Between Concepts and Texts: Exploring Intermolecular Interactions in Historical Chemistry Literature

Authors

  • Michael Costa da Rosa Universidade Federal de Pelotas
  • Fernanda Karolaine Dutra da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • Vitória Schiavon da Silva Universidade Federal de Pelotas
  • Bruno dos Santos Pastoriza Universidade Federal de Pelotas
  • Alessandro Cury Soares Universidade Federal de Pelotas

DOI:

https://doi.org/10.23925/2178-2911.2025v31p125-142

Keywords:

Ensino de Química, Obras Históricas, Interação Intermolecular

Abstract

This study aims to investigate the concept of Intermolecular Interactions in historical works of Chemistry, seeking to understand how this content has been addressed over time. For this purpose, the methodology of documentary analysis was adopted, according to the assumptions of Lüdke and André (2017), structured in three stages: selection of documents, unitarization and codification, and construction of analytical categories. The selection included books published between 1850 and 1960, located in collections of the universities Unisinos, UFRGS and PUC-RS, based on the presence of the terms "cohesion/cohesion", "van der Waals forces" and "hydrogen bonds". Among the 36 books initially surveyed, only seven contained discussions on Intermolecular Interactions, composing the research corpus. The analysis resulted in the construction of two categories: “Discussion of Intermolecular Interactions in Brazil”, which includes books L1 to L4, marked by a more empirical and descriptive approach, reflecting Brazil’s scientific influence and dependence on European production; and “Paths of Intermolecular Interactions in Europe”, composed of books L5 to L7, which present a more systematic conceptual deepening, evidencing the advancement of theories on Intermolecular Interactions, especially from the studies of van der Waals. The identified categories allowed us to understand the transformations in the approach to this concept over time and in different geographical contexts, revealing both the impact of European science on the formation of Brazilian chemical thought and the epistemological changes implied in the consolidation of knowledge on Intermolecular Interactions.

Keywords: Teaching Chemistry, Historical Works, Intermolecular Interactions

References

Sousa, B. Maia, da Silva Souza, João Paulo, Baldinato, José Otávio. “Experimentos históricos nos livros didáticos: implicações para o ensino de química.” Caderno Brasileiro de Ensino de Física 40 (2023): 357-391, Experimentos históricos nos livros didáticos: implicações para o ensino de química | Caderno Brasileiro de Ensino de Física (ufsc.br).

Lima, M. E. C. de Castro, Silva, P. Souza. “Critérios que professores de química apontam como orientadores da escolha do livro didático”. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências 12 (2010): 121-136, https://doi.org/10.1590/1983-21172010120208.

Rocha, C. José, de Farias, Sidiline. “A importância do livro didático na integralização e aulas de Química em escola pública”. EDUCA-Revista Multidisciplinar em Educação 7 (2020): 1547-1560, Vista do A importância do livro didático na integralização e aulas de Química em escola pública (unir.br).

Lutfi, Mansur. “Produção social de livros escolares de química no Brasil, de 1810 a 1941”. Revista virtual de química 4 (2012): 703-718, 10.5935/1984-6835.20120053.

Ludke, Menga, & André, Marli E. D. Afonso. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. Rio de Janeiro: E.P.U., 2017. 112P.

Zeegers-Huyskens, Therese, Huyskens, Pierre. Intermolecular forces, in Intermolecular forces: An introduction to modern methods and results. (Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 1991): 30, Intermolecular Forces | SpringerLink.

Dantes, Maria Amélia. “Introdução: uma história institucional das ciências no Brasil”. Espaço da ciência no Brasil 1930 (1800): 13-22, Uma história institucional das ciências no Brasil: transformações na área da História da Ciência nas últimas décadas do século XX abriram novas possibilidades para a História Institucional da Ciência (bvs.br).

Moreira, I. Castro, Massarani, Luisa. “Aspectos históricos da divulgação científica no Brasil”. Ciência e público: caminhos da divulgação científica no Brasil 1 (2002): 43-64.

Mortimer, Eduardo. “A evolução dos livros didáticos de química destinados ensino secundário”. Em aberto 7 (1988): 1-17, evolucaodoslivros-libre.pdf (d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net).

Mori, R. Cava, Curvelo, A. Aprígio. “O que sabemos sobre os primeiros livros didáticos brasileiro para o ensino de química”. Química nova 37 (2014): 919-926, https://doi.org/10.5935/0100-4042.20140148.

Published

2025-07-04

How to Cite

Costa da Rosa, M., Dutra da Silva, F. K. ., Schiavon da Silva, V. ., dos Santos Pastoriza, B., & Cury Soares, A. . (2025). Between Concepts and Texts: Exploring Intermolecular Interactions in Historical Chemistry Literature. História Da Ciência E Ensino: Construindo Interfaces, 31, 125–142. https://doi.org/10.23925/2178-2911.2025v31p125-142