Numerical Sense Analysis in a collection of mathematics books from the early years of Elementary School
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11i63305Keywords:
Numerical Sense, Textbook, NumbersAbstract
The present article sought to analyze whether the collection of books from the early years of Buriti Mais Mathematica contributes to the development of Numerical Sense, since currently, a significant number of students have been noted who have difficulties in making relationships between numbers. , their uses and meanings. Bearing in mind that the textbook is an instrument often used by the teacher, it is believed that they should present situations that lead students to the construction/development of the Numerical Sense. A survey of the chapters that belong to the Thematic Unit Numbers was carried out, then the teaching situations addressed in each of the books were quantified, considering only the chapters under analysis. We conclude that the collection presents situations that lead to the development of Numerical Sense, but in none of the books the number of situations that contemplate any of the indicators, do not even reach ¼ of the number of situations analyzed.
Metrics
References
DENZIN, N. K; LINCOLN, I. O planejamento da pesquisa qualitativa: teorias e abordagens. Porto Alegre: Artmed, 2006.
McIntosh, A., Reys, B. J., & Reys, R. E. (1992). A proposed framework for examining basic number sense. For the Learning of Mathematics, 12(3), 2-44.
MORAIS, C. M. S. O cálculo mental na resolução de problemas: um estudo no 1º ano de escolaridade. 2011. 198f. Dissertação (Mestrado em Educação Matemática) – Instituto Politécnico de Lisboa, Lisboa, 2011.
NATIONAL RESEARCH COUNCIL. Everybody counts. A report to the nation on the future of mathematics education. Washington, DC: National Academy Press, 1989.
SPINILLO, A. G. Usos e funções do número em situações do cotidiano. In: BRASIL. Secretaria de Educação Básica. Diretoria de Apoio à Gestão Educacional. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa: Quantificação, Registros e Agrupamentos. Brasília, MEC, SEB, 2014, p. 20-29.
TOLEDO, C. M. Buriti mais Matemática 1º Ano. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2017.
______. Buriti mais Matemática 2º Ano. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2017.
______. Buriti mais Matemática 3º Ano. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2017.
______. Buriti mais Matemática 4º Ano. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2017.
______. Buriti mais Matemática 5º Ano. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2017.
TURÍBIO, S. R. T.; SILVA, A. C. A influência do livro didático na prática pedagógica do professor que ensina Matemática. Revista Prática Docente, Confresa, v. 2, n. 2, p. 158-178, jul./dez. 2017.
YANG, D-C. Teaching and learning number sense for sixth grade students in Taiwan. International Journal of Science and Mathematics Education. 2003, p. 115 – 134.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ensino da Matemática em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.