards social change. It is known that there are many facets to the current turmoil, so the GPB seeks to create spaces in which creativity and critical thinking can enable possibilities for emotional support, development, hope and action.
References
Freire, P. (1970). Pedagogia do oprimido. 26ª ed. Paz e Terra.
Holzman, L. (2009). Vygotsky at work and play. Routledge.
Krenak, A. (2020). Ideias para adiar o fim do mundo. 2ª ed. Companhia das Letras.
Liberali, F. (2019). Transforming Urban Education in São Paulo: Insights into a Critical-Collaborative School Project. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada, 35(3), 1-26. https://doi.org/10.1590/1678-460X2019350302
Liberali, F. (2020). Building Agency for Social Change. In A. Tanzi Neto, F. Liberali, & M. Dafermos (Eds.). Revisiting Vygotsky for social change: bringing together theory and Practice (pp 63-85). Series: (Post)critical global studies; vol. 2. Peter Lang.
Magalhães, M.C.M. (2009). O método para Vygotsky: a Zona de Desenvolvimento Proximal como zona de colaboração e criticidade criativas (pp 53-78). In R. H. Schettini, M.C. Damianovic, M.M. Hawi, & P.T.C. Szundy (Eds.) Vygotsky: uma revisita no início do século XXI. Andross.
Magalhães, M.C.C., & Fidalgo, S.S. (2019). Reviewing Critical Research Methodologies for Teacher Education in Applied Linguistics. DELTA: Documentação de Estudos em Lingüística Teórica e Aplicada , 35(3), 1-19. http://dx.doi.org/10.1590/1678-460X2019350301
Marx, K. (1890/1980) O Capital: crítica da economia política. Tradução: Reginaldo Sant’ Anna. Civilização Brasileira, S.A.
Moita Lopes, L.P. (Ed.) (2006). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. Parábola Editorial.
Newman, F., & Holzman, L. (2002). Lev Vygotsky: Revolutionary scientist. Routledge.
Sawaia, B. B. (2009). Psicologia e desigualdade social: uma reflexão sobre liberdade e transformação social. Psicologia & Sociedade, 21(3), 364-372. https://doi.org/10.1590/S0102-71822009000300010
Sawaia, B. B (2018). Afeto e comum: categorias centrais em diferentes contextos. In B.B. Sawaia, R. Albuquerque, & F. R. Busarello. Afeto & Comum: reflexões sobre a práxis psicossocial (pp. 29 - 36). Editora da Universidade Federal do Amazonas.
Spinoza, B. (2003). The Ethics. Translated from Latin by R.H.M. Elwes. https://www.gutenberg.org/files/3800/3800-h/3800-h.htm (accessed 19 December, 2020).
Spinoza, B. (2017). Tratado político. Tradução Diogo Pires Aurélio. Editora Martins Fontes.
Stetsenko, A. (2017). The transformative mind: Expanding Vygotsky´s approach to development and education. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9780511843044
Vygotsky, L. S. (1934/2001). A Construção do pensamento e da linguagem. Tradução: Paulo Bezerra. Martins Fontes.
Vygotsky, L. S (1934/2004). Psicologia pedagógica. Tradução: Paulo Bezerra. Martins Fontes.