The construction of the professional identity of the residents of the Interdisciplinary nucleus of the pedagogical residency

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-3156.2022v24i4p138-166

Keywords:

Professional identity, UFABC residents, Multivariate textual analysis

Abstract

The objective of this work was to analyze the indications of the construction of professional identity by residents of a federal university in the state of São Paulo, Brazil, regarding the actions of the interdisciplinary/mathematics core in 2020/2021. The IRaMuTeQ software was used for the multidimensional textual analysis based on the organization of texts (corpus), each defined as a “text segment”. Each text was prepared considering what was emphasized in the research: “How did the pedagogical residency contribute to your identity as a teacher?” It is possible to consider that, even in this period of virtual activities and the Covid-19 pandemic, residents linked to the Pedagogical Residency Program (PRP) considered the experiences lived in the program relevant to their teacher education since they reported considerable learning, which is fundamental for the qualification of their teaching practice and consequently for the formation of their professional identity.

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Author Biographies

Ailton Paulo de Oliveira Júnior, Universidade Federal do ABC

Possui graduação em Ciências Estatísticas pela Escola Nacional de Ciências Estatísticas (1988), Licenciatura em Matemática pela Universidade Católica de Brasília (2005), Mestrado em Pesquisa Operacional pelo Instituto Militar de Engenharia (1991), Doutorado em Educação (Didática, Práticas Escolares e Técnicas de Ensino) pela Universidade de São Paulo (2003) e Pós-Doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2009). Atualmente é professor do curso de Licenciatura em Matemática do Centro de Matemática, Computação e Cognição da UFABC; do Programa de Pós-Graduação em Educação e do Programa de Pós-Graduação Strict Sensu em Educação da Universidade Federal do Triângulo Mineiro; coordenador do sub-projeto Matemática Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência - PIBID, coordenador do projeto aprovado no edital Universal da FAPEMIG: A Utilização Da Metodologia De Resolução de Problemas no Ensino de Estatística, Probabilidade e Análise Combinatória na Educação Básica. Coordenador do Grupo de Estudos em Educação Estatística e Matemática - GEEM, certificado junto ao CNPq.

Carla Alves de Souza, Escola Estadual Reverendo Omar Daibert

Doutora em Educação na área de Ensino de Ciências e Matemática

Maria do Carmo Pereira Servidoni, Escola Estadual Professor Alfredo Burkart

Mestrado em Educação

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Published

2022-12-26

How to Cite

OLIVEIRA JÚNIOR, A. P. de; SOUZA, C. A. de; SERVIDONI, M. do C. P. The construction of the professional identity of the residents of the Interdisciplinary nucleus of the pedagogical residency. Educação Matemática Pesquisa, São Paulo, v. 24, n. 4, p. 138–166, 2022. DOI: 10.23925/1983-3156.2022v24i4p138-166. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/57898. Acesso em: 22 dec. 2024.

Issue

Section

Número Temático: Formação de Professores de Matemática na interface com o Programa Residência Pedagógica 2022