On the act of reading poetically
reflections on teaching of literature and its role in the “hyper-critical readers” formation
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i33p349-366Keywords:
Teaching of literature, Hyper-critical reader, Operational reader, Poíesis, Poetic readingAbstract
Reaffirming the importance of the act of reading, grounded in Paulo Freire’s studies, this paper examines the role of the reader in relation to the fictional agreement proposed by the narrative text, with theoretical support from Umberto Eco. It considers the concept of “good” literature from Roland Barthes’ perspective and its potential contribution to sustaining the reader’s critical thinking, introducing the notions of the “hypercritical reader” and the “operational reader””. It revisits the Greek conception of poiesis through Martin Heidegger’s analysis and offers a critical evaluation of contemporary reading practices, particularly within the context of teaching Brazilian Literature in High School. It presents the idea of “poetic reading” and invites reflection on new reading practices in the classroom.
Downloads
Metrics
References
ANDRADE, C. D. de. A educação do ser poético. Caderno B. Jornal do Brasil. Rio de Janeiro, sábado, 20 de julho de 1974. p. 31. Disponível em: https://memoria.bn.gov.br/DOCREADER/DocReader.aspx?bib=030015_09&hf=www.google.com&pagfis=38364. Acesso em: 12 set. 2024.
ANDRADE, C. D. de. Procura da poesia. In: A rosa do povo. São Paulo: Companhia das Letras, 2012. p. 11-12.
ASSIS, M. de. Memorias posthumas de Braz Cubas. Rio de Janeiro: Typographia Nacional, 1881.
ASSIS, M. de. Dom Casmurro. Rio de Janeiro: Garnier, 1900.
BAILLY, A. Dictionnaire Grec-Français. Paris: Hachette, 1935.
BARTHES, R. A morte do autor. In: BARTHES, R. O rumor da língua. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
BARTHES, R. Literatura e Significação. In: BARTHES, R. Crítica e verdade. 3. ed. Trad. Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Perspectiva, 2007. p. 165-184.
CANDIDO, A. Vários escritos. São Paulo: Duas Cidades, 1995, p. 180-186.
COMPAGNON, A. Literatura para quê? Trad. Laura Taddei Brandini. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.
ECO, U. Lector in fabula. A cooperação interpretativa nos textos narrativos. Trad. Attílio Cancian. São Paulo: Perspectiva, 1986.
ECO, U. Seis passeios pelos bosques da ficção. 14. reimpr. Trad. Hildegard Feist. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.
ECO, U. Intentio Lectoris: apontamentos sobre a semiótica da recepção. In: ECO, U. Os limites da interpretação. Trad. Pérola de Carvalho. São Paulo: Perspectiva, 2015. p. 1-20.
FREIRE, P. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. 23. ed. São Paulo: Cortez, 1989.
FOGEL, Gilvan. O desaprendizado do símbolo (A poética do ver imediato). Revista Tempo Brasileiro, 171, Permanência e atualidade da Poética. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2007, p. 39-51. Disponível em: https://docvirt.com/docreader.net/DocReader.aspx?bib=RevTempBras&pagfis=22786. Acesso em: 07 nov. 2024.
HEIDEGGER, M. A questão da técnica. Scientiæ Studia, São Paulo, v. 5, n. 3, p. 375-98, 2007. Disponível em: https://www.scientiaestudia.org.br/revista/PDF/05_03_05.pdf. Acesso em: 02 set. 2024.
MACEDO, J. M. de. A luneta mágica. Tomo I. Rio de Janeiro: Garnier, 1869.
RABENHORST, E. R. Sobre os limites da interpretação. O debate entre Umberto Eco e Jacques Derrida. Prim@ Facie, ano 1, n. 1, ju./dez. 2002. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/primafacie/article/view/4205/3172. Acesso em: 02 set. 2024.
REIMER, H. Sobre a intentio operis de Umberto Eco. Protestantismo em Revista, São Leopoldo, RS, v. 23, set./dez. 2010. Disponível em: http://periodicos.est.edu.br/index.php/nepp/article/view/77/122. Acesso em: 02 set. 2024.
UNAMUNO, M. de. Del sentimiento trágico de la vida. 6. ed. Buenos Aires: Losada, 1977.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.