On Graph Theory in the thematic areas of Scielo research: in search of dialogues with the teaching of mathematics

Authors

  • Kyvia Arruda Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
  • Luiz Lopes Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
  • Lenina Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
  • Emanuel Dantas Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
  • Cristiano Gobbi Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

DOI:

https://doi.org/10.23925/2358-4122.2023v10i362408

Keywords:

Mathematics Teaching, Internet Research, State of Knowledge, Graph Theory

Abstract

Graph theory studies the existing relationships between objects of a given set, and can be considered as one of the branches of teaching and research in mathematics. This paper aims to think about the interlocutions with the teaching of mathematics present in the academic and scientific production on graph theory in the different thematic areas contained in Scielo. The non-inclusion of this theory as a discipline in teacher education in mathematics at the Federal Institute of Education, Science and Technology of Rio Grande do Norte - Brazil is problematized, and it is proposed that this theory goes beyond content that is part of the Applied Mathematics discipline, since it is fundamental for understanding the relationships that occur between elements of a given set and has wide application in research in different areas of scientific knowledge. Quali-quantitative procedures are adopted as a methodology, with a locus on the internet, having Scielo as a source, and it is characterized as a state of knowledge it identifies, register and categorize the search results with the descriptor “theory of graphs” at the portal. The results show 25 papers from 1993 to 2022, distributed in 6 thematic areas. It is concluded that none of them establishes a direct dialogue with the teaching of mathematics, and it is suggested that graph theory should be inserted in teacher education in mathematics so that it can be taught from the high school level in Brazil.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luiz Lopes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Discente em Licenciatura em Matemática pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Campus Santa Cruz, Rio Grande do Norte, Brasil.

ORCID iD: https://orcid.org/0000-0001-6627-9786.

http://lattes.cnpq.br/8676093799532381

Lenina Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Doutora em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Professora EBTT do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Campus Santa Cruz, Rio Grande do Norte, Brasil.

ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-0517-4742.

http://lattes.cnpq.br/1487610808390702 

Emanuel Dantas, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Mestre em Matemática pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Professor de Matemática do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN), Campus Santa Cruz, Rio Grande do Norte, Brasil.

ORCID iD: https://orcid.org/0000-0002-3274-4448.

http://lattes.cnpq.br/9418083462999493

Cristiano Gobbi, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Mestre em Ciências da Educação pela Universidade do Minho e Bacharel em Matemática Aplicada a Negócios, com grande interesse em Equações Diferenciais Parciais e Análise Funcional. Atualmente é docente de Matemática no Instituto Federal do Rio Grande do Norte - Campus Santa Cruz. 

ORCID iD: https://orcid.org/0009-0001-8096-2722

http://lattes.cnpq.br/7176381727914421

References

AGUIAR, Jonathan Haryson Araújo; ARAÚJO, Francisco Cleuton de. Teoria dos Grafos no Ensino Médio: um estudo introdutório. Boletim Cearense de Educação e História da Matemática, vol. 8, n. 23, p. 242–57, jun. 2021. https://doi.org/10.30938/bocehm.v8i23.5109. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/BOCEHM/article/view/5109/4346. Acesso em: 07 mar. 2023.

BOAVENTURA-NETTO, Paulo Oswaldo. Ranking graph edges by the weight of their spanning arborescences or trees. Pesquisa Operacional, [S.L.], v. 28, n. 1, p. 59-73, abr. 2008. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0101-74382008000100004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pope/a/7wb7wr8ZqKJTrGSWL8RNbGN/?lang=en. Acesso em: 07 jan. 2023.

BORGES, Thiago T.; GARCIA, Paulo A. N.; CARNEIRO JUNIOR, Sandoval; PEREIRA, José L. R. Restabelecimento de sistemas de distribuição utilizando fluxo de potência ótimo. Sba: Controle & Automação Sociedade Brasileira de Automatica, [S.L.], v. 23, n. 6, p. 737-748, dez. 2012. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0103-17592012000600007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ca/a/ZVrLqY3T6dChcGHQXcwLnHz/?lang=pt. Acesso em: 23 jan. 2023.

BRAGA, Mauro Joaquim da Costa; GOMES, Luiz Flavio Autran Monteiro; RUEDIGER, Marco Aurélio. Mundos pequenos, produção acadêmica e grafos de colaboração: um estudo de caso dos enanpads. Revista de Administração Pública, [S.L.], v. 42, n. 1, p. 133-154, fev. 2008. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0034-76122008000100007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rap/a/yytxwHCQ33xR9jZhbsKzQyH/?lang=pt. Acesso em: 13 jan. 2023.

BRASIL. Orientações curriculares para o Ensino Médio: Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2006. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/book_volume_02_internet.pdf. Acesso em: 05 de mar. 2023.

