Huillet-Straub in modern cinema: authorship as primacy of material and libertarian spectatorship

Authors

Keywords:

Jean-Marie Straub, Danièle Huillet , authorship, modern cinema

Abstract

Huillet-Straub in modern cinema: authorship as primacy of material and libertarian spectatorship — Although their nomadic trajectory (resulting from exile) sometimes prevents a nominal link between Danièle Huillet and Jean-Marie Straub to the new postwar European cinematographic movements, the filmmaker couple was formed in the cinephile and critic bulge that would give rise to the Nouvelle Vague and fomented the emergence of Junger Deutscher Film — in addition to their work updating the problem of realism. Through the contextualization of Huillet-Straub’s early career and summary filmic analyses, the aim of this article is to introduce the Huillet-Straubian conception of authorship, which is similar to but differs from both the Politique des auteurs and the Autorenfilm, being characterized by the primacy of material and by a libertarian spectatorship.

Author Biography

Dalila Camargo Martins, ECA/USP

Dalila Camargo Martins é doutoranda do Programa de Pós-graduação em Meios e Processos Audiovisuais da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, com pesquisa sobre o realismo negativo de Danièle Huillet e Jean-Marie Straub, financiada pela CAPES. No mestrado, analisou a relação entre texto e paisagem no filme huillet-straubiano Cedo demais / tarde demais. Trabalha também como crítica, programadora, videoartista e professora. 

References

ADORNO, T. W. Teoria estética. Lisboa: Edições 70, 2008.

APRÀ, A. Prefácio a um volume de textos cinematográficos de Straub e Huillet. In: GOUGAIN, E. et al (Org.). Straub-Huillet. São Paulo: CCBB, 2012, p. 193-196.

ARAÚJO, M. Straub, Huillet e o ensaísmo dos outros. Devires – cinema e humanidades, v. 10, no 1, jan./jul. 2013, p. 108-137.

ASTRUC, A. Du stylo à la caméra... et de la caméra au stylo: écrits 1942-1984. Paris: L’Archipel, 1992.

BAZIN, A. Comment peut-on être hitchcocko-hawksien? Cahiers du cinéma, Paris, no 44, fevereiro de 1955, p. 17-18.

______. O que é o cinema? – Ensaios. São Paulo: Cosac Naify, 2014.

______. O realismo impossível. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

BYG, B. Landscapes of resistance – the german films of Danièle Huillet and Jean-Marie Straub. Berkeley: University of California Press, 1995.

DANEY, S. A rampa: Cahiers du cinéma, 1970 – 1982. São Paulo: Cosac Naify, 2007.

ELSAESSER, T. New German cinema: a history. New Brunswick: Rutgers University Press, 1989.

FORTINI, F. 1967-1978. In: GOUGAIN, E. et al (Org.). Straub-Huillet. São Paulo: CCBB, 2012, p. 227-234.

GALLAGHER, T. Lacrimae rerum materialized. Senses of cinema, no 37, outubro de 2005. Disponível em: <http://sensesofcinema.com/2005/feature-articles/straubs/>. Acesso em: 9 ago. 2021.

HANSEN, M. Cooperative auteur cinema and oppositional public sphere: Alexander Kluge’s contribution to “Germany in Autumn”. New German Critique, no 24/25, 1981-82, p. 36-56.

HUILLET, D. Das Feuer im Innern des Berges: Gespräch mit Danièle Huillet. Frauen und Film, Berlim, no 32, jun. 1982, p. 4-12. Disponível em: <http://kinoslang.blogspot.com. br/2017/05/daniele-huillet-at-work.html>. Acesso em: 1 ago. 2021.

______. Como “corrigir” a nostalgia. In: GOUGAIN, E. et al (Org.). Straub-Huillet. São Paulo: CCBB, 2012, p. 33-35.

HUILLET, D.; STRAUB, J.-M. Cinema [e] política – “foice e martelo, canhões, canhões, dinamite!” In: GOUGAIN, E. et al (Org.). Straub-Huillet. São Paulo: CCBB, 2012a, p. 66-91.

______. Sobre o som. In: GOUGAIN, E. et al (Org.). Straub-Huillet. São Paulo: CCBB, 2012b, p. 92-104.

______. Sobre Lições de história. In: GOUGAIN, E. et al (Org.). Straub-Huillet. São Paulo: CCBB, 2012c, p. 105-121.

JANSEN, Peter W.; SCHÜTTE, W. (Eds.). Herzog/Kluge/Straub. Munique: Carl Hansen Verlag, 1976.

JOHNSTON, S. The author as public institution: the “new” cinema in the Federal Republic of Germany. Screeneducation, no 32-33, outono/inverno 1979-80, p. 67-78.

KLUGE, A. Gespräch mit Alexander Kluge: Straub (1) Fortini/Cani. Filmkritik, Munique, no 240, dezembro de 1976, p. 576-577, 586-589.

PATALAS, E. Nicht versöhnt. Filmkritik, Munique, no 9, agosto de 1965, p. 474.

______. Plädoyer für eine ästhetische Linke: zum Selbstverständnis der Filmkritik II. Filmkritik, Munique, no 10, julho de 1966, p. 403-407.

PATALAS, E.; BERGHAHN, W. Gibt es eine linke Kritik? Filmkritik, Munique, no 5, março de 1961, p. 131-135.

PUMMER, C. A. Elective affinities: the films of Danièle Huillet and Jean-Marie Straub. Tese de doutorado em Filosofia. University of Iowa, Iowa City, 2011.

RANCIÈRE, J. As distâncias do cinema. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

RENTSCHLER, E. Kracauer, spectatorship and the seventies. In: GEMÜNDEN, G.; MOLTKE, J. von (Eds.) Culture in the anteroom: the legacies of Siegfried Kracauer. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2012, p. 61-75.

ROSEN, C. Arnold Schoenberg. New York: Viking, 1975.

SHAFTO, S. (Ed.). Jean-Marie Straub and Danièle Huillet – writings. Nova Iorque: Sequence Press, 2016.

STOCKHAUSEN, K.; RIVETTE, J. Cinema et nouvelle musique. Cahiers du cinéma, Paris, no 145, julho de 1963, p. 36.

STRAUB, J-M. Entretien avec Jean-Marie Straub. Cahiers du cinéma, Paris, no 180, julho de 1966, p. 52-57.

______. Andi Engel talks to Jean-Marie Straub. Cinemantics, no 1, janeiro de 1970, p. 16-23.

______. Zum Kluge. Filmkritik, Munique, no 241, janeiro de 1977, parte interna da capa.

______. Autobiografia. In: GOUGAIN, E. et al (Org.). Straub-Huillet. São Paulo: CCBB, 2012a, p. 16-18.

______. Apresentação de Não reconciliados. In: GOUGAIN, E. et al. (Org.). Straub-Huillet. São Paulo: CCBB, 2012b. p. 11-15.

______. Filme e narrativa: respostas a uma enquete. In: GOUGAIN, E. et al (Org.). Straub- Huillet. São Paulo: CCBB, 2012c, p. 19-22.

______. Sobre David Wark Griffith. In: GOUGAIN, E. et al (Org.). Straub-Huillet. São Paulo: CCBB, 2012d, p. 50.

TRUFFAUT, F. O prazer dos olhos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2005.

WALSH, M. The brechtian aspect of radical cinema. Londres: British Film Institute, 1981.

WOODS, G. Um diário de trabalho. In: GOUGAIN, E. et al. (Org.). Straub-Huillet. São Paulo: CCBB, 2012, p. 123-179.

Published

2022-05-19

Issue

Section

Artigos | Articles