The poetics of Pedro Kilkerry

a strange harp on the horizon of modern Brazilian poetry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i32p42-61

Keywords:

Symbolism, Image, Lyrical subjectivity, Otherness, Horizon structure

Abstract

In this article, we propose a re-reading of Pedro Kilkerry's poetry, with the aim of examining the modern nature of his work, characterized by a refined plasticity of the imagetic plan. From the phenomenological perspective of Husserl and Merleau-Ponty, which underpins the studies carried out by Michel Collot on modern French poetry, the poem “Harpa esquisita” [“Strange Harp”], a sort of poetic art by Kilkerry, is analyzed. In light of the notions of poetic otherness and horizon structure, a reading of the poem confirms the modern nature the Bahia symbolist poet attributes to his lyrics, given the manifestation of modes of lyrical subjectivation based on otherness and the emergence of a world that, despite being associated with a dreamlike dimension does not move away from concrete reality, thus approaching the world of perception.

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Author Biography

Carlos Eduardo Siqueira Ferreira de Souza, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC-SP

Doutor em Literatura e Crítica Literária pelo Programa de Pós-Graduação em Literatura e Crítica Literária da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professor do Departamento de Ciências da Linguagem e Filosofia da PUC-SP, onde atua em cursos de graduação, especialização e extensão nas áreas de literatura, criação literária e audiovisual. Como pesquisador, suas principais áreas de atuação são a poesia brasileira moderna e contemporânea e as relações entre literatura e cinema. É autor do livro A lírica fragmentária de Ana Cristina Cesar: autobiografismo e montagem (EDUC, 2010) e de ensaios e artigos publicados em livros e periódicos científicos.

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Published

2024-07-09

How to Cite

Souza, C. E. S. F. de. (2024). The poetics of Pedro Kilkerry: a strange harp on the horizon of modern Brazilian poetry. FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program, (32), 42–61. https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i32p42-61