BOAVENTURA NETTO, Paulo Oswaldo. La Différence d'un Arc et le Nombre d'Arborescences Partielles d'un Graphe. Pesquisa Operacional, Rio de Janeiro, v. 4, n.2, p. 12-20, 1984.

BURGUETTI, Renata. Alguns tipos de grafos e aplicações. 2022. 81 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Matemática, Departamento de Matemática, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2022. Disponível em: http://repositorio.uem.br:8080/jspui/bitstream/1/6601/1/Renata%20Burguetti_2022.pdf. Acesso em: 05 set. 2022.

CARDOSO, Domingos Moreira; SZYMAŃSKI, Jerzy; ROSTAMI, Mohammad. Matemática Discreta: combinatória, teoria dos grafos e algoritmos. 13. ed. Lisboa: Escolar, 2009. 652 p. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/15564607.pdf. Acesso em: 20 set. 2022.

CARVALHO, Marco Antonio Moreira de; SOMA, Nei Yoshihiro. Métodos simplificados para o problema de minimização de pilhas abertas. Gestão & Produção, [S.L.], v. 18, n. 2, p. 299-310, 2011. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0104-530x2011000200006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gp/a/vGSQSv9vJYcyHhNhrdP8Lrg/?lang=pt. Acesso em: 05 jan. 2023.

COLBOURN, Charles J.; MYRVOLD, Wendy J.; NEUFELD, Eugene. Two Algorithms for Unranking Arborescences. Journal Of Algorithms, [S.L.], v. 20, n. 2, p. 268-281, mar. 1996. Elsevier BV. http://dx.doi.org/10.1006/jagm.1996.0014.

DUPONT, Luis A.; RENTERÍA-MÁRQUEZ, Carlos; VILLARREAL, Rafael H. Systems with the integer rounding property in normal monomial subrings. Anais da Academia Brasileira de Ciências, [S.L.], v. 82, n. 4, p. 801-811, dez. 2010. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0001-37652010000400002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aabc/a/dtKJBrcN9mySJkf4dQ5Hwsx/?lang=en. Acesso em: 12 jan. 2023.

FAZITO, Dimitri; RIOS-NETO, Eduardo Luiz Gonçalves. Emigração internacional de brasileiros para os Estados Unidos: as redes sociais e o papel de intermediação nos deslocamentos exercido pelas agências de turismo. Revista Brasileira de Estudos de População, [S.L.], v. 25, n. 2, p. 305-323, dez. 2008. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0102-30982008000200007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbepop/a/V9JQZrdMSMJPP5BntfJ4QJq/?lang=pt. Acesso em: 07 jan. 2023.

FROELICH, Tatiane Cristine; OLIVEIRA, Manoela Ziebell de; MACHADO, Wagner de Lara. Network analysis of the variables involved in Career Development. Psico-Usf, [S.L.], v. 26, n. 2, p. 265-277, jun. 2021. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/1413-82712021260206. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pusf/a/ncMkLfjRr8TwcQQY57Xzfby/?lang=en. Acesso em: 12 jan. 2023.

GOMES, Romulo Fernando Lemos. Grafos, algoritmos e métricas. Como seguir rastros nas mídias sociais? Galáxia (São Paulo), [S.L.], n. 38, p. 220-223, ago. 2018. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/1982-2554236403. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gal/a/6BL8mpYwDLzGdWLDT7YL8YF/?lang=pt. Acesso em: 13 jan. 2023.

GONZÁLEZ-RAMÍREZ, Andrés; PABLO, Matías de. Analysis of the goals scored in the 2016 and 2017 CONMEBOL Libertadores Cups. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, [S.L.], n. 43, p. 1-8, 09 abr. 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbce/a/SwmMMSBhq7W7mFDfqrt6WCk/?lang=en. Acesso em: 05 jan. 2023.

GUIMARÃES, Gilcina; NETTO, P.O Boaventura; NAVEIRO, Ricardo M. Geração de seqüências viáveis para montagem automatizada. Production, [S.L.], v. 3, n. 1, p. 33-44, jun. 1993. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0103-65131993000100004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prod/a/vKpxjvsyZYyyXm9DGjtCtVh/?lang=pt. Acesso em: 08 jan. 2023.

HERNANDES, Fábio; BERTON, Lilian; CASTANHO, Maria José de Paula. O problema de caminho mínimo com incertezas e restrições de tempo. Pesquisa Operacional, [S.L.], v. 29, n. 2, p. 471-488, ago. 2009. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0101-74382009000200012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pope/a/fMCxR9hKhDbpvYktX3CVF7x/?lang=pt. Acesso em: 06 jan. 2023.

IFRN. Projeto Pedagógico do Curso Superior de Licenciatura em Matemática: presencial. Santa Cruz: 2018. 138 p. Acesso em: 20 fev. 2023.

