The Huni Huin countercolonial cinema

the covert face of colonialism

Authors

  • Marcos Aurélio Felipe Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) / Centro de Educação (CE) / Departamento de Práticas Educacionais e Currículo (DPEC). 59078-970, Natal, Brasil. http://orcid.org/0000-0002-5529-0100

Keywords:

Postcolonial criticism, Historical anthropology, Indigenous cinema, Colonialism, Huni Kuin

Abstract

This paper addresses the post-colonial approaches to the cinema about indigenous peoples, focusing on the pragmatic film of historical reversal Huni Kuin by filmmaker Zezinho Yube. The goal is to analyze the postcolonial imagery, the ethnographic film and the indigenous cinema, such as contra- colonial approaches to official history and native agency’s silencing systems. The study is based on post-colonial criticism, as well as in film studies and anthropological perspective. The deconstruction of the official imaging regi- mes of silencing of the indigenous presence in history results from a pragmatic film of reversal of colonial categories, which, under the self-management of the filmic processes and products, converges to the same field: who films, who is filmed and what It is filmed, developing a contracolonial originary cinema.

Author Biography

Marcos Aurélio Felipe, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) / Centro de Educação (CE) / Departamento de Práticas Educacionais e Currículo (DPEC). 59078-970, Natal, Brasil.

Professor associado IV do Centro de Educação-CE, da Universidade Federal do Rio Grande do Norte-UFRN. Tem graduação em história, mestrado e doutorado em educação pela UFRN. Integra o corpo docente do Departamento de Práticas Educacionais e Currículo (DPEC). Coordenou o Setor de Produção de Materiais Didáticos (Impresso, Designer, Digital, Vídeo) da Secretaria de Educação a Distância (SEDIS) da UFRN. Fez estágio pós-doutoral no Programa de Pós-Graduação em Comunicação (PPGCOM/UFPE), com projeto sobre cinema indígena no Brasil, a partir da experiência da ONG Vídeo nas Aldeias (VNA), da obra de Vincent Carelli e dos coletivos de cineastas indígenas.

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Published

2022-05-19

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