Writing, dramaturgy and performance in Nuno Ramos’s Adeus, Cavalo
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-4373.2021i27p79-91Keywords:
Contemporary literature, Performative writing, Dramaturgy, Performancee, BodyAbstract
This paper proposes an analysis of the novel Adeus, Cavalo, by Nuno Ramos, intending to examine the performance in writing of a narrative conceived as an event. Understanding it as writing that borrows techniques from other artistic forms (such as the theatre), the present discussion presupposes as specific objectives: to investigate briefly the path of literary and artistic tradition to reach new possibilities in the field of writing; to point out the author’s and the reader's places in a narrative close to the elements of performative theatre and, finally, describe the performativity used in the literary procedures used to build the novel. Using the concepts of performance, by Zumthor (2018) and performativity, by Féral (2008), as guiding points to the debate, the other reflections are related to elements which integrate the general study of contemporary literature, as stated by critics such as Pellegrini (2007) and Schollhammer (2012).
Downloads
Metrics
References
AGAMBEN, G. O autor como gesto. In: AGAMBEN, G. Profanações. Trad. Selvino José Assmann. São Paulo: Boitempo, 2007.
ARISTÓTELES. Poética. Trad. Paulo Pinheiro. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 2017.
ASSIS, M. Memórias Póstumas de Brás Cubas. São Paulo: Penguin Classics Companhia das Letras, 2014.
BENJAMIN, W. A obra de arte na época de sua reprodutibilidade técnica. Trad. Francisco de Ambrosis Pinheiro Machado. Porto Alegre: Zouk, 2014.
CAPUTO, I. Adeus, cavalo, de Nuno Ramos: quando o corpo vibra e o texto estremece um ato de leitura. Veredas, n. 30, p. 56–75, 28 ago. 2019. Disponível em: https://www.revistaveredas.org/index.php/ver/article/download/552/440. Acesso em: 16 nov. 2021
FÉRAL, J. Por uma poética da performatividade: o teatro performativo. Sala Preta, v. 8, p. 197-210, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2238-3867.v8i0p197-210. Acesso em: 16 set. 2021.
FERNANDES, S. Teatralidade e performatividade na cena contemporânea. Repertório, Salvador, v. 1, n. 16, p. 11-23, 2011. Disponível em: https://www.academia.edu/download/60436075/5391-14426-1-PB20190829-29194-1upfbqh.pdf. Acesso em: 16 nov. 2021
FOUCAULT, M. O que é um autor? In: FOUCAULT, M. Ditos e Escritos: Estética – literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2001. p. 264-298. (v. III).
GAGNEBIN, J. M. Do conceito de mímesis no pensamento de Adorno e Benjamin. Perspectivas, v. 16, p. 67-86, 1993. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/perspectivas/article/download/771/632. Acesso em: 16 nov. 2021.
OLIVEIRA, M. R. D. Da imaterialidade na narrativa contemporânea. In: OLIVEIRA, M. R. D. de; PALO, M. J. Impasses do narrador e da narrativa na contemporaneidade. São Paulo: EDUC, 2017, p. 57-90.
PELLEGRINI, T. Realismo: postura e método. Letras de hoje, Porto Alegre, v. 42, n. 4, p. 137–155, 2007. Disponível: https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/fale/article/download/4119/3120. Acesso em: 16 nov. 2021.
RAMOS, N. Adeus, cavalo. São Paulo: Iluminuras, 2017.
SCHECHNER, R. Performer. Sala Preta, v. 9, p. 333-365, 2009. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/salapreta/article/view/57416. Acesso em: 16 nov. 2021.
SCHØLLHAMMER, K. E. Realismo afetivo: evocar realismo além da representação. Estudos de literatura brasileira contemporânea, n. 39, p. 129-148, jan./jun. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/elbc/a/dSzWFLKdDkmP3qmScLPJbHD/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 16 nov. 2021.
SILVA, R. A. Entre “artes” e “ciências”: a noção de performance e drama no campo das ciências sociais. Horizontes antropológicos, v. 11, n. 24, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ha/a/GLxbmtS4ZtKGQwHhSmPPxSH/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 16 nov. 2021.
WATT, I. A ascensão do romance: estudos sobre Defoe, Richardson e Fielding. Trad. Hildegard Feist. São Paulo: Companhia das Letras, 2010.
ZUMTHOR, P. Performance, recepção, leitura. Trad. Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Ubu Editora, 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.