Jornalismo declaratório no Twitter

como os usuários reagem à reprodução de declarações de Bolsonaro com desinformação?

Authors

Keywords:

Journalism of assertion, Desinformation, Twitter

Abstract

Journalism of assertion, twitter and pandemic: how do users react to the reproduction of statements with disinformation? Abstract: The article intends to analyze the reaction of Twitter users to declaratory titles with disinformation given by President Jair Bolsonaro, posted by major media outlets in their profiles on the social networking site. We want to identify 1) how users react to messages and fonts and 2) how users react to the declarative format. For this purpose, we used Sentiment Analysis (SILVA, 2016) and Content Analysis (SAMPAIO; LYCARIÃO, 2021) techniques, applied on textual interactions to publications from the newspapers Folha de S. Paulo, O Globo and O Estado de S. Paulo on Twitter containing statements with disinformation. As a result we have: 1) user interaction is mostly negative, indicating that the statement does not directly influence the user 2) the reaction to the statement seems more related to the user's previous relationship with the theme and the source 3) titles that go beyond the declaration interfere with the credibility of the vehicle depending on the ideological position of the user.

Author Biographies

Arthur Silva Silva de Araújo, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Doutorando e mestre em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia. Membro do Núcleo de Pesquisa em Jornalismo (NJor). Graduado em Jornalismo pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB).  

Ailma Paixão Teixeira dos Santos, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

Mestranda em Comunicação e Cultura Contemporâneas na UFBA, membro do Núcleo de Estudos em Jornalismo (NJor) e bolsista CNPq. 

References

ADORNATO, A. Mobile and social media journalism a practical guide for multimedia journalism. Routledge, Taylor & Francis Group, 2022.

AGGIO, C. Campanhas online e twitter: a interação entre campanhas e eleitores nas eleições presidenciais brasileiras de 2010. Rev Famecos (Online). Porto Alegre, v. 23, n. 1, jan., fev., mar. e abr. 2016. Disponível em: <https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/

index.php/revistafamecos/article/view/22088>. Acesso em: 2 jan. 2023.

ALBUQUERQUE, Afonso. A modernização autoritária do jornalismo brasileiro. Revista Alceu, v. 10, n. 20, p. 100-115, jan./jun. 2010. Disponível em: <http://revistaalceu-acervo.com.puc-rio.br/media/Alceu20_Albuquerque.pdf>. Acesso em: 2 jan. 2023.

BARBOSA, B.; CARVALHO, C. Jornalismo por tuíte e retuíte durante a pandemia: divulgação e engajamento com notícias no Twitter. BJr, v. 17, n. 3, dez. 2021.Disponível em: <https://bjr.sbpjor.org.br/bjr/article/view/1364>. Acesso em: 2 fev. 2023.

BEZUNARTEA, O. Uso y abuso de ‘declaraciones’: el vicio de la prensa. ZER: Revista de Estudios de Comunicación, p. 225-245, 1998. Disponível em: <https://ojs.ehu.eus/index.php/Zer/article/view/17371>. Acesso em: 2 jan. 2023.

CHRISTOFOLETTI, R. A crise do jornalismo tem solução? Barueri, SP: Estação das Letras e Cores, 2019.

FERNANDES, C. et. al. Imprensa x Governo: a retórica populista da pandemia da Covid-19 na rede social Twitter. BJr, v. 17, n. 3, dez. 2021. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/bjr/a/6xVc5qmbh944NkdSvt8thWL/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 2 jan. 2023.

GOMES, W. Audioesfera política e visibilidade pública: os atores políticos no Jornal Nacional. In: GOMES, Itânia. Televisão e realidade [online]. Salvador: EDUFBA, 2009. 298. Disponível em: <https://books.scielo.org/id/b3jpx/pdf/gomes-9788523208806-11.pdf>. Acesso em: 2 jan. 2023.

HAMELEERS, M. Populist Disinformation: Exploring Intersections between Online Populism and Disinformation in the US and the Netherlands. Politics and Governance, v. 8, n. 1, p. 146-157, 2020. Disponível em: <https://www.cogitatiopress.com/politicsandgovernance/article/view/2478>. Acesso em: 2 jan. 2023.

HUANG, B.; CARLEY, K. Disinformation and Misinformation on Twitter during the Novel Coronavirus Outbreak. Cornell University, 2020. Disponível em: <https://arxiv.org/abs/2006.04278>. Acesso em: 28 nov. 2022.

HUMPRECHT, E. Where fake news flourishes: a comparison across four Western democracies. 2018. Information, Communication & Society, v. 22, n. 13, p. 1-16, 2019. Disponível em: <https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/1369118X.2018.1474241>. Acesso em: 2 jan. 2023.

KOVACH, B.; ROSENTIEL, T. Blur: how to know what’s true in the age of information overload. New York: Ed. Bloomsberg, 2010.

LEE, T.; HOSAM, C. Fake News Is Real: The Significance and Sources of Disbelief in Mainstream Media in Trump’s America. Sociological Forum, 35, n. S1, p. 996-1018, 2020. Disponível em: <https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/socf.12603>. Acesso em: 2 jan. 2023.

LIMA, C.; CALAZANS, J.; DANTAS, I. (Des)informação em câmaras de eco do Twitter: disputas sobre a cloroquina na pandemia da Covid-19. Revista Observatório, v. 6, n. 6, out./dez.2020. Disponível em: <https://sistemas.uft.edu.br/periodicos/index.php/observatorio/article/view/9966>. Acesso em: 2 jan. 2023.

