The Vertigo of Contours

Painting and Prose Poems of Charles Baudelaire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i32p6-23

Keywords:

Delacroix, Poetry, Paris Spleen, Modernity, Infinity

Abstract

This article proposes an association between Baudelaire's aesthetic thought and the advent of prose poems. The focus is on the period from the Salon of 1845 to the text written and published in honor of Eugène Delacroix (1862), a moment that coincides with the writing and publication of most of the Petits poèmes en prose in the press. I seek to show how the praise of color and fleeting forms intensifies throughout these texts, culminating in discussions about imagination, infinity, and the fraying of boundaries. This attention to the vertigo of contours is evident from the earliest comments on Delacroix's work and intensifies from the Salon of 1859, a text in which Baudelaire briefly comments on the evanescent and rarefied painting of Eugène Boudin, a painter who became famous for his landscapes of sky, sea, and beach, and for his great skill as a colorist.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Eduardo Horta Nassif Veras, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Eduardo Veras é professor adjunto do Departamento de Estudos Literários da Universidade Federal do Triângulo Mineiro (UFTM),membro permanente do Programa de Pós-graduação em Estudos Literários (PPGELIT) da Universidade Federal de Uberlândia (UFU) e bolsista produtividade do CNPq.  É autor de O oratório poético de Alphonsus de Guimaraens (Relicário, 2016) e Baudelaire e os limites da poesia (Corsário-Satã, 2021). Organizou dois livros e diversos dossiês temáticos em parceria com outros pesquisadores do Brasil e da França em torno da poesia moderna. Tem artigos publicados no Brasil, na França e na Itália sobre poesia, com foco especial na obra de Charles Baudelaire. 

References

BAUDELAIRE, C. Correspondance. Texte établi, présenté et annoté par Claude Pichois avec la collaboration de Jean Ziegler. Paris : Gallimard, 1973. v. 2 (Coll. Bibliothèque de la Pléiade).

BAUDELAIRE, C. Œuvres complètes. Texte établi, présenté et annoté par Claude Pichois. Paris: Gallimard, 1975-1976. 2v. (Coll. Bibliothèque de la Pléiade).

BAUDELAIRE, C. Fusée, Mon cœur mis à nu et autres fragments posthumes. Édition d’André Guyaux. Paris: Gallimard, 2016.

BAUDELAIRE, C. Pequenos poemas em prosa: O Spleen de Paris. Tradução e notas Isadora Petry e Eduardo Veras. São Paulo: Via Leitura, 2018.

BAUDELAIRE, C. As flores do mal. Tradução e organização de Júlio Castañon Guimarães. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

BAUDELAIRE, C. Prosa. Tradução, organização e introdução de Júlio Castañon Guimarães. São Paulo: Companhia das Letras, 2023.

BERNARD, E. Charles Baudelaire: crítico de arte e esteta. In: BAUDELAIRE, C. Prosa. Tradução, organização e introdução de Júlio Castañon Guimarães. São Paulo: Companhia das Letras, 2023. p. 971-999.

GUÉGAN, S. Entre réalisme et modernité, empathie et hérésie. In: L’Œil de Baudelaire – catalogue de l’exposition présentée au musée de la vie romantique, du 20 setembre 2016 au 29 janvier 2017. Paris: Paris Musées, 2016.

HIDDLESTON, J. A. Meryon, Boudin, Guys et Le Spleen de Paris. L’année Baudelaire, v. 11/12, 2007/2008. Paris: Honoré Champion, 2009.

LAFORGUE, P. Ut pictura poesis: Baudelaire, la peinture et le romantisme. Lyon: Presses Universitaires de Lyon, 2000.

MACHADO, A. Baudelaire entre Aube et Crépuscule. Paris: Éditions Lanore, 2009.

MAULPOIX, J-M. La poésie a mauvais genre. Paris: Éditions Corti, 2016.

VERAS, E. Baudelaire e os limites da poesia. São Paulo: Corsário-satã, 2021.

Published

2024-07-09

How to Cite

Veras, E. H. N. (2024). The Vertigo of Contours : Painting and Prose Poems of Charles Baudelaire. FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program, (32), 6–23. https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i32p6-23