From big data to enunciation in This Person Does Not Exist
the issue of discourse placement
Keywords:
artificial intelligence, This Person Does Not Exist, enunciation, semioticsAbstract
The article addresses the enunciation in the imagery of imagetic texts produced with the total or partial incorporation of artificial intelligence (AI) algorithms, focusing on how meaning is produced from the enunciative contracts established in the communication relationship. The theoretical-methodological basis of French discursive semiotics enables the analysis of the effects of meaning generated on the website This Person Does Not Exist, which manifests an imagery turning into text in which human faces are incessantly invented and presented to the user who browses the Internet through the use of AI algorithms. The study examines the articulation between human and machine enunciation actors in the placement in discourse. It was observed that the human actor plays inchoative roles in the procedures of making discourse, since it is the primary source of the organization of the big data and the programming of the matrix algorithm that triggers the automation carried out a posteriori by the machine actor that produces the synthetic images, represented by the GAN algorithm, and articulates different languages for the establishment of the enunciative contract.
References
BARROS, Diana Luz Pessoa de. Teoria semiótica do texto. São Paulo: Ática, 2011.
BENVENISTE, Émile. Problemas de linguística geral II. Campinas: Pontes Editores, 1989.
CALDAS, Carlos Henrique Sabino. Videoclipe interativo: novas formas expressivas no audiovisual. 2018. 347 f. Tese (Doutorado) – Faculdade de Arquitetura, Artes e Comunicação, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, , [S.l.], 2018. Disponível em: http://
hdl.handle.net/11449/157378. Acesso em: 21 fev. 2020.
COUCHOT, Edmond. Da representação à simulação: evolução das técnicas e das artes da figuração. In: Imagem máquina: a era das tecnologias do virtual. Org. André Parente. Rio de Janeiro: Editora 34, 2011. p. 37-48.
FECHINE, Yvana Pour une sémiotique de la propagation: invention et imitation sur les réseaux sociaux. Actes sémiotiques, n. 121, 31 jan. 2018. Disponível em: https://www.unilim.fr/actes-semiotiques/5953. Acesso em: 18 dez. 2023.
FIORIN, José Luiz. As astúcias da enunciação: as categorias de pessoa, espaço e tempo. São Paulo: Ática, 2016.
FIORIN, José Luiz. Duas concepções de enunciação. Estudos Semióticos [on-line]. Dossiê temático “Semiótica e Psicanálise”. São Paulo, , v. 16, n. 1, p. 122-137, julho de 2020.
FLOCH, Jean-Marie. Alguns conceitos de semiótica geral. In: Documentos de estudo do Centro de Pesquisas Sociossemióticas 1. Tradução de Analice Dutra Pilar. São Paulo: CPS, 2001. p. 15.
FLOCH, Jean-Marie. Petites mythologies de l’oeil et de l’esprit: pour une sémiotique plastique. Paris; Amsterdam: Hadès-Benjamins, 1985.
GREIMAS, Algirdas Julien (1974). L’énonciation (une posture épistémologique). Significação: Revista de Cultura Audiovisual, (1), 9-25. Disponível em: https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.1974.90115 Acesso em: 31 de mar., 2024.
GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. Vários tradutores. 2ed. São Paulo: Contexto, 2016.
HJELMSLEV, L. Prolegômenos a uma teoria da linguagem. São Paulo, Perspectiva, 1975. LANDOWSKI, Eric. La société réfléchie. Essais de socio-sémiotique. Paris: Seuil, 1989.
MANOVICH, L. The language of new media. Massachussets: The MIT Press, 2001.
MÉDOLA, Ana Silvia Lopes Davi. Televisão: linguagem e significação. Curitiba: Editora Appris. 2019.
MÉDOLA, Ana Silvia Lopes Davi. Lógicas de articulação de linguagens no audiovisual. In: OLIVEIRA, Ana Claudia; TEIXEIRA, Lucia. (Orgs.). Linguagens na comunicação: desenvolvimentos de semióticas sincréticas. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2009.
OLIVEIRA, Bruno Jareta de. Comunicação e sentido no audiovisual interativo para os meios digitais: estratégias enunciativas na construção de espaços, tempos e atores do discurso. 2020. 239 f. Tese (Doutorado) – Curso de Doutorado em Comunicação, Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2020.
TARDE, Gabriel. Les lois de l’imitation. [S.l.]: BoD - Books on Demand, 1890.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Galaxia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
I cede the copyrights to publication of my article to Galaxia journal and will consult the journal’s scientific editor should I decide to republish it later in a book.