From YouTube to news: vulnerability and agency in the representations of content producers children

Authors

Keywords:

infança e mídia, youtubers mirins, visibilidades infantis, imagem social da criança

Abstract

This work originates from research that investigates the relationship between visibility, childhood and participation on the internet. The study analyzes the representations of child youtubers in a sample of 43 news collected through an alert of Google searcher, between 2017 and 2019. From the understanding of news as a cultural product and children's visibility as a social image of children, the work methodology is based on the principles of content analysis. The partial findings indicate that the children's protagonism they enjoy in social media, particularly on YouTube, is problematized by the analyzed news content, generating social repercussions that, although they do not celebrate such protagonism, do not fail to recognize children as subjects.

Author Biography

Renata Oliveira Tomaz, UFF

Pesquisadora pós-doc (PNPD/Capes), no Programa de Pós-graduação em Mídia e Cotidiano (PPGMC), da Universidade Federal Fluminense (UFF). Integrante do Projeto Digitalização e Democracia no Brasil, na Diretoria de Análise de Políticas Públicas da Fundação Getulio Vargas (FGV DAPP). Doutora (2017) e mestre (2011) em Comunicação e Cultura e graduada em jornalismo (2004) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ).  Cofundadora da Rede de Pesquisa em Comunicação, Infâncias e Adolescências (Recria) e membro do Conselho Consultivo do Programa Criança e Consumo (Instituto Alana). Vencedora dos Prêmios Eduardo Peñuela 2018, concedido pela Compós, na categoria Melhor Tese de Doutorado, e Freitas Nobre 2016, concedido pela Intercom. Autora dos livros "Da negação da infância à invenção dos tweens: imperativos de autonomia na sociedade contemporânea" (Appris) e "O que você vai ser antes de crescer? Youtubers, Infância e Celebridades" (EdUFBA). Os interesses de pesquisa se concentram nas áreas de mídia, infância, juventude, protagonismos sociais, subjetividades contemporâneas, culturas digitais, maternidade e redes sociais.

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Published

2023-03-21

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Artigos | Articles