Numerical Sense Analysis in a collection of mathematics books from the early years of Elementary School

Authors

  • Jane Cleide Pereira Universidade de Pernambuco
  • José Roberto da Silva da Universidade de Pernambuco
  • Ernani Martins dos Santos Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11i63305

Keywords:

Numerical Sense, Textbook, Numbers

Abstract

The present article sought to analyze whether the collection of books from the early years of Buriti Mais Mathematica contributes to the development of Numerical Sense, since currently, a significant number of students have been noted who have difficulties in making relationships between numbers. , their uses and meanings. Bearing in mind that the textbook is an instrument often used by the teacher, it is believed that they should present situations that lead students to the construction/development of the Numerical Sense. A survey of the chapters that belong to the Thematic Unit Numbers was carried out, then the teaching situations addressed in each of the books were quantified, considering only the chapters under analysis. We conclude that the collection presents situations that lead to the development of Numerical Sense, but in none of the books the number of situations that contemplate any of the indicators, do not even reach ¼ of the number of situations analyzed.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jane Cleide Pereira, Universidade de Pernambuco

Mestre em Educação pela Universidade de Pernambuco (UPE). Graduada em Matemática (Licenciatura) pela UPE. Graduada em Pedagogia pela Faculdade Venda Nova do Imigrante (FAVEVI). Professora da rede municipal de Buenos Aires - PE e da Secretaria de Educação de Pernambuco. E-mail: jane.clourenco@upe.br.

José Roberto da Silva, da Universidade de Pernambuco

Doctorado en Enseñanza de las Ciencias pela Universidad de Burgos UBU-España em Didáticas Específicas com tema relacionado à área de Formação de Professores. Mestre em Ensino das Ciências pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Graduado em Engenharia Civil pela Universidade de Pernambuco (UPE).  Pesquisador Líder do Grupo de Ensino das Ciências e Matemática da Universidade de Pernambuco GECM/UPE-CNPq. E-mail: jroberto.silva@upe.br.

Ernani Martins dos Santos, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Doutorado em Psicologia Cognitiva pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Mestrado em Ensino das Ciências e Matemática pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Graduação em Matemática  (Licenciatura) pela UFRPE. E-mail: ernani.santos@upe.br

References

DENZIN, N. K; LINCOLN, I. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.

McIntosh, A., Reys, B. J., & Reys, R. E. (1992). A proposed framework for examining basic number sense. For the Learning of Mathematics, 12(3), 2-44.

MORAIS, C. M. S. O cálculo mental na resolução de problemas: um estudo no 1º ano de escolaridade. 2011. 198f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto Politécnico de Lisboa, Lisboa, 2011.

NATIONAL RESEARCH COUNCIL. Everybody counts. A report to the nation on the future of mathematics education. Washington, DC: National Academy Press, 1989.

SPINILLO, A. G. Usos e funções do número em situações do cotidiano. In: BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Quantificação, Registros e Agrupamentos. Brasília, MEC, SEB, 2014, p. 20-29.

TOLEDO, C. M. Buriti mais Matemática 1º Ano. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2017.

______. Buriti mais Matemática 2º Ano. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2017.

______. Buriti mais Matemática 3º Ano. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2017.

______. Buriti mais Matemática 4º Ano. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2017.

______. Buriti mais Matemática 5º Ano. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2017.

TURÍBIO, S. R. T.; SILVA, A. C. A influência do livro didático na prática pedagógica do professor que ensina Matemática. Revista Prática Docente, Confresa, v. 2, n. 2, p. 158-178, jul./dez. 2017.

YANG, D-C. Teaching and learning number sense for sixth grade students in Taiwan. International Journal of Science and Mathematics Education. 2003, p. 115 – 134.

Published

2024-05-08

How to Cite

Pereira, J. C., Silva, J. R. da ., & Santos, E. M. dos . (2024). Numerical Sense Analysis in a collection of mathematics books from the early years of Elementary School. Ensino Da Matemática Em Debate, 11(1), 89–106. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11i63305

Issue

Section

Artigos