JURKIEWICZ, Samuel. Grafos: uma introdução. São Paulo: OBMEP, 2009. 119 p. Disponível em: http://www.obmep.org.br/docs/apostila5.pdf. Acesso em: 10 jan. 2023.

KOIZUMI, Maria Sumie; ROCHA, Marly Theoto; OSAWA, Catarina; OKAMURA, Mirna Namie. Um método de análise do raciocínio aplicado em enfermagem em neurociência. Revista da Escola de Enfermagem da Usp, [S.L.], v. 27, n. 1, p. 161-173, abr. 1993. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/0080-6234199302700100161. Disponível em: https://www.scielo.br/j/reeusp/a/mbMhrF3HQkCPRJFqvNmPn4R/?lang=pt. Acesso em: 09 jan. 2023.

LOPES, Lene Wilma Rodrigues; MAGALHÃES, Celina Maria Colina; MAURO, Patrícia Izar. Interações entre pré-escolares: possibilidades de análises. Psicologia: Ciência e Profissão, [S.L.], v. 23, n. 4, p. 88-97, dez. 2003. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1414-98932003000400013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pcp/a/KmympxgKSqCfX9gRLX4TckC/?lang=pt. Acesso em: 21 jan. 2023.

MELO, Gildson Soares de. Introdução à Teoria dos Grafos. 2014. 35 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Matemática, Departamento de Matemática, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufpb.br/jspui/bitstream/tede/7549/5/arquivototal.pdf. Acesso em: 13 out. 2022.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 8. ed. São Paulo: Hucitec, 2004.

MOREIRA, José Mauro Magalhães Ávila Paz; RODRIGUEZ, Luiz Carlos Estraviz. A incorporação de corredores de conectividade no manejo de florestas industriais utilizando a heurística da RazãoR. Revista de Economia e Sociologia Rural, [S.L.], v. 48, n. 2, p. 255-282, jun. 2010. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0103-20032010000200001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/resr/a/g8YnhTBXPRK94zwQfPFh7PJ/?lang=pt. Acesso em: 22 jan. 2023.

MOROSINI, M.; FERNANDES, C. Estado do conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação por escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, p. 154-164, jul./dez. 2014.

MOROSINI, Marília Costa; NASCIMENTO, Lorena Machado do; NEZ, Egeslaine de. Estado de conhecimento: a metodologia na prática. Humanidades e Inovação, [s. l], v. 8, n. 55, p. 69-81, 18 ago. 2021.

NETTO, Paulo Oswaldo Boaventura. Grafos: teoria, modelos, algoritmos. 5. ed. São Paulo: Blucher, 2011. 314 p. Disponível em: https://www.google.com.br/books/edition/Grafos/ribTDwAAQBAJ?hl=pt-BR&gbpv=1&printsec=frontcover. Acesso em: 18 out. 2022.

NORONHA, Adriana Backx; RIBEIRO, José Francisco Ferreira; RIBEIRO, Cassilda Maria. Programação de operações com restrições disjuntivas. Gestão & Produção, [S.L.], v. 3, n. 2, p. 204-220, ago. 1996. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0104-530x1996000200006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/gp/a/drYKp6mw78ksqcymqzFwX9K/?lang=pt. Acesso em: 11 jan. 2023.

OKADA, Shinkoh; SOPER, Timothy. A shortest path problem on a network with fuzzy arc lengths. Fuzzy Sets And Systems, [S.L.], v. 109, n. 1, p. 129-140, jan. 2000. Elsevier BV. http://dx.doi.org/10.1016/s0165-0114(98)00054-2.

OLIVEIRA, Márcio Samamede de; NETTO, Paulo Oswaldo Boaventura; TEIXEIRA, Rogério de Campos. Um sistema para programação de uma estação FM. Production, [S.L.], v. 3, n. 1, p. 27-32, jun. 1993. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0103-65131993000100003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prod/a/SDpY6NQcpzVWvnBbF7pXfXv/?lang=pt. Acesso em: 20 jan. 2023.

OLIVEIRA, S. L. Gonzaga de; ABREU, A. A. A. M. An Experimental Analysis of Three Pseudo-peripheral Vertex Finders in conjunction with the Reverse Cuthill-McKee Method for Bandwidth Reduction. Tendências em Matemática Aplicada e Computacional, [S.L.], v. 20, n. 3, p. 497-507, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tema/a/RQcWD8JvYq89b9HKqRgXbhj/?lang=en. Acesso em: 08 jan. 2023.

