Nove meses, by Gustavo Piqueira

the book’s destructural Project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i33p45-65

Keywords:

Object-book, Materiality, Graphic project, Illustration, Literacy

Abstract

It is recognized that object-books play an important role in the publishing market today. Multimodal in nature, it promotes multiple reading possibilities, contributing to the critical formation of the reader. The reading of the different compositional languages of Nove meses, by Gustavo Piqueira, proposed here, seeks to answer the following questions: is there literariness in its composition? How is narrative materiality constructed in an object book? Does materiality actually aim at value more significant aspects of enjoyment and aesthetics? To this end, we address such issues as the narrative materiality, literariness and interactivity of the book-object, analyzed from four different dimensions: graphic design, illustration, text and aesthetic enjoyment. Based on authors such as Santaella (2004, 2013), Linden (2011) and Ramos & Navas (2021), the study demonstrates that Nove meses is an object-book in which the graphic project assumes a narrative function, expanding the meanings raised by the literary text and graphic.

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Author Biographies

Carmen Pimentel, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro - UFRRJ

Doutora em Língua Portuguesa pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ (2010); Mestre em Informática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ (2000); Graduada em Letras com Licenciatura Plena pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ (1985). Pós-graduada em Literatura Infantil e Juvenil pela Universidade Cândido Mendes - UCAM-RJ (2020). Professora Adjunta de Língua Portuguesa da Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ)  em creches e escolas da rede particular do ensino para a formação continuada de professores da Educação Infantil e do Ensino Fundamental nas áreas de Língua Portuguesa, Literatura Infantojuvenil e Língua Inglesa. Pesquisadora nas áreas de Enunciação e Discurso; Leitura e escrita: teoria, prática e ensino; Fatos da Linguagem em Textos Literários e Não Literários; Leitura e Escrita de Textos na Internet. Líder do Grupo de Pesquisa LeLEC - Leitura Literária e Escrita Criativa.

Diana Navas, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC SP

Diana Navas é mestre em Literatura e Crítica Literária pela PUC SP, doutora em Literatura Portuguesa pela Universidade de São Paulo e realizou estágio pós-doutoral na Universidade de Aveiro, Portugal. Atua como professora do Programa de Pós-Graduação em Literatura e Crítica Literária e no Programa de Língua Portuguesa da PUC SP. Suas pesquisas recentes concentram-se nas tendências da literatura juvenil contemporânea brasileira e portuguesa. Dentre suas principais publicações em livro mais recentes destacam-se: Literatura juvenil dos dois lados do Atlântico; Literatura infantil e juvenil em diálogo com outras artes (org.); Educação, Culturas, Artes e Tecnologias (org.), além de diversos artigos publicados em periódicos especializados. É bolsista produtividade CNPQ e líder do Grupo de Pesquisa (PUC-SP/CNPQ) “Literatura Juvenil: questões teóricas e práticas de leitura”.

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Published

2024-12-20

How to Cite

Pimentel, C., & Navas, D. (2024). Nove meses, by Gustavo Piqueira: the book’s destructural Project. FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program, (33), 45–65. https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i33p45-65