Celebração dos elementos
poetry and ritualistic and alchemical images in Henriqueta Lisboa
DOI:
https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i33p330-348Keywords:
Brazilian literature, Raw material, Natural elements, Anthropology, PsychoanalysisAbstract
This work aims to investigate the relationship built in Celebração dos elementos, by Henriqueta Lisboa, with regard to Literature, Anthropology and Psychoanalysis. To study the poetic text in question, the theoretical-methodological apparatus of rites of passage and Jungian alchemy will be applied, since such a relationship and process take place as individual gets to know himself and goes through stages during his life, life in contact with others, with human and social nature. Thus, the natural elements (water, air, fire and earth) are themes and images present in the poems in Celebração dos elementos and, above all, they represent the entire symbolic and significant conception of the literary text, besides that, they represent the extension of life subjective, therefore, of Henriqueta Lisboa herself, in the act of creation. Furthermore, authors such as Arnold Van Gennep (2014), Carl Gustav Jung (2018), Gaston Bachelard (1998), among others, will be used.
Downloads
Metrics
No metrics found.
References
ARAÚJO, Laís de. Inventário. Belo Horizonte: Ed. UFMG, 2004.
BACHELARD, G. A chama de uma vela. Trad. Glória de Carvalho Lins. Rio de Janeiro: Editora Bertrand, 1989.
BACHELARD, G. A psicanálise do fogo. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
BACHELARD, G. A água e os sonhos. Trad. Antônio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 1997.
BACHELARD, G. O ar e os sonhos. Trad. Antônio de Pádua Danesi. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
BUENO, A. S. A antecâmera da perfeição: A celebração dos elementos de Henriqueta Lisboa. Suplemento Literário de Minas Gerais. Belo Horizonte. n. 591, p. 1-3, 1978.
CENTENO, Y. K. A alquimia do amor. Lisboa: A regra do jogo, 1982.
CENTENO, Y. K. Literatura e alquimia: ensaios. Lisboa: Editorial Presença, 1987.
DAMATTA, R. Apresentação. Os ritos de passagem. Trad. Mariano Ferreira. 2. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.
DAMATTA, R. Carnavais, malandros e heróis: para uma sociologia do dilema brasileiro. 6. ed. Rio de Janeiro: Rocco, 1997.
DOUGLAS, M. Pureza e perigo. São Paulo: Perspectiva, 1976.
EDINGER, E. Anatomia da psique. Trad. Adail Ubirajara Sobral, Maria Stela Gonçalves. São Paulo: Cultrix, 1985.
EDINGER, E. O mistério da coniunctio: imagem alquímica da individuação. Trad. Luciano Colella. São Paulo: Paulus, 2008.
ELIADE, M. Ferreiros e alquimistas. Trad. Carlos Pesoa. Rio de Janeiro: Zahar, 1979.
ELIADE, M. Mito do eterno retorno. Trad. José Antonio Ceschin. São Paulo: Mercuryo, 1992a.
ELIADE, M. O sagrado e o profano. Trad. Rogério Fernandes. São Paulo: Martins Fontes, 1992b.
GENNEP, A. V. Os ritos de passagem. Trad. Mariano Ferreira. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
HUTIN, S. A tradição alquímica. Trad. Frederico Ozanam Pessoa de Barros. São Paulo: Ed. Pensamento, 1989.
JUNG, C. G. Mysterium Coniunctionis. Trad. Dora Mariana Ferreira da Silva. v. XIV/ I. Petrópolis: Vozes, 1988.
JUNG, C. G. O homem e seus símbolos. Trad. Maria Lúcia Pinho. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1964.
LISBOA, H. Poesia: obra completa. São Paulo: Peirópolis, 2020.
MACHADO, A. R. Rosa Plena: A sagração da poesia em Henriqueta Lisboa. Porto Alegre: UFRS, 2013. 310p. Tese (Doutorado em Letras) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013. Disponível em: https://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/2126. Acesso em: 8 jul. 2024.
MIŁOSZ, Czesław. Não mais. Trad. de Henryk Siewierski e Marcelo Paiva de Souza.
Brasília: Editora UnB, 2003.
RILKE, Rainer Maria. Os cadernos de Malte Laurids Brigge. Trad. Renato Zwick. Porto Alegre, RS: L&PM, 2011.
VON FRANZ, M. L. Alquimia: introdução ao Simbolismo e à Psicologia. Trad. Álvaro Cabral. São Paulo: Cultrix, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.