Contributions of the disciplines of the Mathematics Licentiate Degree Course to the Professional Development of Basic Education Teachers

Authors

  • Weslley Rosa Lalor Universidade Federal do Pará https://orcid.org/0000-0001-5838-0999
  • Tadeu Oliver Gonçalves Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI/UFPA).

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11i55310

Keywords:

Formation of teachers, Math, Curricular Components, Basic Education

Abstract

The article aims to analyze the curricular components of the Mathematics Licentiate Degree Course of the Federal University of Pará (UFPA) with a view to promote a reflection about the contribution of the disciplines proposed in the course to formation of the teacher who will act in the Basic Education. The research adopts the qualitative perspective and the informations are elapsed to the from the documental research Pedagogic Project of the Course (PPC) and the interviews realized with 13 (thirteen) students, in order to investigate their perspective about the disciplines that contribute na the ones the leave possible gaps to the professional development of the future teacher. The theoretical foundation was based on: Gonçalves (2000) and Fiorentini (2005) who do significant studies about professional development and the interactions between theoretical and didactic-pedagogical disciplines in math courses. The study brougth as results that the Mathematics Licentiate Degree Course presents certain gaps regarding the distribuition of workload between teoretical disciplines(math specific and pedagogical disciplines) and practical disciplinies shuch as internships and laboratories, beyond the teachers of the course don’t promote reflections and relationships between the disciplines seen in graduation and basic education. In this sense, after the 4 (for) Years in the gym when the future teacher act in the teaching of mathematics in basic education find gaps left by formation, failing to perform reflections about teaching and develop different methodologies during his teaching practice, which should be taught and promoted along the initial formation in the licentiate degree in mathematics.

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Author Biography

Tadeu Oliver Gonçalves, Universidade Federal do Pará, Instituto de Educação Matemática e Científica (IEMCI/UFPA).

Licenciado em Matemática pela Universidade Federal do Pará (1976), Mestre em Ensino de Ciências e Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (1981) e Doutor em Educação Matemática pela Universidade Estadual de Campinas (2000). É professor da UNIVERSIDADE FEDERAL DO PARÁ desde agosto de 1976, situando-se atualmente na categoria de PROFESSOR TITULAR. É docente/pesquisador do Programa de Pós-graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM/IEMCI/UFPA) - Mestrado e Doutorado, desde o seu início, em 2002 (NPADC). Também é docente do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática - Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemáticas (REAMEC). Tem experiência na área de Educação Matemática e seu campo de pesquisa tem ênfase na Formação de Formadores e de Professores de Matemática, atuando principalmente nos seguintes temas: educação matemática, formação de professores, ensino-aprendizagem, , ensino da matemática e neuro ciência e educação matemática.

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Published

2024-05-08

How to Cite

Lalor, W. R., & Gonçalves, T. O. (2024). Contributions of the disciplines of the Mathematics Licentiate Degree Course to the Professional Development of Basic Education Teachers. Ensino Da Matemática Em Debate, 11(1), 4–26. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2024v11i55310

Issue

Section

Artigos