Can, bag and basqueta: non-standardized measures used in the extraction and commercialization of açaí in a peasant community in Southeastern Pará

Authors

  • Edilene França Pereira Sousa Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará
  • José Sávio Bicho Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará https://orcid.org/0000-0001-7616-6961

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2023v10i253578

Keywords:

Ethnomathematics, Extraction and Commercialization of Açaí, Measurements

Abstract

This work aimed to investigate practices and mathematical knowledge involved in the extraction and commercialization of açaí in a peasant community, seeking to understand how ethnomathematics is linked to the use of non-standard measurements used by açaí producers. The research was carried out in the village Nova Aliança, which is part of the Serra Quebrada Settlement Project, located in the municipality of Novo Repartimento, in the southeast of Pará. The nature of this research is qualitative, with ethnographic procedures, whose data were constructed through the following research instruments: observation; field journal; photographs; interview; voice recorder; informal conversations. The theoretical contributions were based on Ethnomathematics, which made it possible to investigate ways of mathematizing and living with the reality of this work practice. We identified the can, the bag and the basqueta as measuring instruments, meeting the needs of açaí producers in the community, measures that are useful mainly in the fruit extraction and commercialization processes; realizing that this practice of measuring the community is ethnomathematical knowledge, which serves economic interests and has cultural values ​​of the community.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Edilene França Pereira Sousa, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Mestranda pelo Programa de Pós-Graduação Educação em Ciências e Matemática (PPGECM) da Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (Unifesspa). Licenciada em Educação do Campo com ênfase em Matemática, pela Unifesspa.

José Sávio Bicho, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

Doutor em Educação em Ciências e Matemática pela Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC). Docente da Licenciatura em Educação do Campo da UNIFESSPA. Vice-Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação Matemática e Práticas Socioculturais na Amazônia (GPEMAZON) e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Cultura e Interculturalidade (GEPECI) da UNIFESSPA. Participa do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação e Cultura (GEPEC) e Educação em Fronteiras (EmF), ambos pela Universidade Federal Fluminense (UFF).

References

CARDOSO, G. D.; MAGDRUGA, Z. E. F. Etnomodelagem e o extrativismo de caranguejos: uma proposta para a introdução do conceito de função linear. Educação Matemática Debate, Montes Claros, v. 1, n. 3, p. 314-338, set./dez. 2017.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática, justiça social e sustentabilidade. Estudos Avançados, v. 32, n. 94, p. 189-204, 13 dez. 2018.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. 2. ed. Autêntica: Belo Horizonte, 2005.

FREITAS, V. C. B. C. Sistema de medidas e saberes socioculturais de ribeirinhos do Pindobal Miri no Baixo Tocantins. 2019. 94f. Dissertação (Mestrado Profissional em Docência em Educação em Ciências e Matemáticas) – Universidade Federal do Pará. Belém.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2009

LÜDKE, M.; ANDRÉ, M. E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MENDES, I. A.; FARIAS, C. A. Práticas socioculturais e educação matemática. São Paulo: Livraria da Física, 2014.

ROGEZ, H. Açaí: preparo, composição e melhoramento da conservação. Belém: Edufpa, 2000.

Published

2023-10-11

How to Cite

Sousa, E. F. P., & Bicho, J. S. (2023). Can, bag and basqueta: non-standardized measures used in the extraction and commercialization of açaí in a peasant community in Southeastern Pará. Ensino Da Matemática Em Debate, 10(2), 147–161. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2023v10i253578