OLIVEIRA, Sandra Cristina de; FERREIRA, Taiane de Paula; BRIGANTINI, Beatriz Barbero; UEHARA, Jéssica Katty. Inferência estatística clássica para a confiabilidade de rede de coautoria com enfoque nos vértices. Perspectivas em Ciência da Informação, [S.L.], v. 19, n. 4, p. 202-225, dez. 2014. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/1981-5344/1928. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/Y6b77MpczbvPmnhwN6y8gWc/?lang=pt. Acesso em: 15 jan. 2023.

RABUSKE, Márcia Aguiar. Introdução à Teoria dos Grafos. 1 ed. Florianópolis: Ed. da UFSC, 1992.

RODRIGUES, André Ricardo Prazeres; FLÓREZ, Josefina; FRENKEL, Denise Beer; PORTUGAL, Licinio da Silva. Indicadores do desenho urbano e sua relação com a propensão a caminhada. Journal Of Transport Literature. [S.L.], p. 62-88. jul. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/jtl/a/PCq6NHsCJCdwmspvknLQttJ/?lang=pt. Acesso em: 14 jan. 2023.

SANTANA, Márcia Rodrigues Cappelle; BARBOSA, Rommel Melgaço. Produtos de Grafos Zm-bem-cobertos. Trends In Computational And Applied Mathematics, [S.L.], v. 13, n. 1, p. 75-83, 17 mar. 2012. Brazilian Society for Computational and Applied Mathematics (SBMAC). http://dx.doi.org/10.5540/tema.2012.013.01.0075. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tema/a/P9FWMm7qXB5HQCyjPpmMjJz/?lang=pt. Acesso em: 11 jan. 2023.

SCIELO, Scientific Electronic Library Online, 2022. Disponível em: https://search.scielo.org/?q=teoria+dos+grafos&lang=pt&filter%5Bin%5D%5B%5D=scl. Acesso em: 28 out. 2022.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 1. ed. São Paulo: Cortez, 2013.

SOUZA, Felipe Ribeiro; MELO, Michel; PINTO, Cláudio Lúcio Lopes. A proposal to find the ultimate pit using Ford Fulkerson algorithm. Rem: Revista Escola de Minas, [S.L.], v. 67, n. 4, p. 389-395, dez. 2014. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/0370-44672014670166. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rem/a/FD9pwRJWZsL54TPqsBSJWkK/?lang=en. Acesso em: 14 jan. 2023.

SOUSA, Ludmilla Monfort Oliveira; ARAÚJO, Edna Maria de; MIRANDA, José Garcia Vivas. Caracterização do acesso à assistência ao parto normal na Bahia, Brasil, a partir da Teoria dos Grafos. Cadernos de Saúde Pública, [S.L.], v. 33, n. 12, p. 1-12, 18 dez. 2017. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/0102-311x00101616. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/PHkpL4Q4X6MCnW4v7xLJN5L/?lang=pt. Acesso em: 01 dez. 2022.

TEIXEIRA, Alexandre de Amorim; SILVA, Adalene Moreira; PRUSKI, Fernando Falco; DAVIS JR, Clodoveu; ROIG, Henrique Llacer; DINIZ, Noris Costa. Improvements on the Pfafstetter basin coding system proposal. Rbrh, Porto Alegre, v. 27, n. 6, p. 1-15, 2022. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/2318-0331.272220210120. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbrh/a/q573vgGK9dw7btfLQSQ7gCd/?lang=en. Acesso em: 13 jan. 2023.

XAVIER, Diego Ricardo; OLIVEIRA, Ricardo Antunes Dantas de; BARCELLOS, Christovam; SALDANHA, Raphael de Freitas; RAMALHO, Walter Massa; LAGUARDIA, Josué; VIACAVA, Francisco. As Regiões de Saúde no Brasil segundo internações: método para apoio na regionalização de saúde. Cadernos de Saúde Pública, [S.L.], v. 35, n. 2, p. 1-15, 13 jun. 2019. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/0102-311x00076118. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csp/a/WrQKVdTbbJ8NfBvvYhkfn6d/?lang=pt. Acesso em: 30 nov. 2022.

ZORTEA, Maxciel; MENEGOLA, Bruno; VILLAVICENCIO, Aline; SALLES, Jerusa Fumagalli de. Graph analysis of semantic word association among children, adults, and the elderly. Psicologia: Reflexão e Crítica, [S.L.], v. 27, n. 1, p. 90-99, mar. 2014. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s0102-79722014000100011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/prc/a/8Zffpkn8P6x5mPZnDy9Dfvd/?lang=en. Acesso em: 10 jan. 2023.

Published

2023-12-29

How to Cite

Arruda, K., Lopes, L., Silva, L., Dantas, E., & Gobbi, C. (2023). On Graph Theory in the thematic areas of Scielo research: in search of dialogues with the teaching of mathematics. Ensino Da Matemática Em Debate, 10(3), 117–134. https://doi.org/10.23925/2358-4122.2023v10i362408

Issue

Section

Artigos