MUNIVE, M. Periodismo de declaraciones: Cuando la prensa renuncia a ser el lugar de los hechos. Revista Conexion, v. 5, n. 6, p. 43-57, 2016. Disponível em: <https://revistas-pucp-edu-pe.translate.goog/index.php/conexion/article/view/16456?_x_tr_

sl=es&_x_tr_tl=pt&_x_tr_hl=pt-BR&_x_tr_pto=sc>. Acesso em: 2 jan. 2023.

OLIVEIRA, I. D. O que é jornalismo declaratório? Livro-reportagem em revista. Publicação trimestral. Abril de 2018. Disponível em: <https://livro-reportagem.com.br/o-que-e-jornalismo-declaratorio/>. Acesso em: 2 fev. 2023.

PAULINO, R.C.R.; EMPINOTTI, M.L. Análise de Redes Sociais (ARS) para mapear o posicionamento do público no Twitter: caso do julgamento do ex-presidente Lula na Lava Jato. São Luís: I Encontro Norte e Nordeste da ABCiber, 2018.

PINGREE, R.J.; BROSSARD, D.; MCLEOD, D.M. Effects of Journalistic Adjudication on Factual Beliefs, News Evaluations, Information Seeking, and Epistemic Political Efficacy. Mass Communication and Society, v. 17, n. 5, p. 615-638, 2014. Disponível em:

RECUERO, R.; SOARES, F. O discurso desinformativo sobre a cura do Covid-19 no Twitter: Estudo de caso. Revista E-Compós, v. 24, 2021. Disponível em: <https://doi.org/10.30962/ec.2127>. Acesso em: 2 jan. 2023.

RECUERO, R.; SOARES, F.; ZAGO, G. Polarização, hiperpartidarismo e câmaras de eco: como circula a desinformação sobre COVID-19 no Twitter. Contracampo, Niterói, v. 40, n. 1, jan./2021-abr./2021. Disponível em: <https://periodicos.uff.br/contracampo/article/view/45611>. Acesso em: 2 jan. 2023.

RECUERO, R.; ZAGO, G.; SOARES, F. Mídia social e filtros-bolha nas conversações políticas no Twitter. In: Encontro Anual da Compós, 26, jun. 2017, São Paulo. Anais [...] São Paulo: Faculdade Cásper Líbero, 2017.

RECUERO, R. Redes Sociais na Internet, Difusão de Informação e Jornalismo: Elementos para discussão. In: SOSTER, Demétrio de Azeredo; FIRMINO, Fernando. (Org.). Metamorfoses jornalísticas 2: a reconfiguração da forma. Santa Cruz do Sul: UNISC, 2009. Disponível em: <http://www.raquelrecuero.com/artigos/artigoredesjornalismorecuero.pdf>. Acesso em: 2 fev. 2023.

SAMPAIO, R.; LYCARIÃO, D. Análise de conteúdo categorial: manual de aplicação. Brasília: Enap, 2021.

SCANNELL, D. et al. COVID-19 Vaccine Discourse on Twitter: A Content Analysis of Persuasion Techniques, Sentiment and Mis/Disinformation. Journal of Health Communication, v. 26, n. 7, p. 443-459, 2021. Disponível em: . Acesso em: 2 jan. 2023.

SEBBAH, B.; SIRE, G.; SMYRNAIOS, N. Jornalismo e plataformas: da simbiose à dependência. Sobre jornalismo [En ligne, online], v. 9, n. 1, 15 jun. 2020. Disponível em: <https://revue.surlejournalisme.com/slj/article/view/415>. Acesso em: 2 jan. 2023.

SILVA, N. Análise de sentimentos em textos curtos provenientes de redes sociais. São Carlos: USP, 2016.

TAMBOSI, O. Informação e conhecimento no jornalismo. Estudos em Jornalismo e Mídia, v. 2, n. 2, 2º sem. 2005. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/jornalismo/article/view/2139>. Acesso em: 2 jan. 2023.

VÁZQUEZ BERMÚDEZ, M. A. Los medios toman partido. Ámbitos, n. 15, p. 257-267, 2006. Disponível em: <https://revistascientificas.us.es/index.php/Ambitos/article/view/9626>. Acesso em: 2 jan. 2023.

WAGNER, K. Three Major Ways Social Media is Changing Journalism. Illuminate, Santa Clara University, 2017. Disponível em: <https://www.scu.edu/illuminate/thought-leaders/kurt-wagner-12/three-major-ways-social-media-is-changing-journalism.html>. Acesso em: 2 jan. 2023.

WARDLE, C.; DERAKHSHAN, H. Information disorder: Toward an interdisciplinary framework for research and policy making. Council of Europe report, v. 27, 2017. Disponível em: <https://rm.coe.int/information-disorder-toward-an-interdisciplinary-framework-forresearc/168076277c>. Acesso em: 2 jan. 2023.

WEEDON, J.; NULAND, W.; STAMOS, A. Information operations and Facebook. Facebook, 2017.

ZAGO, G. 2008. O Twitter como suporte para produção e difusão de conteúdos jornalísticos. Trabalho apresentado no 6º Encontro Nacional de Pesquisadores em Jornalismo, 2008, São Bernardo do Campo.Disponível em:

researchgate.net/publication/277158678_O_Twitter_como_Suporte_para_Producao_e_Difusao_de_Conteudos_Jornalisticos.> Acesso em: 2 jan. 2023.

Published

2023-09-18

Issue

Section

Artigos | Articles