Silent movies and the sound in Brazil (1894-1920)

Authors

  • Danielle Crepaldi Carvalho Escola de Comunicações e Artes - Universidade de São Paulo

Keywords:

silent movies, Brazilian’s cinema history, sound and cinema.

Abstract

The silent cinema has recurred to sound from its beginnings. Despite the importance of the connection between these two spheres, only recently foreign scholars began to study the uses the cinema made of sound. Here in Brazil, researches of this field are only beginning. This essay aims to recuperate the uses the silent movies made of sound in national ground, from the first experiences with the kinetoscope (in the ends of 1894) to the beginning of the 1920s, when the place of the music in the cinematographic spectacle was stabilized. From a transdisciplinary perspective, we intend to prove that the cinematographic scene from this period integrated a context of cultural circulation: when popular music and songs were used as accompaniment for the silent films; impregnating the cinematograph with former meanings, as well as constructing new meanings – ones that mixed the moving shadows of the artists to the social polyphony. 

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Author Biography

Danielle Crepaldi Carvalho, Escola de Comunicações e Artes - Universidade de São Paulo

Pós-doutoranda pela Escola de Comunicações e Artes (ECA-Universidade de São Paulo, Brasil), onde desenvolve pesquisa a respeito dos usos dos sons no cinema silencioso, sob a supervisão do Prof. Dr. Eduardo Morettin (projeto FAPESP – 15/06383-4). É doutora pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP-SP, Brasil), com tese que investiga a relação que os cronistas brasileiros de 1894 a 1922 estabeleceram com o cinema. Mestre pela mesma instituição, com dissertação a respeito da produção teatral de Coelho Netto escrita em fins do XIX. É coorganizadora de edições anotadas de seletas de contos dedicados a João do Rio, a António de Alcântara Machado e aos escritores Pré-Modernistas e Modernistas (todas pela Lazuli), e coautora da tradução e análise crítica do melodrama L’auberge des Adrets/A Estalagem dos Trampolineiros (publicada pela Penalux), marco da cena teatral francesa. Tem artigos publicados acerca da Literatura, do Cinema e do Teatro. Edita quinzenalmente o blog Filmes, filmes, filmes! E-mail: megchristie@gmail.com.

Published

2017-03-30

Issue

Section

Artigos | Articles