Tiny papers’ dramaturgy
work in process in the plasticity of textual fragments
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-4373.2023i30p114-133Keywords:
Renato Cohen, Playwriting, Contemporary scene, Open work, PerformativityAbstract
The article makes use of the notion of work in process in the performing arts, a term introduced in the Brazilian theatrical and academic field by researcher and performer Renato Cohen (1998; 2001; 2006). Work in process originally refers to James Joyce's writing methodology in Finnegans Wake (1939), later appropriated by contemporary theater creators. That notion was unfolded in the procedure of a Tiny papers’ dramaturgy, with the invention of short and very short theatrical and performative texts written on cut-out papers. The author made use of the work in process device in university teaching by introducing the Tiny papers’ dramaturgy as a discipline, with an open agenda and whose core consisted of weekly performative actions. The article reveals, in action, the importance of the discussion of the epistemological bases of contemporary textual creation, as well as its possible articulation by students, in monographs and performative acts.
Downloads
Metrics
References
ARAUJO, A. A Encenação-em-Processo. Texto do autor disponibilizado no endereço:
https://www.eca.usp.br/acervo/producao-academica/002736278.pdf
Acesso em 10/03/2023.
BACHELARD, G. A chama de uma vela. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.
BARTHES, R. Fragmentos de um discurso amoroso. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1985.
BONINI, E. Haikai para Van Gogh. São Paulo: Massao Ohno Editor, 1992.
BRECHT. B. Estudos sobre teatro. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1978.
CARVALHAES, A. G. Persona performática / Alteridade e experiência na obra de Renato Cohen. São Paulo: Editora Perspectiva, 2012.
CAMPOS, H. de. A arte no horizonte do provável. São Paulo: Perspectiva, 2010.
COHEN, R. Work in progress na cena contemporânea. São Paulo: Perspectiva, 1998.
COHEN, R. Performance como linguagem. São Paulo: Perspectiva, 1989.
COHEN, R. Cartografia da cena contemporânea: matrizes teóricas e interculturalidade. Sala Preta. N.1, p. 105-112. Disponível em: revistas.usp.br/salapreta/article/view/57011
Acesso em: 09/03/2023.
JOYCE, J.; organização Dirce Waltrick do Amarante; tradução Afonso Teixeira Filho ... [et al]. Finnegans Rivolta. São Paulo: Iluminuras, 2022.
LEITE, J. F. Autoescrituras performativas / Do diário à cena. São Paulo: Perspectiva, 2017.
MACHADO, M. M. Só Rodapés / Um glossário de trinta termos definidos na espiral de minha poética própria. Rascunhos. 2(1). 53-57. 2015.
Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/rascunhos/article/view/28813
Acesso em: 08/03/2023.
MARSICANO, A. Haicai. São Paulo: Editora Oriento, 1998.
MASSEY, D. Pelo Espaço / Uma Nova Política da Espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2009.
MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
OLIVEIRA, J. L. de. A preparação do haicai. Revista Alère. Ano 13, Vol. 21, n.1. p.349-361. Acesso em: 05/10/2022. Site indisponível.
PAVIS, P. Dicionário de teatro. São Paulo: Editora Perspectiva, 1999.
PAVIS, P. Dicionário da Performance e do Teatro Contemporâneo. São Paulo: Editora Perspectiva, 2017.
RENATO COHEN. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2021. Disponível em: https://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa256193/renato-cohen
Acesso em: 10/03/2023. Verbete da Enciclopédia.
TURNER, V. O processo ritual: Estrutura e Antiestrutura. Petrópolis: Vozes, 1974.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.