Narratives of Early Childhood Education Teachers about Teaching Mathematics to Young Children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i3p1-25

Keywords:

Teachers of Early Childhood Education, Mathematical Education, Narrative Interview, Biographical Research

Abstract

This article aims to problematize how six Early Childhood Education teachers from municipal public schools of a western city in Maranhão conceive teaching Mathematics to children in this Brazilian education phase. The research is biographical. Its primary documentation source was the narrative interview, which was analyzed based on Fritz Schütze’s proposal. Teacher’s oral narratives have indicated that Early Childhood Education is not a place for schooling but socialization. Thus, they spend little time teaching space and forms, quantities and measures, and Stochastic. The practice of the interviewed teachers is similar to what is considered interesting by the research. However, these are intuitive actions carried out by imitation, which are naturalized without reflection about their effectiveness. There is also evidence that teachers are eager to learn and do not spare effort to do quality work. However, they lack support and ongoing training to meet their needs.

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Author Biographies

Jonata Ferreira Moura, Universidade Federal do Maranhão/Centro de Ciências Sociais, Saúde e Tecnologia

Doutor em Educação pela Universidade São Francisco.  Licenciado em Ciências com Habilitação em Matemática e Licenciado em Pedagogia. Docente Adjunto do curso de Pedagogia da UFMA/CCSST.

Adair Mendes Nacarato, Universidade São Francisco/Programa de Estudos de Pós-Graduação em Educação

Pós-Doutora em Estudos Biográficos pelo PPGE da UFRN. Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Licenciada em Matemática pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas. Pesquisadora produtividade/CNPq, nível 2. Líder dos grupos de pesquisa: Grupo Colaborativo em Matemática (Grucomat) e Histórias de Professores que Ensinam Matemática (HIFOPEM). Professora da Universidade São Francisco, campus de Itatiba, junto ao Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação e ao curso de Pedagogia.

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Published

2021-12-27

How to Cite

Ferreira Moura, J., & Nacarato, A. M. (2021). Narratives of Early Childhood Education Teachers about Teaching Mathematics to Young Children. Ensino Da Matemática Em Debate, 8(3), 1–25. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2021v8i3p1-25

Issue

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Artigos