Embroidery in children's book

issues of materiality and intermediality

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-4373.2020i25p169-183

Keywords:

Intermediality, Embroidery, Textile art, Children's literature

Abstract

Embroidery has been used to illustrate children's books as a reflection of contemporary artistic production that has made use of several initiatives which highlight and re-evaluate the role of textile arts in visual productions. The aim of this article is to examine the use of embroidery materiality in the illustrations of some works of literature for children, such as Menino do Rio Doce (1996), Ponto a ponto (2006), A Menina que falava bordado (2010), Este não é um livro de princesas (2014), and Os bordados da vovó (2017). As a methodology of analysis, the such will be examined according to the reflections of Claus Clüver (2011) and Irina Rajewsky (2012) on intermediality. Finally, we seek to encourage discussions about the contribution of handmade illustration techniques, such as embroidery, to the study of the relationship between word and image in publications aimed at children. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Erika Viviane Costa Vieira, Universidade dos Vales do Jequtinhonha e Mucuri

Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri – UFVJM; Faculdade Interdisciplinar de Humanidades – Diamantina – MG

References

BARRETT, A. A Stitch in Time: New Embroidery, Old Fabric, Changing Values. Textile Society of America Symposium Proceedings. 79, 2008. Disponível em: https://digitalcommons.unl.edu/tsaconf/79 . Acesso em: 15 out. 2019.

CLÜVER, C. Intermidialidade. Pós – Revista do Programa de Pós-graduação em Artes – EBA/UFMG, v. 1, n. 2, p. 8-23, 2011.

DELAGE, R. Cada mulher borda sua própria vida. Tribuna de Minas. Cultura. 07/03/2012. Disponível em: https://tribunademinas.com.br/noticias/cultura/07-03-2012/cada-mulher-borda-sua-propria-vida.html. Acesso em: 21 ago. 2020.

DINIZ, T. F. N. Intermidialidade e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2012.

FRANCO, B. A menina que falava bordado. Ilustrações de José Carlos Lollo. Barueri/SP: Manole, 2010.

FRANCO, B. Este não é um livro de princesas. Ilustrações de José Carlos Lollo. São Paulo: Peirópolis, 2014.

LINDEN, S. V. der. Para ler o livro ilustrado. Trad. Dorothée de Bruchard. São Paulo: Cosac Naify, 2011.

MACHADO, A. M. Ponto a ponto. Ilustrações de Cristina Röhrig. São Paulo: Companhia das Letrinhas, 2006.

MACHADO, A. M. Pontos de fuga: conversas sobre livros. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

PARKER, R. The Subversive Stitch: Embroidery and the Making of the Feminine. New York: Routledge, 1984.

RAJEWSKY, I. O. Intermidialidade, intertextualidade e “remediação”: uma perspectiva literária sobre intermidialidade. Trad. Thaïs Flores Nogueira Diniz e Eliana Lourenço de Lima Reis. In: DINIZ, T. F. N. (Org.). Intermidialidades e estudos interartes: desafios da arte contemporânea. Belo Horizonte: UFMG, 2012.

RIBEIRO, N. Os bordados da vovó. Ilustrações de Ana Sanfelippo. São Paulo: Editora do Brasil, 2017.

TEIXEIRA, S. D. D. A rebelião das raposas. Brasília: Art Dumont, 1991.

ZEPETNEK, S. T.; LÓPEZ-VARELA, A.; SAUSSY, H.; MIESZKOWSKI, J. Introduction to New Perspectives on Material Culture and Intermedial Practice. CLCWeb: Comparative Literature and Culture v. 13.3, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.7771/1481-4374.1783. Acesso em 21 ago. 2020.

ZIRALDO. Menino do Rio Doce. Ilustrações de Demóstenes Vargas. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.

Published

2020-12-07

How to Cite

Vieira, E. V. C. (2020). Embroidery in children’s book: issues of materiality and intermediality. FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program, (25), 169–183. https://doi.org/10.23925/1983-4373.2020i25p169-183