Saramago’s look on performed identity

O homem duplicado

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i33p162-180

Keywords:

Double, José Saramago, Technical reproducibility, Performance, Depersonalization

Abstract

The article discusses the representation of the double regarding the question of identity in O Homem Duplicado, by José Saramago, througg criticism of the technical reproducibility (Benjamin, 2015) and the depersonalization of the contemporary individual. While the double does question the identity in literary tradition, the novel transcends individual worries by extending it to a social context. As criticism resource, the narrative use the fantastic, by focusing on the tension between the subject and their social reality within a context of uncertainty (Roas, 2014). The protagonist represents the symptomatic individual of contemporaneity, who, destabilized by capitalist objectification and pressure for consumerism, performs a neo-narcissist identity (Lipovetsky, 2000). The sharp perspective adopted by Saramago denounces this structural identity crisis caused by utilitarian relations and the characteristic instability of contemporary society (Hall, 2006), which results in a belligerent and competitive individual, unable to accept others or any altruistic and fraternal coexistence.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Ana Marcia A. Siqueira, Universidade Federal do Ceará - UFC

Doutora em Literatura Portuguesa pela FFLCH-USP. Docente do Departamento de Literatura e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Ceará.

References

ADORNO, T. W.; HORKHEIMER, M. Teoria da cultura de massa. Introdução, comentários e tradução de Luiz Costa Lima. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2000.

ALVAREZ, R. G. H. Apresentação do autor. In: ROAS, D. A ameaça do fantástico: aproximações teóricas. Trad. Julián Fuks. São Paulo: Editora Unesp, 2014, p. 11-27.

ARAÚJO, M. das G. (2010). Considerações sobre o narcisismo. Estudos de psicanálise, Belo Horizonte, n. 34, 2010. p. 79-82. Disponível em: https://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-34372010000200011. Acesso em: 10 set. 2024.

BARTHES, R. Introdução à análise estrutural da narrativa. In: BARTHES, R. et al. Análise estrutural da narrativa. Trad. Maria Zélia Barbosa Pinto. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2011, p. 19-62.

BENJAMIN, W. A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica. Trad. Gabriel V. da Silva. Porto Alegre, RS: L&PM, 2015.

BORGES, J. L. O livro de areia. Trad. Davi Arrigucci Júnior. São Paulo: Companhia da Letras, 2002. p.100-105.

CORTÁZAR, J. Lejana. In: CORTÁZAR, J. Cuentos completos. Tomo 1. Madrid: Alfaguara, 1998. p. 119-125.

CUNHA, C. Duplo. In: CEIA, C. (org.). E-Dicionário de termos literários. 2009. Disponível em: https://edtl.fcsh.unl.pt/encyclopedia/duplo/. Acesso em: 10 set. 2024.

DIAS, J. J. A.; MARQUES, A. H. R.O.; RODRIGUES, T. F. (ed.). Livro dos conselhos de El-rei D. Duarte: (Livro da Cartuxa): edição diplomática. Lisboa: Editorial Estampa, 1982.

Dicionário de Nomes Próprios: significado dos nomes. Disponível em: https://www.dicionariodenomesproprios.com.br/. Acesso em: 10 set. 2024.

FREUD, S. (1974). Sobre o narcisismo: uma introdução. In: FREUD, S. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas. v. XIV. Trad. Jayme Salomão. Rio de Janeiro: Imago, 1974, p. 85-119. Ok

HALL, S. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva e Guaracira Lopes Louro. 11 ed. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.ok

HUTCHEON, L. Poética do pós-modernismo: história, teoria, ficção. Trad. Ricardo Cruz. Rio de Janeiro: Imago, 1991.ok

JAMESON, F. Pós-modernidade: a lógica cultural do capitalismo tardio. Trad. Maria Elisa Cevasco. São Paulo: Ática, 1997.

LIPOVETSKY, G. A era do vazio: ensaios sobre o individualismo contemporâneo. Trad. Therezinha Monteiro Deutsch. Barueri: Manole, 2005.ok

ROAS, D. A ameaça do fantástico: aproximações teóricas. Trad. Julián Fuks. São Paulo: Editora Unesp, 2014.

SARAMAGO, J. O homem duplicado. São Paulo: Companhia das Letras, 2008.

TELLES, L. F. WM. In: TELLES, L. F. Seminário dos ratos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984, p. 93-104.

Published

2024-12-20

How to Cite

A. Siqueira, A. M. . (2024). Saramago’s look on performed identity: O homem duplicado. FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program, (33), 162–180. https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i33p162-180