MAPPING MODELLING CONCEPTIONS AND MATHEMATICS EDUCATION PRACTICES AMONG MATHEMATICS TEACHERS IN THE ITAPECERICA CITY
DOI:
https://doi.org/10.23925/2358-4122.2022v9i256395Keywords:
Mathematics Education Modelling, Mathematics Education, Teacher EducationAbstract
In this article we present a theoretical research which aimed to identify conceptions and practices focused on Mathematics Education Modelling (MEM) close the Mathematics teachers who work in Itapecerica city schools. The mapping was used as a methodological procedure, the participants are mathematics teachers; eleven participants teach at elementar and high schools levels. We collected data from this qualitative and exploratory research through a questionnaire shared through direct communication, on social networks in Itapecerica city. An analysis of the data showed that many teachers say they know about MEM. Participants said they do not work with modelling and they did not have specific knowledge about theoretical conceptions about modelling. We realized, through this research, it was possible to awaken the teachers want learning more about MEM, since all participants intend studying in a possible Mathematics Education Modelling course.
Metrics
References
ALMEIDA, L. M. W. de; SILVA, K. P. da; VERTUAN, R. E. Modelagem Matemática na Educação Básica. São Paulo: Contexto, 2012.
ARAÚJO, J. L. Cálculo, Tecnologias e Modelagem Matemática: as discussões dos alunos. 2002. 173 f. Tese (Doutorado) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2002. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/10549. Acesso em: 08 ago. 2021.
AVELAR, P. R. N.; MARTINS, F. A. S. “Mar de lama”: a tragédia de Brumadinho discutida criticamente à luz de Paulo Freire e da Modelagem na Educação Matemática no Ensino Fundamental I. In: DICKMANN, I. (Org.). Educar é um ato político. 3ª ed., Veranópolis: Diálogo Freiriano, 2020. (Coletânea Ato político, v.3). p. 373-390.
BARBOSA, J. C. Modelagem na Educação Matemática: contribuições para o debate teórico. In: Reunião Anual da ANPED, 24., 2001, Caxambu. Anais... Rio Janeiro: ANPED, 2001. 1 CD-ROM. Disponível em: http://www.ufrgs.br/espmat/disciplinas/funcoes_modelagem/modulo_I/modelagem_barbosa.pdf. Acesso em: 10 nov. 2020.
BASSANEZI, R. C. Ensino-aprendizagem com modelagem matemática. São Paulo: Editora Contexto, 2002, 389 p.
BIEMBENGUT, M. S. Mapeamento como Princípio Metodológico para Pesquisa Educacional. In: MACHADO, N. J.; CUNHA, M. O. (Org.). Linguagem, Conhecimento, Ação: Ensaios de Epistomologia e Didática. São Paulo: Escrituras Editora, 2003, v. 23, p. 289-312.
BIEMBENGUT, M. S.; HEIN, N. Modelagem Matemática no ensino. 5ª Ed., 5ª reimpressão, São Paulo: Contexto, 2019.
BRANDT, C. F. Uma perspectiva de Modelagem Matemática para o ensino e a aprendizagem da Matemática. In: BRANDT, C. F., BURAK, D., and KLÜBER, T. E., orgs. Modelagem matemática: perspectivas, experiências, reflexões e teorizações [online]. 2nd ed. rev. and enl. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016, pp. 17-40. Disponível em: http://books.scielo.org/id/b4zpq/pdf/brandt-9788577982325-02.pdf. Acesso em: 01 set. 2020.
BURAK, D. Modelagem Matemática: ações e interações no processo de ensino aprendizagem. 1992. 459f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, 1992.
CEOLIM, A. J.; CALDEIRA, A. D. Obstáculos e Dificuldades Apresentados por Professores de Matemática Recém-Formados ao Utilizarem Modelagem Matemática em suas Aulas na Educação Básica. Bolema, Rio Claro, v. 31, n. 58, p. 760-776, 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/bolema/v31n58/0103-636X-bolema-31-58-0760.pdf. Acesso em 15 mar. 2021.
D’AMBRÓSIO, U. Da Realidade a Ação: Reflexões sobre Educação Matemática. Campinas,SP: Sammus, 1986.
D’AMBROSIO, U. Educação Matemática: da teoria a prática. 23° edição. Coleção Perspectivas em. Educação Matemática. Campinas, SP: Papirus, 2012.
DUROZOI, G.; ROUSSEL, A. Dicionário de Filosofia. Campinas: Papirus, 1996.
ESTEVES, M. Alguns contributos para a discussão sobre a formação contínua de professores. Inovação, v. 4, n. 1, p. 101-111, 1991.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5ªed. São Paulo: Atlas, 1999.
MATURANA, H. R. & VARELA, F. J. A Árvore do Conhecimento: as bases biológicas da compreensão humana. São Paulo: Pala Athenas, 2001.
MEYER, J. F. da C.; CALDEIRA, A. D.; MALHEIROS, A. P. dos S. Modelagem em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
VEIGA, I. P. A. A prática pedagógica do professor de Didática. 2ª ed. Campinas: Papirus, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Ensino da Matemática em Debate
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional.