Data colonialism and independent RPGs

practices of creators in digital platforms

Authors

Keywords:

game studies, RPG, data colonialism, platform capitalism

Abstract

This paper discusses how a group of independent tabletop RPG developers use the digital space to distribute their products. The technique of participant observation was used in the research to understand the practices performed by a group of independent creators in Latin America, titled RPGLatam. Aware that they operate in digital networks from a marginalized position — as denizens in the Global South —, these creators articulate a series of practices to try and minimize the possible negative outcomes that such marginalization would have upon them and their products. Some of these practices include using digital systems in ways that they were not designed for. Four practices are discussed in this paper, contextualized under the light of platform capitalism: 1) using the English language; 2) a support network; 3) community copies, and 4) itchfunding.

Author Biographies

Alexander Carneiro, Universidade Federal do Cariri

Professor na Universidade Federal do Cariri (UFCA), mestre em Comunicação no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e bacharel em Design pela Universidade Federal do Ceará (UFC). É designer de jogos e pesquisador de Game Studies. Ex-Bolsista da Fundação de Apoio à Pesquisa do Estado da Paraíba (FAPESQ).

Thiago Falcão, Universidade Federal da Paraíba

Professor Adjunto do curso de Comunicação em Mídias Digitais da Universidade Federal da Paraíba (UFPB) e coordenador do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da mesma universidade. Fundou o Grupo de Pesquisa em Games da Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação - INTERCOM e, com outros pesquisadores, o chapter brasileiro da Digital Games Research Association - Digra, do qual é vice-presidente. É, atualmente, membro integrante da Comissão Editorial da revista E-Compós, da Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação (Compós). É doutor em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) e foi bolsista PDSE/Capes na McGill University, em Montreal, no Canadá; possui pós-doutorado na área de Comunicação Audiovisual, realizado junto à Universidade Anhembi Morumbi, em São Paulo (SP). Atualmente coordena o Laboratório de Pesquisa em Mídia, Entretenimento e Sociedade (LENS) na UFPB, onde desenvolve pesquisa sobre as relações entre entretenimento, video games e o capitalismo neoliberal, com atenção especial para as relações de trabalho desenvolvidas dentro do âmbito dos esportes.

References

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Published

2024-06-04

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