O caso “Datapovo”:
aspectos semióticos e pragmáticos da manipulação de imagens no contexto da desinformação
Keywords:
datapovo, desinformação, imagem técnica, semiótica, pragmatismoAbstract
We investigated posts on Twitter around the expression “datapovo”, which became popular in the context of the 2022 presidential elections in Brazil. The term refers to content that sought to discredit electoral polls, in contrast to the imagery record of the crowd of supporters of the candidates. We use concepts of pragmatism and semiotics in order to understand how these signs can stimulate the fixation of beliefs around a possible fragility in the electoral process. We also highlight the manipulation of contemporary technical images, fostering debates on the sign effects of this type of strategy on disinformation processes.
References
ALZAMORA, G.; MENDES, C.; RIBEIRO D. M. (Orgs.). Sociedade da desinformação e infodemia. 1ed. Belo Horizonte: Fafich/Selo PPGCOM/UFMG, 2022
AGGIO, Camilo. Teorias Conspiratórias, verdade e democracia. In: ALZAMORA, G.; MENDES, C.; RIBEIRO D. M. (Orgs.). Sociedade da desinformação e infodemia. 1ed. Belo Horizonte: Fafich/Selo PPGCOM/UFMG, 2022 v. 1, p. 63-86.
FLUSSER, Vilém. O universo das imagens técnicas: elogio da superficialidade. São Paulo: Annablume, 2008.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Annablume, 2011.
FLUSSER, Vilém. Comunicologia: reflexões sobre o futuro. São Paulo: Martins Fontes - selo Martins, 2014.
IBRI, I. A. Semiótica e Pragmatismo: interfaces teóricas. vol 1. Marília: Oficina Universitária; São Paulo: Cultura acadêmica, 2020.
KETNER, K. L. ; KLOESEL, C. J. W. (orgs). Peirce, Semeiotic, and Pragmatism: Essays by Max H. Fisch. Bloomington: Indiana University Press, 1986.
MACHADO, Arlindo. A ilusão especular: uma teoria da fotografia. São Paulo: Gustavo Gil, 2015.
MANOVICH, Lev. Inside Photoshop. Computational Culture, v. 1, November, 2011. Disponível em: <http://computationalculture.net/inside-photoshop/>. Acesso em: 01 mai. 2023.
MANOVICH, Lev. Media after software. 2012. Disponível em: <http://manovich.net/index.php/projects/article-2012>. Acesso em: 01 mai. 2023.
MANOVICH, Lev. Software takes command: extending the language of new media. New York: Bloomsbury Publishing, 2013.
NÖTH, Winfried. O que as imagens excluem e como o excluído é incluído novamente. Líbero, São Paulo, v. 17, n. 33 A, p. 21-30, 2014. Disponível em: <https://seer.casperlibero.edu.br/index.php/libero/article/view/157/133>. Acesso em: 27 out. 2022.
NÖTH, Winfried. SANTAELLA, Lucia. Introdução à semiótica: passo a passo para compreender os signos e a significação. São Paulo: Paulus, 2017.
PEIRCE, Charles S. A fixação da crença. In: PEIRCE, Charles. Ilustrações da lógica da ciência. Tradução: Renato Rodrigues Kinouhci. Aparecida, SP: Ideias & Letras, 2008. p. 35-58.
PEIRCE, C. S. Collected Papers of Charles S. Peirce, vols. 1-6, HARTSHORNE, C; WEISS, P. (Eds.); vols. 7-8, BURKS, A.W. (Ed.), Cambridge, Mass.: Harvard Univ. Press, 1931-58 (Citado como CP, seguido do volume e do número do parágrafo).
PEIRCE, C. S. The Essential Peirce. Selected Philosophical Writings, vols. 1-2, HOUSER, N. et al. (Eds.), Bloomington, IN: Indiana University Press, 1992-98. (Citado como EP, seguido do volume e página).
RECUERO, Raquel. Fraude nas Urnas: Estratégias Discursivas de Desinformação no Twitter nas Eleições 2018. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 20, p. 1, 2020. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbla/a/vKnghPRMJxbypBVRLYN3YTB> Acesso em: 10 Abr. 2023.
RIBEIRO, Daniel Melo. Imagens técnicas e o pensamento imagético em Vilém Flusser: diálogos para uma epistemologia da imaginação. Ação Midiática – Estudos em Comunicação, Sociedade e Cultura, v. 19, p. 212-234, 2020. DOI: 10.5380/2238-0701.2019n19-11. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/acaomidiatica/article/view/64829>. Acesso em: 01 mai. 2023.
RIBEIRO, D. M.; MENDES, C. ; ALZAMORA, G.. A relação entre crença e verdade no contexto da desinformação: uma leitura comparativa de Peirce e Greimas. 31o. Encontro Anual da Compós, 2022, Imperatriz. Anais do 31o. Encontro Anual da Compós, 2022. v. 31. p. 1-16.
ROGERS, Richard. The Propagation of Misinformation in Social Media: A Cross-Platform Analysis. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2023.
SALGADO, T. B. P.; MATTOS, Maria Ângela . Da informação à desinformação: conceitos e abordagens das teorias acerca da comunicação. In: ALZAMORA, G.; MENDES, C.; RIBEIRO D. M. (Orgs.). Sociedade da desinformação e infodemia. 1ed. Belo Horizonte: Fafich/Selo PPGCOM/UFMG, 2022, v. 1, p. 39-62.
SATIE, Anna. Datafolha x datapovo: Por que não dá para comparar pesquisa e manifestação. UOL Eleições, 2022. Disponível em: <https://noticias.uol.com.br/eleicoes/2022/09/07/datafolha-x-datapovo-por-que-nao-da-para-comparar-pesquisa-e-manifestacao.htm>. Acesso em: 01 mai. 2023.
SOARES, Felipe B. ; RECUERO, Raquel . Hashtag Wars: Political Disinformation and Discursive Struggles on Twitter conversations during the 2018 Brazilian Presidential Campaign. SOCIAL MEDIA + SOCIETY, v. 1, p. 1-17, 2021. Disponível em: <https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/20563051211009073>. Acesso em: 22 Mar. 2023.
SRIVASTAVA, L. Transmedia Activism: Telling Your Story Across Media Platforms to Create Effective Social Change, NAMAC: National Alliance for Media Arts and Culture. Março, 2009. Disponível em: https://web.archive.org/web/20130515174049/http:/www.namac.org/node/6925. Acesso em: 01 mai. 2023.
VIEIRA, V. O papel da comunicação digital na Primavera Árabe: apropriação e mobilização social. Anais do V Congresso Compolítica. Curitiba, 2013. Disponível em: <http://www.compolitica.org/home/wp-content/uploads/2013/05/GT05-Comunicacao-e-sociedade-civil-VivianPatriciaPeronVieira1.pdf>. Acesso: 06. Abr. 2023.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Galaxia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I cede the copyrights to publication of my article to Galaxia journal and will consult the journal’s scientific editor should I decide to republish it later in a book.