Literary poetry as a right in the classroom:

some discussions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i33p310-329

Keywords:

Poetry, Right to education, Literature, Literay poetry, Basic education

Abstract

This article shares some reflections on poetry, literature, and working with both in the school space. The theoretical retrieval of authors such as Candido (2011), Cosson (2021), Lajolo (2018), Paz (1982), Pinheiro (2018) and Silva (1986) aims at defending the importance of working with poetry in the classroom. To support the general objective, we seek to rescue definitions of the words “poem” and “poetry”, by highlighting a need for theoretical separation with regard to the use of these words/concepts; connect the concepts “poetry” and “poem”, in order to discuss the validity of the pedagogical work of the former by means of the latter; and defend literary poetry as “rightful” learning in the school space. As for the results, it is understood that there is theoretical support both to classify poems and poetry as disparate concepts and to bring them together pedagogically. It is also understood that it is possible to reflect on the importance of poetry, as a potentially transformative event, for the classroom.

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Author Biographies

Bruno Luiz Signori, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Possui graduação em Licenciatura em Letras - Habilitação em Português e Literatura de Língua Portuguesa pela Universidade Federal de Santa Maria (2023). Atualmente (2024), é mestrando em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria, na área de Estudos Linguísticos, mais especificamente na linha de Estudos do Texto e Práticas Linguísticas, sob orientação da professora Doutora Vaima Regina Alves Motta.

Vaima Regina Alves Motta, Universidade Federal de Santa Maria - UFSM

Possui graduação em Letras Português/Inglês pela Universidade de Cruz Alta (1989), especialização em Linguística Textual pela Universidade de Cruz Alta (1998), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria (2002) e doutorado em Letras pela Universidade Federal de Santa Maria (2009). Atualmente é professora Associada da Universidade Federal de Santa Maria. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: leitura e produção textual, aquisição da linguagem, automonitoramento na aprendizagem e estágio supervisionado em Português.

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Published

2024-12-20

How to Cite

Signori, B. L., & Alves Motta, V. R. (2024). Literary poetry as a right in the classroom:: some discussions. FronteiraZ. Journal of the Postgraduate Studies in Literature and Literary Criticism Program, (33), 310–329. https://doi.org/10.23925/1983-4373.2024i33p310-329